vogels in de tuin


De vogels zijn terug  in de tuin. Ieder jaar komen er meer. Er is niet veel voor nodig om vogels in je tuin te krijgen, maar steentjes en betegeling zijn niet bevordelijk. Voer, een vogelbadje, zandbadje, en schuilplaatsen zijn voldoende. en scharrelplekjes worden ook op prijs gesteld. Ik heb de nestkastjes geinspecteerd en ze worden allemaal gebruikt als nachtplaats. Leuk mischien krijgen we dit jaar ook jongen. Vorig jaar een merelnest gehad, het arme vrouwtje heeft het toen allemaal alleen mogen opknappen,waarschijnlijk was het mannetje overleden.          
Het was leuk om te zien hoe de mussen, zeer beledigd in de heg zaten omdat ik buiten bezig was. als ik even binnen was kwam de hele zwerm eruit om weer te verdwijnen als ik weer naar buiten kwam. Ik heb geprobeerd om foto`s te maken, maar ze zijn zeer schuw en terecht want vorig jaar hebben we regelmatig bezoek gehad van een roofvogel.
Ik weet niet zeker of het een havik of een sperwer is. Ik heb wel foto`s maar die zijn vlot vlot en door het raam gemaakt, dus erg duidelijk zijn ze niet maar misschien dat een kenner kan herkennen wat het is geweest.
 
Ik heb vandaag, het was koud en winderig, dus lekker achter glas, een beetje proberen te inventariseren wat er in mijn tuin zit.
Mussen tellen is niet makkelijk maar wel zeer amusant:" Heb ik die nu wel of niet gehad ? En nee toch, nou gaan er twee ertussenin zitten, nu ben ik weer de tel kwijt. Ik hou het voorlopig op een schatting maar een stuk of 15 zijn het wel. Ze zitten er gelukkig nog, de bijna uitgestorven huismus en er zit altijd één scharrelende heggemus. Zou deze een  partner vinden? Verder heb ik weer een merelkoppel gesignaleerd. Koolmezen, tortelduiven en in de boom bij de buren is een houtduif weer zeer aktief. Dat zal ook wel weer een nest geven. Een mooie rode appelvink en een winterkoninkje. Toch niet verkeerd voor een stukje tuin van plus- minus 90 vierkante meter
Ik heb laatst op de KRO een documentaire gezien over de huismus. Toch weer een paar dingen opgepikt die ik niet wist. Zo is de mus zeer honkvast alleen de 1-jarigen willen nog wel naar een ander gebied trekken maar na een jaar blijven ze waar ze zijn. Niet erg bevordelijk voor het uitbreiden van hun terrein. Er is een leider, een dominante mus meestal de dikste maar ook die met de grootste bef. Ze hebben een zeer goed geheugen en weten precies waar en wanneer welk eten te vinden is. Zo weten ze precies dat de buurvrouw bijv. altijd om 8  uur het tafelkleed leegklopt. Ze weten waar ze gevaar lopen, welke kat gevaarijk is en welke kat niet kan jagen. Nestplaatsen zijn moeilijk voor ze met die nieuwe daken, maar ook daar hebben ze weer een mooi dingetje voor bij de vogelbescherming. Een rij van 4 of 5 nep dakpannen met toegangsgaten en flapjes achterlangs waardoor ze niet hoger het dak in kunnen. Iedereen blij dus.  Ga toch maar eens kijken of we die bij ons ook kunnen toepassen. Zal mijn zoon blij mee zijn, die slaapt onder het dak. 
 
 
   

2 thoughts on “vogels in de tuin

  1. Hier krioelt het ook va de vogels..alle vogelkastjes waren in gebruik en tussen bomen en struiken zitten veel nesten dat hoor ik aan het gekwetter.ik had een jest mussen,merels,meesjes en turkse tortels.

  2. Leuk he al dat gekwetter en gescharrel in de tuin,onze heg zit altijd bomvol met mussen en de koolmezen hebben de nestkast alweer bezet ,ik zie ze alweer drukdoende zijn
    groetjes Elisabeth

Wat vind jij ervan?

