een blokje om door de voortuin.


Gauw erop uit vandaag. Morgen is het weer zaterdag, wie weet wat dat weer  geeft.  Elena had geen zin , ze had slecht geslapen. Zal zich wel bang hebben gemaakt voor haar rapport dat er toch weer heel netjes uitzag. Nou ja dan maar alleen.
Heerlijk , ik had gelijk of beter geluk. Gisteren was het vies grauw en grijs en vandaag was het 10 graden en scheen de zon volop. Een mooie dag om iedereen mee te nemen om mijn voortuin te tonen. Mijn voortuin ligt een straatje verderop.  Richting het zuiden, grgrgr ik doe het weer , weer de zon in mijn gezicht. normaal gesproken heerlijk en nog wel alleen als de weg nat is en het zonnetje shijnt erop zoals die nu staat wordt je wel een beetje verblind. Ach het zal wel meevallen . Ik word uitgelachen door een duopenotti schapenpaar, een donkere en een witte.
Wat een bedelaars de hele wei ligt vol met stro maar, toch weer even proberen om wat gras te kunnen krijgen. nou ja vooruit dan maar maar dan wel even poseren hoor. Even rechtsaf daar ligt een flinke stuk met bomen struiken enz. en ja hoor ik word beloond met een specht , een bonte specht.
Ik loop op mijn gemak terug  verder het zandpad op. Het pad loopt kronkelend tussen weilanden, en  akkers door langs een sloot/ beek . Ja dat was het ooit totdat een slimmerik zo’n 20 jaar geleden bedacht had dat het beter was als dit gekanaliseerd was. Je weet wel met betonnen wanden. Wat een ellende, geen water in de sloot maar boven op de kant loop je te glibberen en te glijden omdat het water niet weg kan. Tja, wat moet je daar nu mee, dus hebben ze pas geleden weer alle kanten moeten weghalen maar het leed is al geleden , het staat nog steeds leeg en de rijke fauna die er zat is nog steeds niet terug.
 Het was zo’n slootje waar ik vroeger met mijn broer en vriendjes nog salamanders kon vangen. Ach ja we houden hoop, er is veel gaande op gebied van het waterbeleid en de toekomst ziet er toch weer mooi uit. Nee eerlijk is eerlijk volgens het waterschap zijn er bij de opknapbeurt 200 watersalamanders gevangen en deze zijn weer uitgezet bij de andere plas die we tegenkomen .
Langs de sloot op kom ik bij een bosje , eigenlijk meer een perceel met bomen, struiken en varens. Er loopt een pad doorheen en daar maak ik gebruik van in de hoop nog wat vogels te zien. Terwijl ik naar boven de bomen en langs de stammen op kijk krijg ik onderhand een hartaanval, veroorzaakt door een vrouwtjes fazant die opvliegt. Ik had het arme ding helemaal niet gezien maar ook geen wonder want haar schutkleuren werken perfekt tussen de dorre varens en bladeren op de grond.  ik hoor en zie een specht, een bonte. Ik merk de meesjes op en als je stilstaat dan zie je gewoon steeds meer tot beweging komen, vanuit mijn ooghoeken zie ik vanalles op en neer vliegen.
Heerlijk , het lijkt een oase tussen al die kale akkers en misschien is het dat ook wel voor de vogeltjes.
Merel, roodborst, winterkoning, koolmeesjes, pimpelmeesjes, vlaamse gaaien. ze zitten er allemaal. Op de akkers  zitten de raven en de kauwtjes en met dit mooie weer zelfs grote meeuwen die aan het zeilen zijn in de lucht. Terwijl ik naar boventuur zie ik de torenvalk zeilend langsgaan. Op zoek naar een goede plaats om te bidden.  Heerlijk loop ik tussen de akkers door genietend van het uitzicht. Ja heerlijk het is er weer, de mais is gekortwiekt dus het uitzicht is weer terug. Als de mais zo hoog staat en je moet erdoorheen lopen dan werkt dat beklemmend, je krijgt het idee onwillig door een doolhof te lopen. maar nu zie ik de kerk van Echt. De Claus centrale van Maasbracht  , de toren van de oude ijsfabriek en aan de rechterkant de windmolens in de verte . Richting Duitsland. Ja met zo’n uitzicht heb je geen Tomtom nodig.
We komen langs de plas van de waterleiding en hier is heel goed zichtbaar wat de toekomst te bieden heeft . Een heel nieuw weliswaar smal en langgerekt,(maar ja dit is het smalste stukje van Limburg) natuurgebied. Ruimte voor ruimte heet het en ruimte geven aan het water. Ik heb hier al het ijsvogeltje zien langsscheren. Pech voor hem want het water is niet bedoeld voor vissen maar voor de amfibieen. Als uitbreidingsgebied en trekgebied voor onder andere de boomkikker en de salamanders. Het gebied bestaat uit een nieuwe sloot/ beekje en loopt helemaal door naar de Slek en verder richting Susteren . Ik zie nog een fazant weglopen en draai me om . Jammer dat de zon zo snel gaat ,in deze tijd van het jaar.  Het is vier uur maar het lijkt al avond. Op weg naar huis maar weer want vanavond heb ik nog een receptie van het werk en mag ik een kerstpakket in ontvangst nemen.  Mijn eerste, een nieuwe baan heeft zo zijn voordelen. Door de straat waar ook nog veel moois te zien is , oude boerderijen e.d. Niet te betalen voor ons maar dromen mag natuurlijk.  Op weg naar mijn voordeur  want het was tenslotte een ommetje door de voortuin.
Niet verkeerd toch.. zo’n voortuintje.
15 thoughts on “een blokje om door de voortuin.

  1. Zo langzaamaan begin ik de update leuk te vinden..je mist minder nieuwe blogjes…Al is het bijna niet bij te houden, zoveel nieuws iedere keer en ja tijd is beperkt rond deze dagen…maar leuke foto’s en een aardig beeld van wat jij ziet op je wandelingen.Fijne zondag en groetjes vanaf ons minituintje!

  2. Hey lieffie,De volgende keer ga ik met je meer door je voortuin struinen hoor. Lekker even uitwaaien en dan kun jij me alle mooie plekjes laten zien. Alweer een beetje bekomen van gisteravond trouwens? Ik las net je ontzettend melige reactie op mijn space …. hihihihi.Liefs van je trutje

  3. Zoasl gewoonlijk weer een mooi verhaal Mazza,het was vandaag lekker weer,maar aan een lange wandeling ben ik helaas niet toe gekomen.Fijn weekend gewenst hoor, lieve groetjes van Edward.

  4. Je foto’s bekeken en meegewandeld echt Limburg je hebt je wandeling mooi omschreven.Ik als westerling vind het juist heerlijk om tussen het labyrint van de maisvelden te verdwalen.Tot de volgende wandeling … LiefsB

  5. Een voor(droom)tuin van een paar kilometer, toch??Ja, zo zijn mijn wandelingen van anderhalf a twee uur ook mijn voortuin. Wat maakt het uit, als je er maar van genieten kunt: ik wel, ook van jouw verhalen.GroetjesJohn

  6. Dat is geen voortuin Mazza, maar een droomtuin! Als je dat allemaal hebt gezien en gehoord dan was het een fantastische wandeling, een mooi verteld verhaal over je belevenissen jammer dat ik de andere kant op moest. Bedankt voor je mooie verhaal en liefs van Ann.

  7. Ook ik ben met jou ddor je voortuin gelopen .Vandaag zelf voor het eerst na de griep weer butien geweest er moesten weer boodschappen worden gehaald .Het was ook hier een zonnige dag met lekkere temperaturen .

  8. Prachtige voortuin! Ik ben vandaag binnen gebleven (vergadering en ziek…) maar nou heb ik toch het gevoel dat ik ook een ommetje heb gemaakt!Groetjes

Wat vind jij ervan?

