ganzenparade


Toen ik naar mijn werk ging zag ik ze al het hele veld zat vol met ganzen. Grauwe ganzen zo te zien. Moest natuurlijk op tijd aankomen dus veel tijd om te genieten had ik niet.
Met de natte vinger even geteld  en toen kwam ik al een twee drie, even gauw op een duizendtal. Wow klopt dat wel ? Ja gek genoeg moet dat kloppen je zoekt een groepje van tien, die nemen zoveel plaats in dan tel je tien groepjes en de grootte van dat groepje is dan een honderdtal , en dat schat je weer in de hele groep hoeveel keer gaan deze in de hele groep nou zeker tien keer en zoals ik al zei met de natte vinger, maar  ook ik ben nog steeds verbaast over de aantallen die zo’n groep kan hebben. Op de terugweg was het nog steeds grauw en mistig maar ze zaten er nog. Camera had ik bij me maar helaas waren de batterijen een beetje aan de lege kant. Gr, zal je altijd zien. Zeker omdat net toen de hele groep zo’n beetje in de lucht zat, ik zonder batterijen zat . Zonde want dat was me toch een wolk. Blijkbaar was er iemand de hond aan het uitlaten en dat beestje dus het veld in. Alle ganzen de lucht in natuurlijk. Het beestje, een Jack Russel schrikt zich het apezuur van zoveel overmacht en druipt toch af terug naar zijn baasje.
Lekker puh zou ik bijna zeggen, maar die hond kan er ook niets aan doen. maar goed met een beetje moed beleid en trouw heb ik toch een paar foto’s kunnen nemen en ondanks de kou en de sneeuwbui die ik op mijn kop kreeg zitten er toch een paar hele mooie tussen.  En op de foto’s bemerk ik pas dat er andere soorten tussen zitten.

Op deze foto zie je vooraan grauwe ganzen, grote ganzen oranje snavels , kijk je nu wat verder door dan staan erachter ganzen met een witte brug op de neus vooral aan de linkerkant te zien . Dat zijn kolganzen , links staat een heel mooi exemplaar waarbij je ook duidelijk kunt zien dat de buik zwarte strepen vertoond tot bijna een heel zwart vlak. En de hele getrainde ogen zien dat helemaal achteraan zelfs twee brandganzen staan. Zwart-witte ganzen met een witte kop. Was de kop donker geweest dan zouden het rot ganzen zijn geweest.
Op deze foto staat op de voorgrond een nijlgans. Deze komen meer en meer voor en eerlijk gezegd konden ze wel eens een plaag worden omdat deze niet noodzakelijk wegtrekken en ook zomers zie je ze steeds meer , met 8 jongen per nest en weinig vijanden schiet dat lekker op.  Golfbanen zijn gek op ze …not! maar ze zijn wel mooi . Op de buik hebben ze een vlek dat net aan een hartje doe denken.
Dat wij hier in Limburg zoveel ganzen hebben die overwinteren komt door het gebruik  van de buitengebieden, meer gebieden blijven groen om de maas de ruimte geven om te overstromen. ook hebben zich in dit gebied veel grindafgravingen voorgedaan waarbij de nog vrij nieuwe herinrichting ideaal is als overwinteringsgebied. dus veel gras en veel water.
Ganzen strijken
neer vanaf eind oktober en ze blijven tot eind maart. Het hoogtepunt van de ganzentijd ligt
in de maanden januari en februari. Dat blijkt wel ik had er wel gezien , je ziet ze overvliegen maar de massaliteit van deze groep heb ik deze winter nog niet gezien.
Wist je trouwens dat ganzen zeer trouw zijn, ze zijn monogaam en blijven net als zwanen hun hele leven bij elkaar. Verder keren ze ieder jaar terug naar dezelfde overwinterings- en
broedgebieden. Niet erg avontuurlijk dus, maar wel zeer reislustig de brandgans bijvoorbeeld heeft zijn broedgebied in Arctisch rusland, spitsbergen en groenland.
Nog een weetje , het is pas sinds 1999 verboden om op ganzen te jagen, Dat de gans nog niet uit gevaar is blijkt uit het feit dat in 2002 dit tijdelijk weer was toegestaan ivm eventuele schade die boeren zouden oplopen. Gelukkig heeft de vogelbescherming hier weer mee kunne werken en is het verbod weer ingesteld en mag  alleen verjaagd worden wat natuurlijk voor de gans ook niet gunstig, maar gelukkig moet er 80000Ha gebied geschikt worden gemaakt voor foeregeer gebied. Het lijkt vreemd maar in mijn inzicht vererger je door de jacht het probleem.
Als er teveel ganzen zijn is er minder te eten en als er minder te eten is dan worden er minder eieren gelegd en dus weer minder ganzen. De natuur is heel goed in staat om dat zelf te regelen maar wij mensen hebben vaak geen geduld en willen meteen resultaat zien en niet pas over twee of drie jaar. We zouden wat meer vertrouwen moeten hebben in de natuur, tenslotte heeft deze al milllenium jaren ervaring tegen een paar duizend jaar mensheid.

Meer Foto’s

14 thoughts on “ganzenparade

  1. Wat uniek zeg,om zoveel ganzen bij elkaar te zien!Ik heb zelf ook in Limburg gewoond ,maar helaas nooit een gans voorbij zien waggelen,haha.Maar misschien had ik als kind ook niet zoveel oog voor de natuur.. :-)Mooie foto’s heb je gemaakt !!Kom hier zeker nog eens terug om je verhalen te lezen …..Groetjes ,Irene

  2. Wat een leuk verhaal weer om te lezen en geweldig zoals jij altijd met de natuur bezig bent en er ook zoveel van weet ,ik ben al blij als ik weet welke vogels ik ik mijn tuin zie .Je foto zijn mooi ,wat zijn het er idd veelLiefs Elisabeth

  3. Een mooi verhaal en ik vind de foto’s mooi.Ik kan duidelijk zien wat je bedoelt.Moet een prachtig gezicht zijn ,zoveel ganzen.Hier komen wel eens witte ganzen voorbij zwemmen en dan maken ze een kabaal,ik vind ze heel leuk.Mijn katten hebben ook een ren maar als de ganzen voorbij zwemmen en ze schelden de katten hun huid vol,durven ze niet meer naar buiten,hihi.Dan zijn de katten veranderd in schijtlijsters.Groetjes,Corry.

  4. Mazza, ik zit hier met een hele brede grijns op mijn gezicht ;-))))))) en jij hebt vast wel een vermoeden waarom. Ik krijg er bijna kramp van in mijn kaken maar dat geeft helemaal niet hoor!!! Groetjes, I.

  5. Helaas moeten jullie op de andere foto’s wachten want ik krijg de foto’s met de fotogalery niet geupload of beter gezegd volgens de livewriter en de fotogalerie besta ik niet of heb ik een verkeerd wachtwoord, haha juist ja daarom kan ik de deze wel openen. Zal wel weer een vinkje teveel of te weinig zijn aangevinkt . Morgen is weer een dag.

  6. Volgens mij vreet een gans vooral gras. Bedoel je dan dat de ganzenpopulatie terug loopt als al het gras is opgevreten ? Ik zie hier aantallen waar ik eerlijk gezegd net als de Jack Russel een beetje bang van wordt.

  7. Vind juist foto 1 prachtig door dat mistige licht lang naar gekeken … wat weet jij veel van die beesten …Dank voor je info weer wat wijzer als ik het onthoud;-) LiefsB

  8. Een mooi verhaal Mazza en hier mopperen ze al als er een koppeltje ganzen in het weiland zijn, maar wat zijn ze mooi, vooral die nijlganzen vind ik prachtig, je foto’s zijn toch nog gelukt en het is mooi te zien dat er meerdere soorten zijn. Je hebt helemaal gelijk laat de natuur dit maar regelen, jagen helpt echt niet.Liefs, Ann.

  9. Wat ontzettend gaaf dat je ze tegen kwam……ik zou de rest van de dag met een enorme smile rondlopen na het zien van zoiets moois. En jij? Je moet bijna kramp hebben in je wangen ;)X Alexandra

Wat vind jij ervan?

