De vogeldans


 Het is `s avonds  18:00 uur . We hebben gegeten  en net koffie gehad als mijn man mij vraagt , ga je mee? Neem je toestel maar mee, misschien heb je geluk, ik wil je wat laten zien.         We stappen in de auto en rijden de weg op. Na tien minuten rijdt hij ergens een parkeerplaats op en wijst naar boven naar de bomen.        Ik had ze ook al gezien……. niet te missen.   Hij vertelt dat hij ze al twee dagen heeft gezien en zegt erbij: " het tijdstip is net goed." Mijn man rijdt deze weg iedere avond naar huis.      En met dat hij het zegt:…Het is schemering ( dus foto`s zal wel moeilijk worden.)……er staan twee groepen populierenbomen.  Ze staan ongeveer tweehonderd meter uit elkaar. En elke groep heeft de kruin  vol met vogels .Het lijkt wel alsof de bomen bladeren hebben.   Het is magnifiek……een hoop kabaal en een hele grote zwerm vogels danst in de lucht. Op commando, ik heb geen idee wie of wat de aanzet is,  maar  als op een fluitsignaal beginnen alle vogels te vliegen  in een wolk,  honderden…. in een dansende wolk ….die wordt groter en weer kleiner naarmate ze dichter naar elkaar komen. in een grote  groep vliegen ze naar de overkant om zich daar weer te settelen. En aan de andere kant gebeurt precies hetzelfde.  Als op een  startschot  komen ze de lucht in de andere kant op en terwijl die hele wolk  over ons heen vliegt een gekrakeel in de lucht . KAAKkaa,keeekekke. Een prachtig gezicht en verschillende keren gaat het op en neer. Alles settelt zich weer even en dan in een keer weer alles de lucht in.  Ik probeer foto`s te maken maar ik ben er bang voor, dit is teveel gevraagd  voor mijn toestel we zullen zien.

Mijn man dacht dat het spreeuwen waren, hij weet dat die dat wel eens doen, Hij heeft dat eens op discovery gezien. Hij heeft een beetje gelijk maar ze zijn groter en rauwer qua klank. Het zijn roeken of kauwtjes waarschijnlijk beiden  voor zover ik dat heb kunnen zien en horen. Ik moest gelijk denken aan mijn vorige stukje dat ik geschreven had en dacht bij mezelf jep Dancing Queen is ook begonnen. Al leek dit meer op synchroonzwemmen in de lucht. Het was mooi om te zien en wat een mooie afsluiting van de dag.  Ik ga morgen op de fiets eens kijken welke vogels het nu precies waren. Met dag licht is dat toch  wat beter te determineren en mischien wel betere foto`s.

One thought on “De vogeldans

  1. Moeten bijna wel spreeuwen zijn en idd is dat een prachtgezicht hoe ze zich verzamelen.
    Een mooi schouwspel, als wij dat hier in de buurt tegenkomen dan gaan we ook kijken.
    Duurt maar even en dan trekken ze weg, dus geniet ervan die paar dagen en hoop dat je mooie foto’s kan maken. Groetjes….

Wat vind jij ervan?

