De meinweg, ijzeren rijn , achtergrondinfo


 

http://www.nationaal-parkdemeinweg.nl/

het staat in alle kranten via deze link kun je de achtergrond lezen waar het nu eigenlijk om gaat. Dus als je een mening wil vormen is deze achtergrond info zeer belangrijk.

IJzeren Rijn

 

Een blik op de IJzeren Rijn

1830-1839
In 1830 scheidde België zich af van het verenigde koninkrijk dat naast België ook Nederland en Luxemburg omvatte. De Nederlandse provincie Limburg koos voor België, alleen Maastricht bleef nog bij Nederland. Deze situatie zou duren tot 1839. Gedurende deze periode zocht België naar een verbinding met het Duitse Rijnland om haar industriële producten te kunnen afzetten. De eerste IJzeren Rijn werd gerealiseerd door het Maasdal en door de Ardennen, buiten Nederland om. In Duitsland sloot de lijn aan op de spoorlijn naar Keulen.

1839
De Nederlandse provincie Limburg bleef echter niet bij België. Limburg kwam weer bij Nederland toen het Verdrag van Londen, het Scheidingsverdrag van 1839, werd getekend. Alhoewel België op dat moment geen behoefte had nog een spoorlijn door Nederland aan te leggen, werd in het verdrag de clausule opgenomen dat België gerechtigd was een spoorverbinding tot stand te brengen van Antwerpen naar het Duitse Rijnland via de Nederlandse provincie Limburg.

1879
Na veel politiek geharrewar werd in 1879 een nieuwe IJzeren Rijn in gebruik genomen: de spoorlijn Antwerpen – Herentals – Mol – Neerpelt – Weert – Roermond – Herkenbosch – Wegberg – Monchengladbach. De Duitsers noemden de lijn de ‘Baumwolle-Bahn’ omdat over deze lijn katoen werd aangevoerd voor de textielindustrie in Monchengladbach en Krefeld. Als spoedig werd de lijn geheel dubbelsporig.

1914-1940
Tijdens de eerste wereldoorlog besloot Nederland de IJzeren Rijn te sluiten voor het Duitse verkeer. Na de eerste wereldoorlog bleven de verhoudingen tussen Nederland en België ernstig verstoord. Nederland maakte het de Belgische handel erg moeilijk door bijvoorbeeld hoge doorvoertarieven te vragen voor het transport over den IJzeren Rijn. Ook werd het tweede spoor, met uitzondering van het stuk Roermond – Weert, gesloopt.

1940-2000
De IJzeren Rijn werd gedurende de tweede wereldoorlog weer in gebruik genomen door de Duitsers. Zelfs het dubbelspoor werd hersteld. Aan het eind van de oorlog werd de spoorlijn volledig vernield, maar de Amerikanen en Engelsen hadden de lijn zo hard nodig dat zij de dubbelsporige lijn hebben herlegd. Na de oorlog werd het tweede spoor door Nederland gedemonteerd. De IJzeren Rijn werd over de volle lengte tot in de jaren negentig van de vorige eeuw gebruikt. Belangrijk was het vervoer van vrachtauto’s per trein omdat het traject via de Montzenlijn (een lijn pal onder de Nederlandse grens) voor dit vervoer onmogelijk was door te lage tunnels. Maar de tunnels werden aangepast en in 1991 werd het gedeelte Roermond – Dalheim voorgoed gesloten.

2000- ?
De IJzeren Rijn is opnieuw in de belangstelling komen te staan omdat het tekort aan vrachtwagenchauffers en het vastlopen van het ‘gewone’ wegverkeer een groei van het goederenverkeer per trein vereist. Vandaar dat België de IJzeren Rijn opnieuw in gebruik wil nemen. In Nederland stuit dit op bezwaren onder andere omdat een gedeelte van het traject door het nationaal park De Meinweg loopt.
Zonder het nationaal park zouden er inmiddels al vele zware goederentreinen afkomstig van de Antwerpse haven, dwars door Midden-Limburg richting Ruhrgebied rijden. Wanneer het traject lopende door het nationaal park gereactiveerd zou worden, zou het gebied over een afstand van meer dan vijf kilometer worden doorsneden. Dit is aanleiding geweest voor het opstellen van een milieu-effect-rapportage (MER) en voor het bestuderen van alternatieven.

De IJzeren Rijn: " Effecten op flora en fauna"
Aan onderzoeksbureau Alterra is opdracht gegeven om te onderzoeken wat de effecten zijn bij het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Bij het onderzoek wordt gebruik gemaakt tussen:

  1. het permanent in gebruik nemen van het tracee door De Meinweg met 43 goederentreinen per dag met een snelheid van 80 km per uur
  2. het tijdelijk in gebruik nemen van het tracee met 15 treinen per dag met een snelheid van 40 km per uur

Bij beide mogelijkheden is er van uitgegaan dat er geen spoorverdubbeling plaatsvindt. Bij permanent in gebruik nemen zijn ook de opties met en zonder geluidsschermen onderzocht.

Bij het onderzoek werden 11 diersoorten betrokken:

  1. 2 amfibieen: de rugstreeppad en de kamsalamander
  2. 3 reptielen: de adder, de gladde slang en de zandhagedis
  3. 5 vogels: de zwarte specht, de wielewaal, de roodborsttapuit, de nachtzwaluw en de blauwborst
  4. 1 zoogdier: de das

Enkele effecten bij het permanent in gebruik nemen:

  1. de duurzaamheid van de amfibieenpopulaties zal afnemen ten gevolge van barrierewerking en sterfte
  2. worden er niet doorlaatbare geluidsschermen geplaatst dan worden de drie onderzochte reptielensoorten gefragmenteerd waardoor de populaties in duurzaamheid af gaan nemen: ten zuiden van het tracee zal de adder verdwijnen en de gladde slang zal helemaal uit het gebied verdwijnen; bij doorlaatbare geluidsschermen zullen deze effecten niet optreden
  3. zonder de plaatsing van geluidsschermen zal circa 21% van de leefplek van de onderzochte vogelsoorten worden verstoord; indien er wel schermen geplaatst worden zal nog altijd zo’n 15% van de vogels worden verstoord
  4. zonder geluidsschermen neemt ook de populatie van de das af als gevolg van sterfte door aanrijdingen; met geluidsschermen wordt de populatie door de barrierewerking ervan in tweeen gesplitst waarbij de deelpopulatie ten zuiden van de spoorlijn zal uitsterven

Een tijdelijk in gebruik nemen van het tracee, mits beperkt tot een periode van 5 jaar, zal behalve het al eerder genoemde efffect op vogels, geen onomkeerbare aantasting tot gevolg hebben.

Al met al mag geconcludeerd worden dat reactivering van de IJzeren Rijn door De Meinweg ernstige en onomkeerbare schade zal aanbrengen aan de natuur. Het permanent in gebruik nemen van het historisch tracee brengt zelfs dusdanige negatieve effecten met zich mee dat deze strijdig moeten worden geacht met de toetsingscriteria volgens de Europese Habitat- en Vogelrichtlijnen

Advertenties

3 thoughts on “De meinweg, ijzeren rijn , achtergrondinfo

  1. Met het financiële debâcle van dit moment, zou je denken dat men misschien eindelijk eens gaat consuMINDeren. Het teveel aan geproduceerde goederen breekt nu fabrikanten al op. De SUV’s staan bij duizenden tegelijk over de hele wereld te wachten op nieuwe kopers die er nu niet meer zijn want de auto’s zijn te duur geworden. Veel mensen hebben geld verloren en een normaal mens wil niet in zo’n milieuverpestende patserbak rijden. Kleding (in lage-lonen-landen geproduceerd) is niet meer te slijten want men koopt even niet meer zoveel kleren als voorheen. Luxe artikelen worden even niet aangeschaft want men houdt de hand op de knip. Heel verstandig en beter (te) laat dan nooit.
    De tomeloze drang naar méér moet een halt toegeroepen worden, niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Het goede van dit debâcle is misschien dat het besef is gekomen dat er "grenzen aan de groei" zijn; het motto van de Club van Rome uit de beginjaren 70. Bijna 40 jaar heeft het geduurd voordat men beseft dat het zo niet verder kan!!!
     
    In dat licht bezien kun je je afvragen of de IJzeren Rijn dan nog wel nodig is. We moeten niet nog meer invoeren, opslaan en doorverkopen maar we moeten MINDER produceren, minder kopen, minder gebruik maken van fossiele brandstoffen en MEER doen om onze aardbol groen en gezond te houden. Dan moeten er niet nog meer mammoettankers naar Antwerpen varen om containers vol rotzooi af te leveren die doorgevoerd gaan worden over de IJzeren Rijn naar het Europese achterland. Want in die containers zitten vaak prullaria* die volkomen overbodig zijn en door deze massaproduktie het milieu weer ernstig hebben geschaad. 
     
    *) Met prullaria bedoel ik spulletjes voor de heb. Onzinnige lelijke hebbedingetjes waar Blokker, Marskramer, Xenox en dergelijke winkels vol mee staan. Ieder kwartaal een ander kleurtje om trendy te zijn. Dat is geldverspilling van de eerste orde maar het milieu krijgt hierdoor klap na klap. Het moet allemaal geproduceerd worden en daarvoor is veel energie nodig, dat moet opgewekt worden en de uitstoot gaat weer de lucht in. We stikken bijna in de vieze lucht maar we moeten wel weer een kerstkandelaartje in paars hebben want dat is nou eenmaal de modekleur! Lekker belangrijk. Bij iedereen staan op zolder of in de kelder duurzame kerstspullen in een doos. Die gebruik je eens per jaar dus het is eigenlijk steeds weer nieuw. Ik ben al niet zo van de kerst maar de paar dingen die ik neerzet, zijn duurzaam en als ze dan toch een keer kapot gaan, koop ik wel eens wat nieuws. In de kringloopwinkels natuurlijk want dat is al geproduceerd en kan weer jaren mee. En… kost een habbekrats, ook mooi meegenomen is deze barre tijden. Zo is mijn cirkel rond.
    Mijn persoonlijke economie draait goed. Maar ik heb het motto "grenzen aan de groei" dan ook al jaren hoog in het vaandel. Ik koop niets wat ik niet nodig heb. Ik koop het niet als ik het niet betalen kan. Lenen doe ik niet. Beleggen ook niet. Sparen wel. Daarom word ik nu niet hard getroffen. De inflatie zal ik wel voelen natuurlijk maar ook daar is mee te leven als je consumindert. 
    Er is een uitdrukking: "hoogmoed komt voor de val" en die is zeker waar. Maar er is een variant op: "hebzucht komt voor de val". Dat komt er van als je meer meer meer wilt. Ik word eigenlijk misselijk van steeds maar meer te willen. Ik vraag me altijd af waarom? Waarom? Om anderen te laten zien hoe goed je het hebt? Ik laat de meerbeker geheel vrijwillig al jarenlang aan me voorbijgaan. Het werkt louterend.
     
    Ik lig wakker van de IJzeren Rijn. Letterlijk en figuurlijk. AKTIE!!!!!!!!!!!

  2. Heel goed dat je er voor strijdt en vecht. Dit is ook nodig. Bikkelhard. Gisterenavond ook zo’n "vecht"vergadering meegemaakt om natuur te ontzien.. Altijd maar vechten….
     
    groeten
     
    roel

  3. Interessant om dit lezen Mazza,je hoort er wel eens iets over in het nieuws,
    maar waar het precies om gaat weet je dan niet….nu dus wel.
    Als je de hele dag treinen langs hoort denderen,lijkt mij dat geen pretje!
    Dat het dan ook nog eens schade aan de natuur toebrengt,is helemaal uit den boze.
    lieve groetjes vanEdward.

Wat vind jij ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s