Goede voeding.


 
Ik merk dat op de space de discussie gaat over goede voeding en dat gezond eten voor iedereen beschikbaar is als je maar wilt. Daar wil ik toch even op reageren…..
Gezond eten is gewoon  duurder. gezond betekent, gevarieerd. afwisselend, met voldoende voedingsstoffen en vitamines. 
Wij hebben in de bijstand gezeten , van minimumloon geleefd , dus ik weet waar ik over praat. Iedere dag werd er gekookt , maar er moesten wel keuzes gemaakt worden waar we niet blij mee waren, zo hadden we van die zakken witte  rijst( daar deed je een maand mee )  ipv zilvervliesrijst ( twee krappe maaltijden  met vier man)   nooit geen olijfolie maar goedkope boter (dus niet plantaardig) Brood , nou meergranen brood konden we vergeten dat was twee tot drie keer zo duur. We waren al blij met dat goedkope kauwgombrood. Vis , ja in de vorm van visstick waar meer paneermeel op zit dan er vis in zit. Verse groente, zelfs in het seizoen is dat nog duurder want met vier man is dat  een kilo groente waarvan je een deel afval hebt dat wel betaald moet worden. Twee keer,  een keer in de winkel en een keer om het weg te gooien,  Dus twee blikken bonen bij de aldi waren veel goedkoper en ja daar zit dan wel weer heel veel zout in. Het verste fruit wat we kregen waren de afvalappels van de markt waar we dan appelmoes van konden maken. Snoepen of snacken ?  Kinderen die kwamen spelen waren meestal degenen die ergens om vroegen en waren altijd verbaasd als ze hier komen en er niets op tafel stond.
Of ze vroegen om een zakje chips waarbij de kinderen antwoorden dat hebben we niet maar je mag wel een plakje ontbijtkoek, dat vriendelijk werd afgewezen met een laat maar. Ja een kopje thee en een biscuitje mag dat misschien ?  Mc Donalds hebben de kinderen alleen van binnen gezien als ze mee mochten met een kinderfeestje. ( ze vonden en vinden het niet eens lekker). Wat wel goedkoop is en goed vult zijn pannenkoeken, kun je indenken wat daar in zit. 
En moeders die niet koken voor de kinderen, zie ik alleen maar bij tweeverdieners, waar de moeders van hot naar haar rennen om de boel te organiseren.  Dus ja het systeem is verrot, de invoering van de euro, de hoge benzine prijzen. en alle zogenaamde biologische en eco produkten  voeren de prijzen op . Maar ook hele slechte invloed en voorlichting van de reclames. Cornflakes zogenaamd gezond en ideaal om de ochtend mee te beginnen zitten vol met suikers en wat staat er op het pak, Met meer granen, en toegevoegde vitamines. alsof het gezond is .
Ik vraag me dan altijd af , meer granen dan wat , toegevoegde vitamines waarom, minder vet dan wat?    Ga eens eerlijk de winkel in en probeer eens te kijken wat nu echt gezond is. Tegenwoordig hebben ze het: Ik kies bewust logo en ik eet gezond , let eens op, op welke artikellen die zitten. Het zijn vaak de duurdere merkartikel en neem eens een vergelijkbaar produkt en kijk eens eerlijk wat erin zit, vaak zit er in de goedkopere versies meer vetten of meer koolhydraten en zouten juist alle dikmakers. 
 
10 thoughts on “Goede voeding.

  1. Hee Mazza,
    Goed blog! Ik ken die bijstandssituatie ook… het is amper nog op te brengen, zeker tegenwoordig. Ik heb ondertussen gewerkt, maar ben nu weer werkzoekende (dus (schamel) ww-tje), maar hoop die bijstand te kunnen vermijden.
    Helaas heb ik nog iets toe te voegen aan de problemen rond het krijgen van voldoende gezonde voeding… het kan nl. nog moeilijker worden en dan hebben we alleen nog maar met toevoegingen in voeding te maken.
    Onlangs wees een vriendin me op de invoering eind volgend jaar van de zgn. ‘Codex Alimentarius’… Ik heb er op hyves een blog over geschreven, dus hieronder even een stukje van de waarschuwing zoals ik ‘m ontving:
     
    Voor iedereen die (wel eens) biologische of biologisch-dynamische producten gebruikt, kruidenthee drinkt, voedingssuplementen/vitamines/mineralen en/of alternatieve geneesmiddelen gebruikt… en de vrijheid wil houden dat te blijven doen! Op 31 december 2009 gaat er, zonder georganiseerde tegenwerking, een wet in die alternatieve geneesmiddelen verbiedt, vitamines en kruiden illegaal verklaart, alle voedingsmiddelen verplicht laat bestralen, o.a. zwaveldioxine en ethyleen ook laat inzetten bij de productie van biologisch voedsel, 7 van de 9 wereldwijd verboden POP’s (Persistant Organic Pollutants) weer in gebruik laat nemen, genetisch gemanipuleerde gewassen niet geëtiketteerd weer in de schappen laat leggen, pesticiden en groeihormonen bijna ongelimiteerd laat gebruiken. Alle landen die aangesloten zijn bij de WTO (World Trade Organisation) moeten zich houden aan de nieuwe regelgeving. Inmiddels zijn er al 149 landen lid van de WTO, waaronder ook België en Nederland. Ondertekend op 4 juli 2005 werd in deze overeenkomst bepaald wat wel en wat niet verhandeld mag worden als het gaat om voedsel.
    Ik ga er vaak van uit dat het ‘bangmakerij’ is, maar heb toch even verder gezocht. Hieronder even een paar links waar je verder kunt lezen als je wilt:
    Codex Alimentarius
    Dr Rath – Codex
    Het lijkt erop dat er in de (nabije) toekomst steeds minder veiligheid voor de mens wordt geboden. Economie, vermogen en macht zijn de drie peilers waar deze wereld zich op moet zien te handhaven. Al het andere dat de mens echt welvaart moet brengen wordt het ondergeschoven kindje.

  2. Hoi Mazza,
     
    Gezonde voeding is inderdaad amper betaalbaar. Vervolgens komt er zo’n slimmerik uit het Europese Parlement met het briljante idee om op alle lagere scholen gratis fruit beschibaar te stellen. Dat is een nobel treven en kost slechts ettelijke miljoenen. Misschien was het wel een beter idee om dat geld te besteden aan een belastingverlaging op gezonde voeding. Niet dat ik de kinderen op lagere scholen geen fruit gun, maar ik vind dat idee zo’n druppel op een gloeiende plaat idee. Dat idee is slechts een politiek statement zo van ‘kijk ons eens goed bezig zijn’.
     
    Groetjes van Marielle

  3. Hoi Mazza,
    Het nut van gezond voedsel trek ik niet in twijfel hoor,maar het moet wél betaalbaar zijn.
    Voor de mensen die moeten zien rond te komen van het absolute minimum,zit het er gewoon niet in om elke dag dátgene op tafel te zetten,wat volgens de dekundigen noodzakelijk is.
    Iedereen weet het zo langzamerhand wel,2 ons groente per dag,2 stuks fruit,
    en 2x per week vis,als je per maand 100 euro hebt om van te eten,
    kan je het gewoon schudden!
    Ook ik heb slechtere tijden gekend,en spreek dus uit ervaring,ik had minstens
    éénmaal per week een brooddag.
    Groetjes van Edward.
     
     

  4. Tja Mazza
    Het is bijna een discussie te noemen,zo’n log maakt veel los ,ook ik weet hoe duur ”gezond ”eten is ,ik heb lang zoutloos moeten eten en wil je dan nog een beetje redelijk eten kost dat heel erg veel .De opmerking van Henk Jonkvorst over de mevrouw die niet erg mager te noemen was duid op onwetendheid, kijk naar mijn foto’s tja niet erg mager te noemen !! en waarom dat is ,simpel om dat ik niet genoeg eet !! krijg regelmatig op mijn donder daarvoor.dus overgewicht heeft zeker niet altijd te maken met veel en ongezond eten!!!Maar het is heel moeilijk wat is goed en wat niet ,waren wij vroeger dan zo ongezond ,welnee,grootouders die dik over de 90 zijn geworden !! en dat alles met veel eten wat tegenwoordig niet kan en mag van alle deskundigen
    Gr Elisabeth

  5. Je hebt gelijk Marion. Als je moet rondkomen van de bijstand moet je vaak moeilijke keuzes maken. Toch vindt ik besparen op eeten wel een laatste middel. Zag laatst een bijstandmoeder op TV janken dat ze geen eten voor de kinderen kon kopen. Hartverscheurend allemaal. maar er lag wel wel een pakje sigaretten op tafel en deze mevrouw was niet bepaald mager te noemen. Ik haal ook veel boodschappen bij aldi en dat scheelt enorm veel geld. En vaak zijn die duurdere merkartikelen absoluut niet beter. Je moet je ook zeker niet laten leiden door reclame over zogenaamde gezonde produkten die in werkelijkheid helemaal niet zo gezond zijn. Ik ben wel met je eens dat je bijna een voedingsdeskundige moet zijn om te weten welke produkten gezond zijn. Mensen die zich geen tijd gunnen om zelf een aardappeltje te koken met groente en een stukje vlees zijn dus absoluut niet gezond bezig. Maar ja, zo makkelijk hé Pizza, patat, Mc Donald, afhaalchinees.

  6. alles is zo herkenbaar
    wij hebben ook elk dubbeltje moeten om draaien nu hebben we het goed maar maak me nu zogen hoe gaat het als we 65 zijn en nog even dan is het zo ver
    hebben pensioen breuk en nog meer van kleine dingen
     nu gaat het heel goed met ons wat mijn soms best een schuld gevoel geeft tegen over anderen die het slechter hebben
     maar weet je ik probeer nu wel te genieten want als je weet wat het is om elk dubbeltje om te draaien en nu even niet meer is het best fijn
    hoop dat het me niet kwalijk genomen word want ik weet best hoe moeilijk het nu is om een centje over te houden
     
     

  7. Een prima en mooi verwoord stuk Mazza, maar al die hypes van gezond eten etc. daar heb ik me nooit aan gestoord, ik kijk niet eens wat er in bepaalde producten zit zolang het maar niet te duur is. Soms vraag ik me wel eens af hoe wij zolang zonder alle etenswaren die er nu zijn voor de gezondheid het hebben overleefd. Bij mijn grootmoeder en grootvader was het echt armoede, snoep en koek waren er nooit alleen bij verjaardagen en oudejaarsavonden kreeg je wat lekkers. De winkels puilen uit van de soorten frisdranken en verse (?) vruchtensappen, kaassoorten, vleeswaren en noem maar op. Toen ik jong was aten we absoluut twee keer in de week broeder (ik geloof dat het elders Jan in de zak heette), de ene dag gewoon en de rest werd de volgende dag gebakken. Een keer rijst met boter en suiker, wél iedere vrijdag een gebakken schol, en dat waren nog echte schollen en geen schar die ze tegenwoordig onder de naam schol héél duur verkopen, de overige drie dagen kregen we gewoon eten wat betekende aardappels, groente en een piepklein stukje vlees of in de winter stamppotten. Op brood suiker of stroop en één sneetje met een vliesdun plakje kaas en de korst kon je toen tenminste nog op de kachel leggen, dat was smullen! Waar zijn eigenlijk die heerlijke kapjes van het brood gebleven? Fruit was een luxe, dus dan pikte je gewoon een appel van de boom, at bramen in de duinen en duinworteltjes waren ook niet gek! En ’s winters in de snert nog een heerlijke kluif en wat had je een geluk als je het merg eruit mocht zuigen. Het rare was dat niemand eigenlijk echt altijd wat mankeerde en we hadden ook geen honger. Schoolmelk hadden we toen wel, maar dat zag blauw en was niet te drinken, maar je wist niet beter. Af en toe kregen we ook pannekoeken met stroop óf suiker niet alle twee natuurlijk. Eten wat de pot schaft en niet zeuren, ’s middags niet lusten, dan kreeg je het ’s avonds gewoon weer! Iedereen die zo heeft geleefd en dat jarenlang heeft wat geleerd en dat is eet maar gewoon dan eet je gezond. Een klein voorbeeld hoe erg het met de prijzen is gesteld is een mergpijpje voor in de soep, een paar jaar geleden kreeg je die dingen gratis en nu liggen ze verpakt en al en betaal je per gewicht, het bot dus ook. Ik haalde maanden geleden een mergpijp en moest voor een vrij sober stukje even € 1,28 betalen toen de soep klaar was heb ik het eens uitgerekend en in Nederlandse guldens kwam ik op meer dan 25 gulden voor een pannetje groentesoep, het is gezond hoor maar als je weinig inkomen hebt kan je het schudden tegenwoordig.
    Liefs, Ann.
     

  8. Tja de Wereld is niet eerlijk, alles wat we moeten… kunnen wij soms niet al wil je nog zo graag. Je hebt helemaal gelijk wat je hier allemaal opschrijft trouwens knap van je dat je in je moeilijke tijd toch zoveel geleerd hebt, overigens een stuk ontbijtkoek is heerlijk pannekoekjes jummiejummie bruinebonnen met spek ook smullen, maar idd de groente vis en vlees zijn de prijzen uit de pan gevlogen hahaha om over koken te spreken.
    Gelukkig kunnen we nog gratis wandelen, genieten van de mooie natuur een mooi boek lezen in je tuintje of op de bank, genieten van een glimlach van een kind en ga zo maar door … Mijn advies maak je niet te druk maar GENIET van hetgeen er wél is dat doe jij al dacht ik zo!!! Vind het ook echt verschrikkelijk dat er steeds meer Nederlanders naar de voedselbank moeten er klopt niets meer van ons systeem!!!
    LiefsNoon

  9. Nogmaals even een reactie .
    We zijn hier nu nog met 5 man thuis dus alle mondjes moeten gevoed .(plus de aanhang die mee komt eten )
    Ik probeer wel verse groenten te halen maar net als brood dat haal ik goedkoop omdat dat er hier doorheen vliegt .
    Nu zijn we hier wel 2 verdieners maar geen vetpot en wel wordt er hier normaal gekookt iedere dag .
    Meestal maak ik het s,morgens klaar zodat ze het s,avonds zo kunnen koken .
    Lukt dat niet dan mag manlief of een van de kinderen dat doen .
    Als groot gezin want zo mag ik het wel zeggen met opgroeiende kinderen is het uitzoeken wat je koopt .
    Weekends meestal een lekkernij op tafel maar door de week niet .
    We hadden 2 auto,s ivm ons werk op 25 km van woonplaats .
    Jan heeft nu een motor en houden 1 auto over .
    Volgens mij moet ieder normaal gezin bezuinigen .

Wat vind jij ervan?

