wandelen


De dag is begonnen in pijpenstelen en hij is geëindigd in pijpenstelen . Toch heb ik een heerlijk wandeling gemaakt. Weliswaar mede dankzij een klein duwtje in de rug helemaal vanuit Otterlo. Net toen ik aan het balen was dat het zo regende leek de lucht ineens op te klaren en kwam volop de zon tevoorschijn. Zou ik dat wel vertrouwen na al die maartse buien die we al achter de rug hebben gehad.  De halve week heb ik met kleine beetjes in de tuin gewerkt waarbij ik om de haverklap weer koffie kon gaan drinken omdat er weer een hagelbui langs kwam. Kort maar krachtig iedere keer weer, maar je wordt er wel heel nat en koud van . Nou ja de tuin is in ieder geval helemaal klaar voor het mooie weer op een heel klein stukje na zo’n 9 vierkante meter waar we nieuwe gras moeten leggen.

Het zonnetje schijnt, en speelt door de halmen van het droge goudkleurige gras. Het is stil , muisstil…. Ineens word ik me bewust van de rust om me heen. Ik sta midden tussen de grashalmen en ik waan me heel ergens anders. Frankrijk in augustus misschien?  Zuid-Afrika zou ook nog kunnen. Juist omdat het zaterdag is en juist omdat het zo geregend heeft waagt niemand zich naar buiten en ik sta letterlijk alleen op de wereld in het veld. De vogels laten horen dat ze meer weten dan wij. Het mooie weer komt eraan. Het lijkt  erop dat deze zaterdag de balts, de territorium-drang, de hofmakerij, in alle hevigheid is losgebarsten. Waarschijnlijk hebben ze na die waardeloze week ook tijd in te halen. Hoog boven me zwerven 5 buizerds in de lucht. Ik kijk, ik luister, ik bewonder hun gratie en ik probeer jaloers het gevoel van in de lucht zitten/ zweven vliegen weer terug te halen. Het lukt maar met mate. Waarschijnlijk mede door het feit dat ze stil lijken te hangen. Geen vleugelslag, geen beweging maar hangen op een plek alsof het een vlieger is. Waarschijnlijk ook omdat herinneringen vervagen. Naast me zingt een vogel het mooiste lied. Je hoort hoe hij alles uit de kast haalt om maar zo hard mogelijk en ver mogelijk te komen en jawel van ver achter het bos komt een antwoord.  De roodborst hoog in de boom, laat horen waarom hij ook tot de zangvogels behoort.  Links schiet er  ineens haas vandoor die, alleen zijn witte staartje het nakijken laat en die op zijn beurt weer een fazant laat schrikken.
Ik moet erom lachen. De grond is nat en bevat vele sporen en mijn oog valt op het groen dat zich al zoveel laat zien.  Vele soorten, maar vooral de dotter en de bos anemoon zijn al volop in bloei. De kleuren in de bomen laten zien dat de lente toch echt begonnen is ondanks al die maarste buien en ik ben blij dat ik er deel van ben. De lucht is prachtig blauw en dan ineens in en in grijs. Vele wolkenvelden breken het uitzicht en voorspelllen weinig goeds. Toch blijft het voorlopig op ene paar spetters na droog. Het is me gegund.  De vogels dansen in de lucht  al op zoek naar de insekten die al in de lucht zwermen. Het kwettert en tjielpt dat het een lieve lust is. Af en toe hoor ik de rauwe kreet van een fazant.
Wat kan natuur toch helend zijn.
Een kwartier is voldoende om een week stress weg te werken. Heerlijk ondertussen  heb ik in degaten dat ik al bijna 4 uur weg ben en het langzaam tijd wordt om naar huis te gaan…. jammer, …..als straf omdat ik niet wil loslaten…… niet kan loslaten, wordt er van daarboven opgemerkt dat tijd ook echt tijd is en gedwongen door een douche en een harde wind die ineens komt opzetten uit het niets word ik naar huis gewerkt. Daar kan ik meteen weer onder de douche want ja ik ben koud en ik ben nat maar, zeker niet zielig. Morgen nog een keer ?  Er is toch grandprix dan word ik al helemaal niet gemist.

13 thoughts on “wandelen

  1. Hallo Mazzie,Lekker zo’n wandeling, via de space gelopen…Je schreef dat je bosanemonen gezien had. Ja het is er de tijd voor, maar ik heb ze dit jaar, nog steeds niet gezien in het wild. Groetjes toos

  2. Zoals jij de ‘wedergeboorte’ van de natuur beschrijft, zou je de zon al bijna niet meer missen! Mooi hoor… heerlijk om jouw rustbeleving zo te mogen lezen… liep bijna even met je mee (en dat voor een niet-wandelaar hahaha). Fijne zondag nog en tot kiekes.Liefs, Brownie/Jeannet

  3. Lieve Mazza,’k Heb genoten van jou wandeling en je prachtige foto’s.Zelf weinig gewandeld afgelopen week maar van de komende week nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar denken hé?!’n Hele fijne zondag nog!Liedfs Corry en doggy Joep!!

  4. Wat heb je die mooi beschreven, jouw wandeling!Ik zie dat je uit Limburg komt. Leuk,ik ook ,en nog wel in het Zuidelijkste puntje,hihi.De natuur in Limburg is inderdaad geweldig.Klinkt wel ietsiepietsie chauvinistisch,maar het is toch de waarheid he?Niet voor niets zingen we : "Wie sjoan os Limburg is" :-)Lieve groet,Jacobine

  5. Wat heb jij een fijne wandeling gehad Marion. Ik heb net alle foto’s gekeken en in gedachten de wandeling meegemaakt. Wat kan een mens genieten hè als je niet alleen met je ogen kijkt maar met je hele ziel en zaligheid.

  6. Wat weer een heerlijk verhaal van je belevenissen Mazza,jij bent echt iemand van "De paden op de lanen in" Je foto’s zijn ook mooi om te zien.

  7. Mazza……………………………………..CATEGORIE D’OR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!de doordouwers he ? Wij hebben de regen ook getrotseerd want het was prima fotoweer !GROETJESROEL

  8. Wat een heerlijk verhaal van je wandeling Mazza, bedankt voor het delen ik heb maar meegewandeld en ben nog droog gebleven! Voor jou een heel prettig (restant) van het weekend, deze keer moest ik verstek laten gaan, computer kapot maar vanmiddag is de helse machine weer gerepareed.Liefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

