merel wilde tuinvogel of huisdier?


                                                               Wanneer ik de luxe heb om beneden de computer in te pikken omdat mijn husband nog niet thuis is, heb ik een heerlijk uitzicht op de tuin. Er zit een raam tussen maar of ik zit aan deze kant of ik zit aan de andere kant van het raam.  En door dat uitzicht en wat er voor mijn neus gebeurde moest ik dit even met jullie delen.

Omdat ik helemaal gek ben van alles dat groeit en bloeit en leeft en vliegt enzovoort enzovoorts , worden mijn tuingenoten dus best wel eens verwend. er is altijd wel ergens zaad te vinden en zo niet dan wacht er wel een stukje brood, aardappel of appel kiwi of iets dergelijks gezond waarvan mijn kinderen af en toe even de rillingen van krijgen. Het gevolg daarvan laat zich wel raden. bij tijd en wijle is het een gekrakeel en een gekwetter in mijn tuin waar de oren je van pijn zouden doen. zo gauw je de deur opent vliegt alles alle kanten op om op een afstandje te bekijken wat er aan de hand is voor deze in hun ogen nodeloze verstoring van hun rust.

Nu hebben we in de gaten dat de merel wel erg tam wordt als deze jongen heeft om te voeden. Ik kan me dat wel voorstellen want dat lijkt me hard werken, ik heb al moeite genoeg om twee koters te vullen want het lijkt een warempel  een bodemloze put. Altijd lopen ze met brood in de hand.  Terug naar onze merel, vorig jaar heeft een merel een nest gehad in onze schuur echt heel heel leuk en  heel gezellig. Gevaarlijk ook want het kwam wel eens voor dat ik erin ging en zij eruit waarbij regelmatig de veren langs mijn wang streken. of ze vlak boven mijn hoofd doorschoot. Hoe heerlijk ook dat is toch iedere keer weer schrikken en hartkloppingen.
Het arme vrouwtje stond er helemaal alleen voor geen mannetje te bekennen, dus wij de beroerste niet als de merel in de buurt was kreeg ze wat extra om het al zo zware leven van de natuur wat dragelijker te maken. Ze wist al gauw wie ze kon vertrouwen en het duurde niet lang of ze at al bijna uit de hand. Ik weet het… helemaal verkeerd en tegen alle regels in maar…. oooh zo leuk en het initiatief kwam van de vogel zelf. Zo erg zelf dat we op een gegeven moment lekker aan het luieren waren op de bank buiten was het 30 plus.. TV aan en ineens een tjilp , verbaasd kijken we om ons heen om te zien dat de merel in onze woonkamer stond.
hm jij durft, wordt er gezegd en nog eens tjilp… Mijn man zegt:"die wil wat hebben." Nou ja doe niet zo gek dat beest heeft zich verlopen.. Tjilp …. Zie je wel en mijn man staat voorzichtig op en inderdaad…… de merel stond te wachten, ze  hupte naar de keuken en bleef daar weer onder de broodkast wachten om zo gauw mijn man daarheen reikte rustig naar buiten te hippen en daar weer te wachten. Het moge duidelijk zijn dat ze de jongen toch groot heeft gekregen.
Dit jaar zit een van de jongen in de tuin. Nest bij de buren op de tl-buis en ook deze begint behoorlijk brutaal te worden. Zij heeft dan weliswaar het geluk dat het mannetje dit jaar wel in beeld is dus ze hoeft niet zo hard te werken als haar moeder maar ze heeft veel geleerd van vorig jaar. Het mannetje is een echte pantoffelheld die zich snel uit de voeten maakt zo gauw er een gooibeweging wordt gemaakt of iemand door de tuin loopt. dus overduidelijk een vreemdeling. Het vrouwtje is iets vrijer niet zo erg als haar moeder maar brutaal genoeg om op mijn tafel buiten te vliegen en naar binnen te kijken of ze misschien in de picture is. Als ze merkt dat ze gespot is dan maakt ze een beweging naar de keukendeur toe zo van .. komt er nog wat  vandaag ? of benne we zunnig?  
dus ja, zo krijg ik wel mijn twijfels…. huisdier of wilde tuinbeest?    

8 thoughts on “merel wilde tuinvogel of huisdier?

  1. Hallo Marion, Wat een schitterend verhaal, En  tegen de natuur in of niet, Musjes voeren doe ik nog steeds, ik vind prachtig, Lieve groetjes Janny

  2. Hoi Marion. Leuk verhaal beschrijf je hier. Zo kan je een vogel idd behoorlijk tam krijgen. En zoals je al zegt, niet volgens de natuur maar wel leuk. Neem maar eens een terrasje, daar zijn de vogels soms wel heel erg brutaal en pikken ze soms gewoon in de koek bij je koffie.
     
    Bedankt nog voor je reactie en compliment.
    Groetjes van Henk

  3. Hoi Mazza
    Wat een super leuk verhaal ,geweldig he de diertjes in onze tuin ,ik had vanmiddag een koolmeesje vlak bij mijn keukendeur ,toen had ik ook even zoiets van huhhh ,tis echt genieten
    Liefs en een fijn weekend Elisabeth
    Ps die van Marielle is ook wel erg goed bedacht haha

  4. Hoi Mazza,
     
    Wat een gaaf verhaal zeg en dankjewel voor die grote glimlach op mijn gezicht. Probeer je vogel maar verder af trainen. Als er dan weer een keer storing is op Spaces, sturen we elkaar een postmerel.
     
    Groetjes van Marielle 

  5. Echt een heerlijk verhaal! Merels kunnen heel erg tam worden, zo is er hier eentje die er altijd is, en als ik dan in de tuin bezig ben wacht hij tot ik een gat heb gemaakt, als daar een worm in zit kan ik rustig wachten tot mijnheer klaar is, tenminste dat doe ik dan maar. Maar zo tam als bij jou zijn ze hier nog niet.

  6. Hoi Mazza,
    Wat een prachtig verhaal,jij weet het zo smeuïg en komisch te vertellen.
    Zoiets zie ik helemaal voor mij……je eigen huismerel!
    Groetjes van Edward.

Wat vind jij ervan?

