carnaval


Om me heen begint het carnaval al langzaam op gang te komen. Ik ben er helemaal niet klaar voor maar dat heeft voor een heel groot deel te maken met het weer. Mijn buurvrouw heeft al heel enthousiast de muziek opstaan en met tijd en wijle mag ik meegenieten.  Als het zaterdag een beetje leuk is buiten en ik ga dan naar de plats in Echt waar het plats spektakel wordt gehouden dan zal de stemming en zo inzitten maar zoals het nou is blijf ik toch echt lekker thuis naast de verwarming hangen. Vandaag begint het al. vandaag komt De blauw sjuut langs in Echt. Waarom ? In de vorige eeuw werd deze Middeleeuwse traditie nieuw leven ingeblazen. Het was in 1133 dat de legendarische schuit voor het eerst voer vanuit het Eifeldorp Kornelimunster, volgens kronieken van de abdij van Sint Truiden? In 1490 heeft Jeroen Bosch een schilderij gemaakt geheten ‘Die Blau Schuyte’, hij baseerde dat op de schuit uit 1133 en het schilderij is nog steeds te zien in het Louvre te Parijs. De blauwe boot vertrekt in Heerlen op maandag is ‘s middags in Maastricht en vanmiddag komt de blauwe boot naar ons gemeentehuis. De burgemeester, inspecteert de “bemanning” en doet wat ceremoniële taken er treed een artiest op en jawel hoor , na ontvangst is er een gezellig samenzijn in de kafee.  Dit allemaal om het carnaval in te luiden.

Carnaval is moeilijk terug te brengen maar men denkt dat het nog zelfs van de Grieken De grieken vierden namelijk eind februari een driedaags feest ter ere van Dionysus of Bacchus. Afbeeldingen van deze god van de wijn tonen een scheepskar (carrus navalis)

De carnaval in in de ogen van de katholieke kerk een wangedrocht iets dat niet mag bestaan en het heeft zelfs tot de jaren 60 van de vorige eeuw dat de kerk dit verzet hiertegen heeft opgegeven en de carnaval is gaan gebruiken als iets positiefs namelijk als periode die de vastentijd moet aankondigen.Vandaar de huidige carnavalsmis. In dit verband zou de naam carnaval afkomstig zijn van het Latijnse carne vale (‘vaarwel vlees’).

In de 18de eeuw na de Franse revolutie is het Carnaval bijna helemaal verdwenen , dit met name door de druk van Protestant-Christelijken. In de 19de eeuw ontstonden er carnavals verenigingen en met name na de tweede wereldoorlog is het carnaval weer helemaal opgebloeid. Nu niet meer als voorbode voor de vasten al houden de katholieken zich hier wel aan maar het is meer een perfecte manier om even uit de band te springen , even niet in dat keurslijf passen. Dat is effe feiten onder de voeten uit.

Waar was ik ? ooh ja regen. Het is niet mijn idee om inderdaad met dit weer zo’n blauw bootje te bekijken. Toen ik klein was kwam die niet eens dat is iets van de laatste jaren . Dan ging je zondag’s naar de optocht kijken en daarna ging je inderdaad carnaval vieren. Tot in de late uurtjes  waardoor de  maandag vanzelf sprekend rolde in het pyamabal. En op Dinsdag was kindermiddag….. ook heel makkelijk te verklaren want al die ouders hadden hoofdpijn ( hoe zou dat nou komen)  en moesten natuurlijk een middag de kinderen kwijt.

Mijn manlief die van Engeland komt snapt er al helemaal de ballen niet van. Ten eerste was hij de eerste keer zeer teleurgesteld dat carnaval geen mooie meiden in veel te kleine bikinietjes door de staten dansten, tja wat wil je in februari en daarna doodleuk met het commentaar komt:  waarom houden ze zoiets ook niet in de zomer veel leuker. Ja tuurlijk, schat maar ……..je weet wel … waarop hij doodleuk kan antwoorden dan doen ze het maar na de vasten, na Pasen ook hard nodig, na al die eieren. Ik kan hem geen ongelijk geven zoals de voorspelling is wordt het weer koud. Dus dat betekent verkleden met vier a 5 lagen kleding en zo gauw je een kefee inkomt lopen de emmers je van de rug af. Als je al binnen kunt komen. Nee, voor mij hoeft carnaval ook niet zo, het is een geweldig feest als je met een groep bent, maar als je er zo maar eens naar toe gaat. Nee het is niet eens mijn muziek. En ik kan er niet zo goed tegen dat mensen tijdens die dagen mijn beste vriendje willen zijn en hun neus ophalen als je ze later op straat weer tegenkomt. daarbij heb ik een hekel aan dronken mensen en daar lopen er wat van rond met die dagen. Het geeft gewoon aan  dat ik te oud wordt voor die onzin en het gewoon moet overlaten aan de jeugd. Die schijnen er ook geen last van te hebben als ze met korte truitjes in deze kou buiten lopen. Zaterdag platsspektakel allemaal zate harmonietjes die buiten op een podium staan op een plats waarbij je als je niet uitkijkt in de fontein mietert omdat er als dat podium er staat helemaal geen plaats meer is.  Zondag de optocht kijken, staan te blauwbekken en voetje trappelen om te zien hoeveel gaten de optocht nu weer heeft. Maandag ga ik braaf aan het werk, weliswaar verkleed want dat vinden de mensen leuk. ‘s Middags naar het verkensbal georganiseerd door de Laatbleujers dat begint om 16:00 uur dus ik ben er al om !4:00 uur lekker gezellig met de eigen groep wauwelen en als er te veel mensen binnen beginnen te druppelen kan ik met goed fatsoen verdwijnen als ik voor de zoveelste keer het Jungfrauchor mag horen. Deze verkensbal is sowieso beladen omdat onze herinneringen aan 2005 (toen is mijn vader ’s nachts neergestoken op weg naar huis, na de presentatie gedaan te hebben van het verkensbal)  nog lang niet verdwenen zijn. Zowel bij mij en onze familie uiteraard als bij de mensen van Echt, och dat worden weer traantjes. Maar goed leven gaat door en we kunnen het allemaal nog na vertellen.  Dinsdag weer werken gelukkig  en als ik geluk heb kan  ik meegenieten van de optocht van Pey.  Woensdag is officieel haringhappen en het askruisje halen.link naar foto’s "stille" optocht 2005

Ach, net als alle andere jaren zal het  wel weer gezellig worden en zal het carnavalsvirus wel weer toe slaan want eigenlijk is het niet te ontlopen.

 en alle gekleurde linkjes bevatten achtergrond info

Alaaf of zoals we hier zeggen Sjreggedek 

een aesterlingske.

Ooh ja en nog even klikke

17 thoughts on “carnaval

  1. Ik heb zelf een grote hekel aan carnaval, mensen die vrolijk en aardig doen en de rest van het jaar zo sjaccherijnig zijn. Al die domme kostuums, vind ik helemaal niet mooi!!

  2. Jee wat een akelig verhaal van je pa… verder een mooi blogje en leuke reacties hihiPik er een paar mee…citatenEn wel een beetje genieten hoor met carnaval.Alaaf

  3. Heej Mazza, als ik de reacties hieronder lees, zijn er wel erugg veel saaie mensen op space…hahaEn bij die saaie hoor ik ook. Ik ben dan wel een brabantse, maar heb nooit iets om dat leuk doen gegeven. Elk jaar weer verzinnen wat voor een gek pak je aan moet doen….en om het niet koud te krijgen doe je weer een jas over dat gekke pak aan. Want 5 truien onder je pak is binnen weer veel te heet.Nee, ik blijf liever thuis, dan doe ik al gek genoeg!Als jij toch op pad gaat, veel plezier! enne…oud ben je niet he? want dan voel ik me ook weer zo oud. hihiLiefs Annelies

  4. Lieve Mazza,Carnaval is ook niet mijn ding,’k kom toch van boven de rivieren hé,nee dat is onzin!Ik ben er te "nuchter" voor,ik drink niet.Optochten kijken vond ik vroeger wel leuk maar dan ook niet verkleed.Sommige mensen denken dat met carnaval alles mag en kunnen heel vervelend zijn voor anderen en dat is zo jammer.Voor diegene die er wel van houden,heel veel leut gewenst!!Je stukje vond ik wel interressant om te lezen.Velen weten niet eens wat carnaval betekent,weer ’n gelegenheid om te feesten en te zui….drinken.Liefs Corry en doggy Joep!!

  5. Hey, ook klaar voor carnaval, ik ook ha ha ha. Wens je veel plezier voor die dagen maar hopelijk zijn de weergoden ook aan onze kant. Groetjes en alaaf

  6. leuk die klein kinderen hezij genieten er het meest vannee carnaval is voor ons ook geweest.. we hebben het jaren gedaan in mijn geboorte dorp kesselja ik zag het kevertjedat was het simbool voor kessel de keverswij zelf hebben hebben vele jaren in de boeren bruiloft gezeten.en dat was harstikken leuk

  7. Carnaval, nee hoor. Al die intense drankzucht, al dat plezier, al dat dollen, al dat verkleden, die optocht, en die lekker lariekoek als je honger hebt. Niks voor mij…..hik….shit loopt die kater ook al in de weg……effe bijkomen hoor pffffffffffffffffffffffNatuurforser

  8. Tsja, wat zal ik zeggen als nuchtere "noorderling" ….. Carnaval?? Vind het eigenlijk 3x niks !Denk dat ik Henk wel tegenkom bij Hoevelaken, ghehehehe.Heb een bloedhekel aan dronken mensen en ook aan die nietszeggende teksten van de carnavalsliedjes….Mensen die op de keukendeur schrijven, een paard in de gang zetten, worstjes op hun borstjes plakken en hun feestneuzen in de keukenla bewaren ………… pfffffffff dat kun je alleen maar leuk vinden als je een flink stuk in je kraag hebt!Kan me heel goed voorstellen dat Carnaval sinds 2005 nogal beladen is voor jullie. Logisch dat het een heel dubbelgevoel geeft en er misschien ook wat traantjes zullen vloeien. Ondanks dat hoop ik voor jullie dat het weer wat opknapt en je zult genieten van het carnaval, hoe je ook verkiest het te vieren.Veel liefs, Miem

  9. Daag aesterlingske, ik hoop echt voor je dat het weer een beetje mee gaat vallen, es het mer al dreug blief wah.Carnavallen is ook niet zo m’n dingetje…veel van dezelfde redenen die jij al noemde.Mooi verhaal trouwens, wist heel veel niet eens.In ieder geval, als je eruit gaat, heel veel plezier en gezelligheid, dan ga ik nou even klikken.X Alexandra

  10. Ik heb in het verleden wel carnaval gevierd in Limburg, Venlo om precies te zijn,, bij familie van mijn moeders kant. Erg leuk en gezellig vond ik het!! Als student heb ik het ook in Utrecht gevierd maar je kunt het niet vergelijken met carnaval in Limburg.Ik schrok toen ik het las over je vader. Verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat dit toch wel een donkere schaduw werpt op het hele feest.Ondanks dit, wens ik je toch een fijne carnaval.Gr. Arthur

  11. Heb weer geklikt. Ben de tel kwijt. Carnaval……….. aan mij niet besteed. Wel carnavallen op de dorpsfeesten hierp. zonder pak en maskers………… Rechttoerechtan. Wel interessant je achtergrondverhaal. Veel plezier!xsjerrie

  12. Tijdens het carnaval sla ik bij Hoevelaken altijd linksaf Marion. Ik heb er helemaal niets mee. Vroeger niet, nu niet, en later als ik oud en seniel ben (vooral dat seniel begin ik reeds te bemerken) ook niet. Toch staat er ieder jaar tijdens dit weekend weer een paard in m’n gang, hij doet z’n best maar.Zing je ook met Andre van duin mee over de balletjes van de koningin ?.Ik wens je in ieder geval een onvergetelijk carnavalsweekend Marion Alaaaaaaaaaaaaaaf

  13. Leuk om een beetje geschiedenis van het carnaval te lezen Mazza,en ik kan mij wel voorstellen dat het bij degen die er iets mee hebben,begint te kriebelen.Ik heb niets met carnaval,maar dat komt natuurlijk omdat ik een saaie Piet ben…hihi. Voor als het zover is, wens ik je heel veel plezier toe!!!Liefs van Edward.

  14. hee haloik zag de woord carnaval hier in staaen ik houw ook van carnavl heel veel zelvsik heb je darom toegevoegt om dat woordgroetjes sabrina

  15. Wat een verhaal Mazza ,ik heb ook helemaal niets met carnaval maar ach leuk voor degenen die dat wel hebben ,het is alleen jammer dat er zo ongelooflijk veel gedronken word in die dagen .Die tranen vind ik niet zo vreemd en de herinneringen blijven die zijn een deel van je leven geworden .Maar ik wens je ook veel plezier toe en dat zal best wel lukken met je eigen groepje zoals je zegtLiefs Elisabeth

  16. Mooi verteld Mazza, interessant en oprecht. Waar jullie tranen vandaan komen en waarom weet ik niet en dat gaat me ook niets aan, het wordt dus een feest met lachen en tranen. Maak er wat van meis, met een ploegje zal het wel leuk worden, voor jou dan maar Sjreggedek!Liefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

