De meinweg


Vandaag ben ik er samen met mijn man erop uit geweest. We zijn naar de Meinweg geweest, deels omdat we er niet zo vaak komen en deels om eens wat kilometers te maken na die donkere winter.en verder wilde hij zijn  auto-gps uitproberen en zien hoe die reageert als we straks in onbekend gebied terecht komen. Makkelijk om te weten dat je kunt terugvallen op zo’n ding. Dus geen paaltjes volgen dit keer maar gewoon lopen waar we zin in hebben en dan maar zien  waar we uitkomen. Heerlijk. Ik moet zeggen dat mijn man die normaal niet zo van dat dwalen houdt en altijd de auto in gedachten heeft nu heel wat ontspannender liep, oke, ga maar, ja is goed , doe maar of wacht dit ziet er leuk uit. Laten we deze kant opgaan. En toen…… tja toen……. bleken we in Duitsland te zitten.  Ik had al een klein vermoeden omdat hun bosbeheer anders is, ruiger meer van laat maar gaan, ook meteen de roofvogels in de lucht. ik weet niet wat het is. We wonen ook heel dicht bij de grens dus we gaan er geregeld overheen en zo gauw we de grens overkomen, valt het echt op. Altijd een roofvogel in de lucht. Er zijn meer Limburgers onder ons en ik ben benieuwd of die dat ook hebben ervaren.
Een tweede vermoeden was de Duitssprekende meneer,  Güten tag die we tegen kwamen, verder liepen we ineens bergop nu heeft Limburg wel heuvels maar niet in dit gebied . Ik zei nog voor de grap dadelijk lopen we naar Elmpterbos.  Ooh, nou ja , we zullen zo wel een weg tegenkomen.
De laatste grote hint was toch wel het al bekende groene driehoeksbord met roofvogel erop. Verder herken ik de oranje gele streepjes van de Maas,Swalm Nette-route  Ja hoor we zijn de grens over. Ook zo iets. We gaan wel vaker de grens over zoals ik al zei en het is zo typisch dat er echt helemaal geen probleem is om Duitsland in te komen maar om er dan weer uit te komen is echt vaak onmogelijk. Zo zijn we een keer binnen een half uur de grens over geweest om wat te toeren . Maar om weer terug te komen is een heel ander verhaal ze geven gewoon niet aan waar Nederland is.Je wordt naar Venlo gestuurd of naar  Kerkrade -Heerlen. Dit keer vonden we een klein bordje met landshotel Cox. Mijn man zegt: Ik weet waar dat ligt en daar wil je dus echt niet uitkomen , dus als die die kant opligt dan is de auto die kant op en moeten wij dus daarheen. ja we willen die kant op dat is duidelijk maar er loopt geen pad die kant op dus wat nu gedaan , een gecalculeerde gok brengt ons verder Duitsland in. Tja soms moet je omhoog om omlaag te kunnen en soms moet je rechtdoor om naar rechts te kunnen. Heerlijk zo´n avontuur. Vooral ook omdat we toch goed voorbereid waren, we hadden brood drinken   genoeg en toen we in de gaten hadden dat ons wandelingetje iets langer ging duren hebben we een broodje achter de hand gehouden.  Nou konden we  dat ding wel meteen uitproberen. Maar ik weet niet wat het is met techniek maar ik heb toch vooral op richtingsgevoel gelopen. Wel prettig als dat ding aangeeft dat je de goede richting opgaat en daar gaat het om. Ik ga er vaak op uit maar kilometers maak ik soms niet veel.  Dus deze klauteringetjes voel ik wel  in de benen. moet ook want over ongeveer anderhalve maand gaan we naar Schotland dan moeten we toch een beetje conditie hebben in die Scottish Borders. Geen idee of we daar aan lopen toekomen maar als we gaan dan zullen we het weten ook. Al is het bergop en af naar de pub.
Natuurlijk onderweg van alles gezien en gehoord, maar weinig foto’s.Loopt toch anders met zijn tweeen en mijn man is al helemaal niet van de ik neem alle tijd voor deze foto-type. En vogeltjes en wandelen vind hij gewoon niet zo interessant, hij is meer van de kikkertjes en lekker aan de waterkant zittend in het zonnetje-type en ondanks het warme weer hebben we deze niet gezien. En verder is hij meer van de neushoorns, olifanten enzo, maar ja die bekijk je ook niet lopend, daar zal het verschil wel inzitten. ook had ik vaak de camera klaar en gebeurde er iets waardoor ik mijn shot miste het was me gewoon niet gegund. Dan had ik hem te donker staan, dan waren de batterijen leeg, dan liep manlief op zijn gemakkie door waardoor vogeltje wegvloog enz, enz. Zo ook al de eerste vlindertjes zien vliegen . Ik vermoed het bont zandoogje maar zeker weten doe ik het niet. De vlindertjes waren klein, oranje of bruin kleurig en ze vlogen hoog en snel. Te snel voor een foto in ieder geval. Vlak bij de auto kregen we weer een boomklever in beeld wat zijn ze toch mooi.
Op de terugweg naar huis  nog drie reeën gespot die hij heeft moeten missen omdat hij achter het stuur zat.  Jammer voor hem,
zal hem dadelijk maar lekker verwennen met een whiskey-tje, dan is hij het leed gauw vergeten. Vooral omdat we een heerlijk weertje hadden
 

7 thoughts on “De meinweg

  1. Ja, op de Meinweg kun je echt verdwalen en.. je zit inderdaad voordat je het weet in Duitsland. Het is wel een schitterend natuurgebied. Ik ben er vaak geweest en kom er nog wel geregeld. Mijn moeder’s zus woont nl. in Vlodrop en als kind logeerde ik daar wel vaker. Jouw foto’s, vooral die met de spoorbaan, komen me dan ook heel bekend voor. Overigens, mooie foto’s en het aantal valt toch ook nog reuze mee! Groetjes,Arthur

  2. Lekker even met zijn tweetjes erop uit! je schrijft dat jullie mooi weer hadden. Vanmorgen vroeg was het zonnetje er nog even maar vanmiddag was het hier weer pet. Jammer…..gisteren was het zo lekker.Trouwens als je mannetje van neushoorns en olifanten houdt, je kan ze wel wandelend bekijken in het safaripark beeksebergen. Is echt wel een mooi park. En genoeg bankjes om lekker in het zonnetje te zitten. Maar ja, je bent er alleen niet de enige…..Fijn weekend verder!groetjes Annelies

  3. Hoi Mazza.Ik blijf erbij als je foto`s wilt maken moet je alleen gaan.Trouwens een leuk verhaal en ik weet uit ervaring dat je in het gebied van De Meinweg echt kunt verdwalen.Heb geprobeerd om in De Meinweg telefonisch contact te maken ook dat lukte niet.Persoonlijk vind ik het een schitterend natuurgebied en heb daar ook een van mijn mooiste wandeltochten gemaakt alleen de slangen heb ik niet kunnen vinden.We blijven proberen en daarom ga ik beslist nog een keertje terug.Groetjes aan jullie allemaal en fijne zondag nog.

  4. Een heel boeiend en leuk verhaal, ik zie jullie al lopen ! Jammer dat je niet zoveel foto’s hebt kunnen maken, maar jullie zijn in ieder geval weer veilig thuisgekomen !

  5. Wat een leuk verhaal over jullie belevenissen, dat is echt fijn af en toe gewoon even verdwalen, van een GPS heb ik geen verstand maar het lijkt me makkelijk, vooral als je zoals zoon en ik hebben gehad in de bergen van Schotland zijn verdwaald en er bij de schemering pas weer uit waren, dat wordt wel even oefenen Mazza want zelfs in de steden is het klimmen en dalen. Bedankt voor het delen van dit avontuur en neem zelf ook wat te drinken daar zal je wel trek in hebben.Liefs, Ann.

  6. En toch is een GPS makkelijk. Als je er maar eentje hebt met de amersfoorcoordinaten erop. Even noteren de amersfoortcoordinaten van de auto en gaan maar, totdat de batterijen op zijn……………………….Proost….Natuurforser

Wat vind jij ervan?

