Een Huisdier


Het  is bij ons toch echt het huishouden van Jan Steen hoor, Onze zoon slaapt op de zolder , Hij heeft zijn eigen plekkkie daar en moeders (ik dus)  zeurt hem dan niet constant aan de kop, omdat zijn kamer weer een puinhoop is.

 
                 “Nou, hij is 17 jaar ,hij kan dat heel goed zelf en als moeders eens boven de trap uitloert valt het meestal ook wel mee. Er is echter een regel waar ik echt op sta en die is blijkbaar toch wel zo moeilijk te handhaven. Ik wil niet hebben dat ze met eten ,chips , e.d. naar boven gaan.
 
                 Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste wordt het door het hele huis gelopen. Ten tweede vind ik het geen prettig idee als daarboven iets ligt te rotten omdat ze te lui zijn om het goed weg te gooien ( beneden in de prullenbak dus) Tja, dan moet je wel de trap af lopen natuurlijk. Ten derde komt als reden bij dat ik anders weer zelf boven moet gaan poetsen en ik vind dat een jongen van 17 in deze geemancipeerde tijd dat best wel zelf kan doen. Van stof, heb ik geen last dat is zijn probleem, Hij brengt zijn was het bed wordt regelmatig verschoond.Als volgende reden en dat vind ik zelf ook wel aardig is dat ik ze dan tenminste nog eens tegenkom in huis. Zo van:    “Hé , ben jij ook al thuis wat leuk. Hoe was het op school , heb je je huiswerk af, Lukt het allemaal nog een beetje enzovoorts.” Want mijn puber kan een echte holbewoner zijn, lekker teruggetrokken, computer aan en spelletje spelen Gelukkig ook met zijn zus want dan kan hij tenminste winnen.
En als laatste reden : IK WIL GEEN MUIZEN IN HUIS!!!! 
 
                “Mam? “:wordt er opeens gezegd ” Hebben wij nog dat muizenvalletje ergens? ” Ja dat ligt wel ergens moet je maar eens kijken in de schuur. Hoezo?”  “Oh niets bijzonders,heb ik even nodig voor iets .”Oh nou, dan moet je even zoeken,ik weet niet precies waar dat ligt.”
Mijn alarmbelletjes zijn inmiddels wel afgegaan ,maar ben op dat moment even met wat anders bezig (wat hebben ze dat toch altijd goed in de gaten dat je even niet opletof even geen tijd hebt) en zo gaat dat langs me heen .
 
                Nog geen uur later zie hem lopen met een plexiglas bakje, dat hij bij zijn opa heeft geleend. Dus alarmbellen zijn inmiddels alarmsirenes geworden en ik ben eens aan het bekijken wat hij nu allemaal aan het doen is. Ik schenk mezelf een bak koffie in en ga lekker in de keuken aan de bar zitten, zodat ik het allemaal goed in de gaten kan houden. Hij is hooi en zaagsel aan het verzamelen, vindt een klein bakje in de keuken , en zoekt wat konijnenvoer uit,en ik zie de bui al hangen.
“Wat ben je nu toch allemaal aan het doen? “: vraag ik overbodig.”Nou: zegt mijn knul heel trots “ik heb een muisje zien lopen. Hij zat in mijn schooltas want daar zat nog een koekje in . Ja, Ik wist echt niet dat die er nog inzat hoor. Want ook hij zag inmiddels de bui hangen, hij had zichzelf immers verraden. “En die heb ik nu gevangen en nou wil ik hem in dat bakkie doen want dat vind ik leuk. Heb ik tenminnste iets dat leeft, dat is  wel zo gezellig toch? Zo erg is dat toch niet? “
 
                 Ik moet lachen hoe mijn stoere zoon van 17 zich bekommert om een klein muisje en laat hem maar zijn gang gaan. “Als je maar zorgt dat die niet ontsnapt want voor je het weet zit het hele huis vol. En daar heb ik toch echt geen zin in hoor.” Ik zie de bui alweer hangen want als dat beessie het niet redt om wat voor reden dan ook , dan zal hij wel komen vragen om iets anders een tamme of een hamster of zo.( want dat is wel zo gezellig toch).   Volgens mij doen die beestjes het niet zo goed in gevangenschap. En ik denk terug aan de tijd dat ik klein was en muizen heb gevangen, volgens mij was de lol er gauw van af. We zullen wel weer zien. 
 
 

2 thoughts on “Een Huisdier

  1. Jouw hele verhaal had ik zelf geschreven kunnen hebben want alles maar dan ook alles heb ik net zo meegemaakt. Jongens zijn gewoon genetisch gemanipuleerd of zoiets want ze zijn allemaal hetzelfde wat het bovenstaande betreft. En het blijft nog jarenlang zo doorgaan, dat kan ik je alvast verklappen. Sterkte meid, ik heb het ergste nu achter de rug :-)    (hoop ik).
     

Wat vind jij ervan?

