Doort nog een keertje ,


 

Ik heb me na het heftige weekend, ja het was heftig, music-night was ontzettend gezellig, het was ouderwets laat geworden. de hele zaterdag ook hartstikke duf geweest, geen hoofdpijn, geen kater maar te weinig slaap en een iets teveel aan alcohol.  Zaterdagavond nog naar goede kennissen geweest. Dat is een verhaal apart, maar het was ook weer half een ’s avonds eer we huiswaarts trokken, dus na dat alles heb ik me  lekker laten afzetten in de Doort of eigenlijk achter de Doort in Ophoven een heel klein ienemienie gehucht met heel veel culturele en natuurlijke waarde. Gelegen langs de autoweg.  Eigenlijk met de bedoeling om het terrein daarachter ook eens te exploreren en te zien hoe dit precies aansluit op de Doort. Het was een zeer grijze dag en toen ik vertrok na een blik op de buienradar miezerde het nog lichtjes. 

Ophoven is zoals gezegd een gehucht dat bestaat uit nog geen 10 woningen , boerderijen of voormalig boerderijen, rondom veel gras , weiden en kleine boomgaarden. Wat opvalt zijn de kenmerkende grote oude bomen veelal kastanje en notenbomen Populieren op de achtergrond. ergens zie je nog een ophoging in het landschap waar ooit een treintje heeft gelopen. De grote weg om Ophoven heen loopt verdacht veel naar het zuidwesten vandaar dat ik probeer om hier en daar een zij pad in te lopen ,die me naar de noord of oostelijke kant lijdt omdat ik toch wel richting de Doort wil om daar doorheen te steken om toch een beetje in de juiste richting te blijven. Helaas faal ik miserabel hiermee en blijkt alles doodlopend te zijn. Een ramp is het niet want langs deze tractorweggetjes is het vaak een wirwar van planten en insekten dus genoeg te zien.

Ja zo krijg ik de kilometertjes ook wel gelopen. Ik loop langs de verhoging en zie een prachtig reetje de rand uitkomen, wat een geluk dat hier van die dikke bomen staan. De koeien vinden me maar een raar wezen. Het reetje scharrelt wat langs de rand om te besluiten dat het gras in het naaste veld toch groener is en scharrelt het hoge gras weer in om te verdwijnen.

Uiteindelijk toch maar weer omgedraaid om toch weer onder Ophoven door naar de Doort te kunnen.  De regen is gestopt en eigenlijk is het een hele prettige temperatuur om te lopen. Het nadeel is dat ik geen uitzicht heb. Overal staat maïs ongeveer zo hoog als ik groot ben. Bah, hoe mooi het ook is , het betekent dat de zomer op zijn eind loopt. nou ja zomer ? wat een rommelig weertje hebben we hier gehad dit jaar maar ja niets aan te doen.  De velden laten me in hun weemoed zien dat ik gelijk heb , ik heb een uitzicht op een graanveld , suikerbieten, graan en weer maïs. Het oogst seizoen komt eraan.  Ik vind  een weg of meer een brandgang tussen twee maïsvelden door en aan het uitzicht te zien word ik rechtstreeks naar de Doort geleid. Ik zie kale bomen dode bomen en weet dan ook meteen waar in de Doort ik terechtkom.  In de Doort kom ik meteen aan de waterkant uit en het verbaast me om te horen hoe stil het hier is. Ik kan er niet mijn vinger opleggen maar iets klopt er niet. Er vliegt een opgeschrikte reiger weg , en ik hoor her en der een meesje , een winterkoninkje dat alarm slaat.  Maar ik hoor geen karekieten, ik hoor geen roodborst, zie geen roofvogels. ik zie weinig het water is stil, te stil naar mijn gevoel. In de verte zie ik de fuut met slechts een jong. Drie meerkoetjes sluiten de rij. Ik ga op het bruggetje zitten om lekker op mijn gemak over het water te kijken en heel voorzichtig laat zich hier en daar een vogeltje zien. Het zonnetje komt ook zowaar tevoorschijn en er wordt langzaam aan wat meer geluid gemaakt. Een hoog hard getjilp laat weten dat de ijsvogel langs zal schieten en inderdaad ik zie iets blauw over het water scheren. Als ik die toch eens een keer op de foto kon krijgen.

Ik loop om het water heen en zie her en der een vogeltje wegschieten. Ze zijn niet op hun gemak. Ik schrik als ik ineens een grote tak omhoog en omlaag zie zwiepen. Dat is wel vreemd, dat moet iets groots zijn een reiger misschien? Maar dat geluidje, dat ken ik toch?Nee dat kan toch niet zo dicht bij het water ? Dat vindt die normaal maar niets veel te dicht bij de vissers maar toch onmiskenbaar hij is het wel, de eekhoorn. Ik kan hem goed volgen en heb er zelfs een filmpje van kunnen maken, leuk ik heb hem gefilmd omdat ik mijn dochter kan laten horen wat voor geluid hij maakt. Echt leuk en ik kan hem lange tijd volgen waarbij hij op zijn gemak en op zijn tijd weer een nootje versmaad. Wel vreemd dat hij zo dicht bij het water zit want een roofvogel kan er veel makkelijker bij nu. 

Ik vind het vreemd en gooi het er maar op dat het vakantietijd is en gisteren was het wel heel mooi weer dus mischien is het wel druk geweest in het bos . Langzaam loop ik het bos uit om te realiseren wat er aan de hand is. Een heleboel bomen zijn weggekapt , grote bomen ook. Ik heb er inderdaad iets gelezen dat de weg gesloten was in verband met onderhoud. Maar of dit onderhoud is weet ik niet. Het verklaart meteen waarom ik geen verse sporen heb gezien op mijn vaste plaatsen. Ik kom een meneer tegen en daar staan we : zonde hè van die bomen, ja sommige zijn al oud , echt zonde want er verdwijnen wat bomen in Nederland . Zou daarom alles zo van slag zijn geweest? het verbaast me niets want hier is met grof geschut gewerkt geworden. Ben benieuwd wat het moet geven, het lijkt erop dat de weg verbreed wordt fietsenpad zeker. Op die weg mag maar 60 km gereden worden maar er scheurt wat met 80 tot 100 de bochten door. Er staat ook al menig kruisje waar zich weer eentje dood heeft gereden. En inderdaad als je langs de weg loopt of fietst voel je je echt niet veilig.

ik vind het goed geweest en ga naar huis, op zich is het een heerlijke dag geweest waarbij ik weer van alles te kieken heb gehad , het eten wacht op me moet wel want ik heb honger.

7 thoughts on “Doort nog een keertje ,

  1. Hoi Mazza,
     
    Wat een energie. Rijkelijk aan de alcohol, veel te laat naar bed en dan toch nog op pad. Eigenlijk heb je groot gelijk. Er is geen beter middel tegen vermoeidheid (of een kater) dan een flinke wandeling. Zet je je eekhoornfilm ook nog op je Space? Die wil ik namelijk ook wel even zien.
     
    Groetjes van Marielle

  2. prachtig verhaal sluit me aan bij de voorgangers  het was gewoon of ik het voor me zag  zo mooi ja jammer nu ja jammer het is juisttttttt heel erggggggggg dat ze goede bomen zo maar om kapen  heel v gr v els

  3. Het is duidelijk dat jij veel in de natuur zit… je herkende de onrust… dat zou ik waarschijnlijk langs mij heen hebben laten gaan. Toch jammer dat de natuur steeds meer moet inboeten op de behoefte van de mens. Er zit een keer een grens aan, maar wellicht is het dan te laat. De natuur helpt mee met het zuiveren van de lucht… Veel mensen zijn zich daar niet eens bewust van.
     
    Ik ben net een weekje terug van mijn vakantie. Mijn dochter en ik zijn lekker uit wezen waaien in de Beemster, ongeveer 10 km. onder Alkmaar. We werden omgeven door weilanden en het huisje lag aan een van de vele dijken daar. Echt, landelijker kon niet. Maar heel veel rust en alleen natuurgeluiden… toch heerlijk om bij wakker te worden. Mijn zoon logeerde in ‘zijn’ logeerhuis (speciaal voor gehandicapte kids die ook een visusprobleem hebben) en heeft zich daar naar zeggen uitstekend vermaakt. Ik heb een blog geschreven over de vakantie, dus mocht je zin hebben in lezen… Mijn space heb ik me weer toegeëigend: de protestitems waren zelfs mij een doorn in ’t oog geworden hahaha. Dus weer een frisse start gemaakt met een deel van mijn eigen interesses.
    Fijne dag verder, Marion en tot schrijfs.
    Groetjes, Browneyez

  4. Je schrijft verbazingwekkend boeiend Marion, alsof ik er zelf een beetje bij ben. In het staphorster bos zijn ook grote stukken weggekapt. De meeste bomen daar waren dood en heel veel kreupelhout. Het is dus nu een grote kale vlakte en ik heb eigenlijk geen idee wat men er mee van plan is. Ik wacht het maar rustig af. maar ik hoop dat men er opnieuw aanplant en vennetjes graaft zoals men ook op andere gedeelten al gedaan heeft.

  5. Hoi Mazza
    Eigenlijk schrijft Edward hetgene wat ik ook wilde zeggen,meid wat een energie ik wandelde bijna met je mee echt boeiend zoals je schrijft ,wel jammer als er zoveel bomen gekapt worden,maar ja wat doe je er tegen!! ik kan me voorstellen dat de dieren van slag zijn als hun leefomgeving zo vernield word
    Liefs Elisabeth

  6. Hoi Mazza,
    Knap hoor,dat je na zo’n heftig weekend de moed kunt opbrengen om dit
    mooie bijna romantische verhaal te plaatsen.
    Zoasl jij de Doort omschrijft is het net of ik er zelf loop,en volop geniet!
    Groetjes van Edward.

  7. Frisse lucht doet een mens altijd goed. Zeker in duffe omstandigheden. Maar ik begrijp het volledig na het verhaal van deze wandeling. Een maisbiertje zit er vanavond zeker niet in !
     
    groeten
     
    roel

Wat vind jij ervan?

