Bomen , hoe waardevol?


Laten we de bomen eens aandacht geven. Ik zie in mijn omgeving hoeveel groen om me heen verdwijnt en dat doet echt pijn in mijn hart.
De laatste jaren zijn er heel veel huizen verkocht geworden, de oudere generatie is vertrokken of overleden of naar een kleinere woning. En met het verkopen van die huizen zijn dus de nodige bomen gesneuveld.
Eigenlijk vind ik dat als je een huis koopt je dus ook de bomen in de tuin koopt en als je geen bomen wil je dus dat huis niet moet kopen. Maar dat is wel heel onredelijk maar toch. Of dat er tenminste een kap verbod voor 5 a 10 jaar moet zijn. Ik vind dat het verboden moet zijn om bomen meteen na verhuizing gekapt mogen worden. Dat men na intrek de bomen maar met de grond gelijk maakt omdat er zonodig een ander tuintje moet komen echte waanzin. Woon er eerst maar eens 5 jaar of zelfs 10 en dan heb je alle kans om te zien wat er zich in die bomen afspeelt en hoeveel waarde deze oude bomen hebben. En wil je dit niet, ga dan in godsnaam geen landelijk gelegen huis kopen.

                                                  Ik ben niet gauw kwaad te krijgen maar van dit soort dingen krijg ik het maagzuur.  Men wil landelijk wonen maar een boom in de weg moet maar even weg. Waarom maak ik me hier zo kwaad over? Je kan denken : Er komt toch een ander boompje terug. wat is het probleem?
 TJa en daar zit hem de kneep, dat andere boompje is tegenwoordig een uitheemse soort zoals een billboa of eucalyptus of tegenwoordig zelfs een palm. Daar kunnen onze inheemse soorten (bomen, vogels, insekten enz)  dus niets mee. Verder is het zo dat hoe ouder de boom hoe meer leven in de boom zit.  Er wordt een boom van duizenden euro’s in waarde geveld om een boompje van 50 euro terug te zetten want het mag vooral niet te veel kosten . Men heeft er geen idee meer van hoe kostbaar deze boom is en dan zeg ik duizenden euro’s want kijk maar bij de kweker hoe groter de boom en dus ouder, hoe duurder. En dan bevindt zich in zo’n oude boom heel veel leven. Zo’n boom heeft een open schors, holtes, spleten,  waardoor insekten er een schuilplaats vinden, zodat uilen ,vleermuizen en andere dieren een eetplaats, een schuilplaats hebben of zelfs een nestplaats hebben. Al eens een specht of boomklever in een nieuwe boom gezien?  Nee omdat deze een gladde gave stam hebben er is niets te halen.  Elk diertje heeft zo zijn waarde. Vraag maar aan iedere natuurvereniging of stichting hoe duur het is om de natuur te  heren. Tel uit je winst.
                                                  Er stond bij ons in de straat een prachtige berk , drie stammen , iedere najaar vormden zich aan de stam vliegenzwammen en ieder jaarer deden de staartmeesjes zich tegoed aan alle zaadjes en insecten die erin verstopt zaten.  Er werd veel geklaagd in de buurt , mensen hadden last van de zaadjes en de vallende bladeren. Iedere keer als mevrouw haar tuintje aan het doen was, kreeg ze commentaar : "wanneer gaat die boom eens weg? Ik heb altijd rotzooi op de vensterbank liggen, kan niet eens een raam open zetten.   Die geeft toch wel veel rotzooi,  Hij is wel erg groot stel je voor dat die omvalt enz.. enz. totdat ineens an de ene op de andere dag de boom weg was.  Ja ze hadden gewonnen rotzooi weg , vogels weg, uitzicht weg nu mogen we tegen daken aan kijken. De enige "grote" boom die er nog stat staat bij mijn moeder in de tuin. Een prachtige lijsterbes. Iedere herfst zitten we achter het raam te lachen als de boom weer belaagd wordt door de merels en spreeuwen . Na een tijdje zitten ze dronken onder de boom. Iedere herfst komen er buren langs, of het is van: " goh dat pad mag ook wel eens geveegd worden "of het is  van : "alweer aan het vegen  tja dat geeft veel rotzooi hè zo’n boom, ik zou hem maar wegdoen". en iedere keer geeft mijn moeder antwoord. Ik heb er geen last van, en loopt naar binnen of  veegt even het pad schoon door de bladeren naar links en rechts de tuin in te vegen. 5 minuten en het pad is weer veilig betreedbaar voor de postbode.
                                                   Als je met google-earth kijkt naar onze wijk dan zijn wij dus echt een grijs vlak en dat voor een boerendorp. een straat verder liggen de boerderijen met de weilanden en daar ook geen bomen meer door al die verkopen. Het is te merken aan devogelstand. De bomen weg de heggen weg, dus tel maar uit je winst.  Het doet pijn,  maar met ons tweeën proberen we lekker dwars te zijn. Mijn voortuin ook vol steentjes van de vorige bewoner wordt eens aangepakt. Als het niet lukt om de steentjes te verwijderen dan toch een heleboel struiken en ja ja een boom erin. Het zijn lavastenen dus die verdwijnen met de tijd en zijn nog vruchtbaar ook. Kan ze altijd opzij harken en er een berg van maken met rotsplantjes en dan de rest is vrij voor de merel om te scharrelen. De achtertuin hebben we al flink aangepakt, maar omdat daar ook alles getegeld was is de grond heel slecht en door een dichtgegooide zitkuil zeer verzakt dus daar kunnen we ook nog onze lol op en in iedere tuin past een boom. Zelfs in een kleine tuin.
We hebben een bolaccacia en een hibiscus geërfd.  Geen echte aanwinsten maar de bolaccacia mag blijven deze snoeien we om de twee jaar onze buurman heeft er ook en hij snoeit ze nu ook omde twee jaar dus wisselen we elkaar af en de merel is ons zeer dankbaar want afhankelijk van de snoei zit hij bij de buren of bij ons met een nest. De hibiscus moet echt weg. Hard aan het denken aan een hazelaar of zoiets. Mag niet te vol worden want ik wil de buurvrouw ook haar ochtend zonnetje niet ontnemen. Verder heb ik zelf een appelboom geplant, die behoorlijk begint te groeien. En vooral veel appeltjes heeft gegeven. 

en iedereen, ooooh wat een leuk tuintje….   en heel langzaam aan  heb ik het idee dat de steentjes weer verdwijnen uit de tuinen.  Want zeg nou eerlijk 1 keer per week gras maaien of schoffelen is echt veel minder werk dan een terras dat je steeds moet vegen.

Dus een boom in de tuin, lekker laten staan, werk er maar omheen, zet er bolletjes onder, Hang er een nestkastje in,  nootjes, appels enz. gebruik hem als parasol of pergola alles kan.
  

Dan nog het argument dat oude bomen ziek zijn en een gevaar zijn. Jammer maar dat argument is helaas niet waar. Ten eerste wordt een boom niet zo gauw ziek en ten tweede als die al ziek is is het nog niet te zeggen dat de boom eraan onderdoor gaat. Meer hierover kun je terug vinden op de Site van de bomenstichting.
         

Ook raad ik aan om eens een kijkje tenemen bij de site van vroege vogels.
Want nu weet je het bomen doen meer dan alleen zuurstof leveren , ze zorgen voor voedsel, schuilplaats , schaduw, onderdak  en daarbij is het toch veel leuker om naar een boom te kijken dan naar een muur of dak. Aan jullie de keus, maar de natuur begint al in de achtertuin. Dus ben ambassadeur voor de boom. Weet je een boom die gekapt moet worden, meldt dit dan op betreffende sites, ga een gesprek aan met de mensen en wijs ze op de meerwaarde. Maar doe iets. Alle beetjes helpen.
En in die noot nog even dit eerst effe KLIKKEN :  nog twee weken om een heel bos te redden

14 thoughts on “Bomen , hoe waardevol?

  1. Hey Marion,Tja, het is maar al te waar. Veel mensen trekken in hun nieuwe huisje en knallen daarbij alle bestaande groen eerst maar eens tegen de vlakte, om vervolgens voor een kapitaal nieuw groen te kopen een willekeurig tuincentrum. Dit soort kaalslag is mede door programma’s als Eigen Huis & Tuin helemaal in de mode, want wie wil er nou geen nieuwe tuin in drie kwartier (reclametijd niet meegerekend) en helemaal modern de allerduurste plantjes en tegeltjes voor de deur? Helaas passen oude bomen amper meer in onze wegwerpmaatschappij. Oude bomen duren te lang, waarbij men gemakshalve even vergeet dat het nog veel langer duurt voordat nieuwe bomen weer oude bomen zijn.Groetjes met een dikke boomknuffel van Mariëlle

  2. Ha die Mazza ……Ja meid, mensen weten vaak niet waar ze mee bezig zijn, ze gaan alleen nog maar voor het gemak en dat is tegenwoordig meestal niet in de tuin werken maar er alleen maar goed in kunnen zitten met een glaasje en een BBQ…..Waar ik ook vreselijk kwaad om kan worden is hoe mensen verder met bomen omgaan. Kinderen rukken de kastanjes ervoortijdig vanaf (worden regelmatig zelfs door één van de ouders erin getild om ook de hoogste er nog even uit te kunnen rossen) of trekken takken of bladeren eraf om ze vervolgens op de grond te donderen!Ik spreek ze dan altijd aan, vraag of ze wel beseffen waar ze mee bezig zijn en vertel ze wat bomen voor ons betekenen. Vaak staren ze je dan alleen maar een beetje glazig aan….. grrrrrrrrr, uitleg over zuurstof in de lucht, nestelen e.d. gaan bij de meesten van hen een hen voorbij. Maar ik blijf volharden hoor!Liefs, Miem

  3. Interresant verhaal. Ik hou ook van bomen, in onze voortuin staat een pruimen boom. Het is een mooi gezicht als er weer knopjes in komen en daarna de bloemtjes gaan bloeien. En in augustus eten we lekkere pruimen. Ik had nog wel veel meer bomen in onze tuin willen hebben maar ja dan blijft er geen ruimte meer over.

  4. Lieve Mazza,’n Prachtig item over en voor de bomen,heel herkenbaar ook!Hier in de straat zijn ook al veel bomen verdwenen,uit de tuintjes maar ook van de gemeente.Helaas moet ik bekennen ook schuldig te zijn aan het verwijderen van ’n liguster-en ’n beukenhaag,sorry Mazza.In de 10 jaar dat ik hier nu woon,heb ik 4x nieuwe buren gekregen en geen van allen deden iets aan hun haag en ik steeds maar knippen en snoeien maar na verloop van tijd werd ik het hartstikke beu,voortuin ’n haag van zo’n 4 meter lang en achter zo’n 10 meter lang,dat afval kreeg je niet in 1x in je kliko.Achter hebben we ’n schutting geplaatst en voor nieuwe plantjes en struikjes,op de eigen grond,die ik zelf bij hou.Mensen hoor ik hier ook altijd klagen over de "troep" van de bomen,of over de vogelpoep op de stoep of op hun auto.De gemeente kan er ook wat van hoor,af en toe denk ik dat ze snoeien met ’n botte bijl,het ziet er niet uit en toch loopt het weer uit?!Op ’n veld met zo’n 8 bomen,word er 1 gekapt,die zou ziek zijn en de andere niet??Of er komt niks terug of er komt zo’n miezerig boompje terug,’t mag niks kosten,waarvan het jaren duurt eer het wat wordt!Het maakt wel wat los hé?!Liefs Corry en doggy Joep!!

  5. Een geweldig item Mazza, en een welverdiende aandacht voor de bomen, Er worden lukraak mooie gezonde bomen gekapt om plaats te maken voor bijvoorbeeld één of ander afzichtelijk kunstwerk,wat de gemeenteraad op die plek wil plaatsen.Soms denk ik wel eens, zouden ze wel beseffen waar ze mee bezig zijn?Lieve groetjes van Edward.

  6. Bomen zijn net zo waardevol als dit log. Heel herkenbaar wat ik hier lees….Met de achterburen ook onlangs een conflict gehad over het wel of niet laten staan van bomen…. Maar de aanhouder wint….. denk toch dat ze nu blijven staan…. vind blad van bomen geen overlast….. integendeel….een beetje vegen is heel goed voor een mens en het uitzicht als de boom in het blad zit zou ik voor geen goud willen missen….. We hebben hier lekker nog van alles staan in de tuin…. Bedankt voor je goeie actie hier….Agnès

  7. Bomen zijn prachtig. Soms heb ik de neiging de uto stil te zetten voor een mooie boom. Ik denk: bezint eer ge begint met de aanplant van bomen. Ze groeien groot he. Het Friese platteland, oppe klaai…… op de klei, is zo open niet meer inmiddels Ik geloof dat er hier in Friesland ergens een wedstrijd is: Foto van jouw mooiste boom…….xsjerrie

  8. Heel mooi logje en ik ben het helemaal met je eens . Bij mij in de straat zijn het laatste halfjaar drie huizen van eigenaar gewisseld. Bij alle drie is er heel wat gekapt en gesnoeid, doodzonde. Zelf heb ik een hele oude kastanjeboom midden in de achtertuin staan. Al heel vaak is er door naaste buren geklaagd over "rotzooi" die in hun tuin terecht komt. Daar trek ik me dus helemaal niets van aan en gelukkig staat de boom ver genoeg van de afscheiding dus ik heb niets te vrezen.Groetjes,Arthur

  9. dat heb je goedgedaan mazza,een lanz breken voor de bomen,bomen moeten blijven,prachtige foto van die koeien onder de zwarte wilg aan de rivier,ook die knoestige wilgen,geweldig.roel,zou zeggen mooie vogel de bovenste foto.onderste foto een vogel? ik heb hier in uffeltonia meer dan 14 grote oude eiken staan,en drie hoge essen 80 tot 100 jaar oud,je moet eens kijken wat daar allemaal in komt.en dan elzen niet te vergeten,de vlieren en ……….groetjes van gerrit en elly.

  10. Prima item, want hier is het van hetzelfde laken een pak, zeuren en zaniken over de bomen en op een gegeven moment krijgen ze hun zin en ook ik krijg er pijn in mijn hart van als ik weer een stel prachtige gezonde bomen zie versnipperen. Mijn naaste buren hadden een prachtige grote buxus die van drie kleintjes tot een heel mooie grote was geworden, maar die moest weg dus de broedplaats van de merels was verdwenen. Nu heeft de gemeente een kaalslag gepleegd en ik zie het met afgrijzen en wat doen ze boompjes planten in de hoofdstraat, maar dat is natuurlijk van korte duur want als die boomjes groter worden moeten ze weer weg! Heel veel mensen hebben nu stenen inplaats van een tuin, ook andere grote bomen verdwijnen voor nieuwe kleine boompjes en dat is dan het dorp groen maken, zieke bomen heb ik er niet bij gezien en ik vind het echt erg, hier zijn nog twee merels over en af en toe komt het roodborstje, maar de rest is van slag en verdwenen. En wat kan je er aan doen, helemaal niets en dat is nu juist zo treurig.Bedankt dat je dit onder de aandacht hebt gebracht.Liefs, Ann.

  11. Klasse logje. Blij dat ik direct erop reageer. Bomenstichting mensen. Lezen die site ! Nederland-open-en-groen. Is ook een site die door Natuurmonumenten o.a. worden gestimuleerd. Lezen, lezen en lezen. En geef het door. Jeetje, alweer een hoofdprijs voor Mazza…..!Natuurforser

Wat vind jij ervan?

