Schaduw van de wind


Carlos Ruiz Zavon
 
De beschrijving in de boekenlijst doet het boek eigenlijk geen eer aan. Het boek gaat over een jongen zoon van een boekenhandelaar die in contact komt met de geheime boekenwereld. Het eerste boek dat hij vindt, maakt zoveel indruk op hem dat hij meer wil weten over de schrijver zijn achtergrond en ander materiaal dat hij geschreven.  
De gebruikte omschrijvingen van Zavon zijn zeer uitgebreid en hij is  bijna poetisch in zijn beschrijvingen van Barcelona en de straten . Je krijgt bijna de neiging om op Google Earth te onderzoeken of je de plaatsen waar het afspeelt kunt vinden ware het niet dat het boek je in de ban houdt. En zijn een paar stukken geweest waar de beschrijvingen zo uitgebreid waren dat ik het twee keer moest lezen om de draad te blijven volgen of te bepalen wat er nu eigenlijk gezegd wil worden  maar dat was absoluut geen straf. Op zich is het een verhaal dat lekker doorleest maar ook makkelijk opzij te liggen is. Sommige boeken moet je meteen doorlezen om in het verhaal te blijven . Maar dit boek is door zijn beschrijvingen uitnodigend genoeg om weer snel in verdiept te raken. 
De geschiedenis van de schrijver waar het in het boek over gaat, lijkt zich te verweven in het leven van de jongen.
De jongen gaat op onderzoek uit en komt in allerlei verwikkelingen terecht waarvan je kunt twijfelen tussen toeval of lotsbeschikking.  Door gebeurtenissen wordt de jongen geleefd en moet hij volwassen worden, waarbij het gelezen boek steeds op de achtergrond aanwezig is. Er zitten een paar plots, dwaalsporen en liefdesgeschiedenissen in verwerkt waardoor je  nieuwsgierig wordt naar het echte verhaal. De personages die de jongen tegenkomt in zijn leven blijken ook in het leven van de schrijver een rol te hebben gespeeld maar wie is nu wie?  en is dit vriend of vijand?
 De uitgebreidde beeldspraak verdwijnt aan het eind van het boek waardoor de laatste hoofdstukkken een veel sneller ritme krijgen en het gaat lezen als een detective.  ik vind daardoor het boek ook krachtiger beginnen dan dan het eindigt. Neemt niet weg dat het een plezierig boek is om te lezen en het ook waard is om nog een keer te lezen al is de clou dan wel bekend.   
 
3 thoughts on “Schaduw van de wind

  1. Klinkt spannend Marion, maar ik heb het zelf niet zo op van die uitgebreide beschrijvingen. Het gaat me snel vervelen en dan ben ik geneigd stukken af te raffelen of zelfs over te slaan. Had ik ook bij "In naam van de roos".  Heb het weggelegd nadat ik zo’n zestig bladzijden had gelezen die merendeels over het uiterlijk van het klooster gingen. De film vond ik daarentegen prachtig! Ben op het moment bezig in "de wetten van de magie". Inmiddels aan deel 7 begonnen en deel 8 ligt al op me te wachten. Boeken om van te smullen !!
    Vorige week heb ik "de Vliegeraar" gekocht omdat ik daar ook zovel lovende verhalen over hoorde. Dus ik vermaak me wel deze vakantie, hihi.
    Liefs, Miem

  2. Marion bedankt voor de tip! Dit boek wil ik absoluut lezen en zal even zien waar ik het te pakken kan krijgen. De bibliotheek is een maand dicht wegens verbouwing maar zoonlief zit nog steeds in de boeken dus die kan het makkelijk vinden voor minder dan de boeken tegenwoordig in de winkel kosten. Liefs en knuffie.

Wat vind jij ervan?

