een nieuwe baan, een nieuw begin, maar het afscheid doet pijn.


Zoals julie al gemerkt hebben kan ik af en toe een emotionele trut zijn.  Of het nu de bevrijding van mijn verleden is of de hormonen, de overgang( ik hoop het niet zeg) of het weer dat me in de kop zit, het doet er eigenlijk niet toe.Je hebt tenminste wel het gevoel dat je leeft.

Nog even en ik mag aan een nieuwe baan beginnen. 1 April is de datum en nee dat is geen grapje.  Een leuke datum!

Op 1 april hebben we ook getekend voor het huis, dat was ook een nieuw begin. 

Naarmate de datum dichterbij komt zinkt de realiteit in. Ik realiseer wat ik achterlaat en ik heb geen flauw idee waar ik aan begin. Met mijn 42 jaar zal ik dadelijk weer het groentje zijn op de afdeling. De laatste keer op een afdeling is zo’n  20 jaar geleden. Ik mag toch hopen  dat er het een en ander veranderd is.

 

Vandaag is een client van mij in huilen uitgebarsten en zeer on-professioneel stonden bij mij ook de tranen in de ogen en tja, wat zeg je dan?  Komt wel goed ?  Ik denk niet, dat dat was waar ze behoefte aan had. We zijn wel meer gewend aan afscheid nemen, zowel de clienten als ik. Zelfs als het goed klikt met de clienten, moet je opletten dat je niet te close wordt en wordt er daarom regelmatig gerouleerd. Maar dit was anders, dit is zo definitief. Ik kon niet zeggen, ach, wie weet, binnenkort is er weer vakantie, ik zal heus wel weer invallen. U weet hoe dat gaat bij ons dit is niet het einde.  En als je dan een keer weer invalt zijn ze altijd weer blij je te zien, maar ook weer eigen met de nieuwe hulp. Dus zo onmisbaar zijn we niet.

Moest mezelf echt op de tong bijten om maar geen beloftes te maken, zoals misschien kom ik eens een kopje koffie drinken, want in de praktijk komt het er toch meestal niet van.  Daarvoor hebben wij moderne werkende mensen het veel te druk, maar ik ben het wel van plan al beloof ik niets. Al is het maar om mezelf ervan te overtuigen dat ik toch te missen ben en dat alles weer rijlt en zeilt zoals het hoort. ik voel me een beetje schuldig want de mensen hebben al zoveel veranderingen doorgemaakt en nu ben ik zelf de oorzaak.

   

Maar ik merk het bij mezelf ook. Ik besef me ineens hoeveel vrijheid je geniet bij de thuiszorg. Je werkt "zelfstandig" met de client, bepaalt je eigen werkzaamheden en als je een keer geen zin hebt en de situatie liet het toe , kon je samen  met de client nog wel eens spijbelen. Lekker een  keertje wandelen of koffie op het terras. Effe bellen en gaan.  Als je een afspraak had bij de huisarts of wat dan ook kwam je gewoon een uurtje later. Geen probleem zolang de planner maar wist waar je uithing. Niet dat het veel voorkwam maar toch.

Contact met je collega’s is minimaal , maar bij problemen kon je altijd wel iemand bereiken. En als we wel eens bij elkaar kwamen dan leek het of het kippenhok was leeggelopen. Teambesprekingen , uitstapjes, shit die loop ik nu dus ook mis. Het was altijd een gezellige boel. Het doet me pijn om te zien hoe de thuiszorg is uitgehold want de laatste jaar zijn er alleen maar problemen en bezuinigingen geweest. Teambesprekingen zijn van 1 keer per twee weken naar in keer per 1,5 mnd gegaan. Wandelen met de client, daar hebben we vrijwilligers voor. Je mag hopen dat ze weten wat ze moeten doen met rolstoel, hartpatienten, e.d. zodat het veilig is. Salarisschaal van wfg 15 naar wfg 5 enz. Dat zijn de redenen waarom ik weg ga, een beetje gedwongen. Een beetje, omdat het goed is wat nieuws te doen. Maar vooral omdat het werk niet meer het werk is waar ik voor gekozen had.

En om heel eerlijk te zijn dit is me in de schoot geworpen en daar zeg je toch geen nee tegen. Ik zou der nogal gek zijn. 

Lieve cliënten en lieve collega’s, het ga jullie goed.  

ik hoop van harte dat dit geen vaarwel is, maar een tot ziens.

7 thoughts on “een nieuwe baan, een nieuw begin, maar het afscheid doet pijn.

    • het is alweer een tijdje geleden ,maar inderdaad alles loopt op rolletjes behalve de regering want de druk op de thuiszorg ligt er nog steeds maar ik ben inmiddels gepromoveerd tot planner van het team en daar komen steeds meer verantwoordelijkheden bij, wel hartstikke leuk en toch ook wel moeilijk soms.

  1. Hoi Marion,
    In de éérste plaats gefeliciteerd met je nieuwe baan.
    Het is helemaal niet zo gek hoor,dat je toch emotioneel wordt als je een stuk
    van je leven achter je laat, omdat het niet meer is waarvoor je eigenlijk gekozen had.
    Het positieve is dat je de kans hebt, weer iets te gaan opbouwen in een nieuwe baan.
    Af en toe staan wij voor grote veranderingen in het leven, positief
    of negatief daar ontkomt niemand aan.
    Gelukkig ben jij nog op een leeftijd waarop je een nieuwe start kunt maken,
    en daar wens ik je heel veel succes bij.
    Wat de thuiszorg aangaat,de politiek moet zich diep schamen!
    Er gaan scheppen geld naar de meest onzinnige zaken,terwijl de oudere en
    hulpbehoevende mensen maar moeten zien hoe ze het redden.
    Zelf hoop ik in augustus 65 jaar te worden,maar zeker als alléénstaande,
    is het voor mij een angstig idee,dat ooit de dag zal komen dat ik niet
    meer voor mijzelf kan zorgen.
    Groetjes,Edward.
     

  2. Allereerst feliciteer ik je met je nieuwe baan. Fijn toch!
    Het enige constante in het leven is de verandering. That’s life. Het zal even wennen zijn, maar dat zal best wel goedkomen. En de thuiszorg…ik vind het schandalig dat dat allemaal in een land als Nederland zich voordoet. Er wordt zoveel kapot gemaakt in Nederland. Ik zeg er verder maar niks over, want dan word ik nijdig.
    Nou, nogmaals succes gewenst.

  3. Hey Marion
     
    Goed van je om voor die nieuwe baan te kiezen. Dapper hoor om al je zekerheden achter te laten en een nieuwe start te maken. Maar als ik je verhaal zo lees ben je sterk genoeg en red je je prima in de nieuwe situatie. Volgens mij gaat het helemaal goed komen met je. Heel veel succes toegewenst
     
    Hartelijke groeten Jan

  4. Tis wat he Marion al die emotie’s ,er zijn natuurlijk best heel veel veranderingen nu in je leven en afscheid nemen van clienten lijkt me best moeilijk ,ik wens je heel veel succes in je nieuwe baan
    Groetjes Elisabeth

Wat vind jij ervan?

