een zwaluw maakt nog geen…….


Vanmiddag erop uit geweest. Met zo’n weer als vandaag hou je me dus echt niet binnen. Ach je kan het proberen ,maar het is niet aan te raden want je wil niet weten wat dat met mijn humeur doet.
Dus gauw een boterham naar binnen gewerkt om maar zo snel mogelijk met mijn neus in de Doort te staan en zo gebeurt  het dat ik na een omzwerving van een uur een plekje vind waar ik heerlijk ongestoord kan zitten. terwijl de wind hier waait met een windkracht die echt wel bij het IJselmeer en het strand hoort , vind ik een plekje  aan de waterkant. Op mijn kont met mijn voeten in een kleermakerszit geniet ik van de wereld om me heen . Dat mijn broek nat wordt interesseert me op dat moment niet. Dat mijn schoenen tot de enkels onder de klei zitten ook niet. Ik zit en zie geen mens. wat een verademing met zo’n weer heeft godzij dank niemand het in zijn hoofd gehaald om de vrije woensdag middag hier door te brengen haha. Nee, woensdag is hier marktdag en dan is het met dit weer een gezellige boel daar. Gelukkig voor mij. Ik kijk uit over het water. De meeste eenden zijn vertrokken. De vogels fluiten en de nummer één van vandaag is toch wel de vinkenslag. overal hoor ik hem en overal hoor ik antwoord. het mannetje slooft zich uit met een hele riedel. Terwijl de vrouwtjes het bij één toontje houden of het goedkeurend of afkeurend is kan ik niet opmaken .  De ganzen paren even vlug tussendoor het is al gebeurt voor je er erg in hebt. dus binnenkort eieren. Er zitten twee paar zwanen op het water. ook altijd leuk als straks die lelijke eendjes weer rondzwemmen. De grote verliezer vandaag is de ijsvogel. Ik heb hem niet gehoord mischien nog wat vroeg maar ik vrees het ergste mischien dat de winter te streng is geweest voor ze.  Mijmerend zie ik de futen voor me dansen, de balts wordt uitgevoerd recht voor me neus al zijn ze een beetje ver weg jammer maar daarom niet minder leuk. Een bekend geluid scheert langs. Nee, dat kan niet. Er vliegt zoveel voorbij en om me heen het zoemt, trilt, buzzed, tjielpt en fluit om me heen.  Een dagpauwoog verschijnt in mijn ooghoek, een dikke hommel komt langs de andere kant en toch zie ik ze weer . Twee stuks ze zeggen een maakt nog geen zomer maar dit zijn er twee. Ik  doe verwoedde pogingen om ze op de foto te krijgen ten koste van mijn baterijen. Maar het resultaat is een foto van een met straaljagertempo  vliegend exemplaar die niet duidelijk is maar wel herkenbaar.
De ganzen zwemmen  mopperend om me heen , blijkbaar zit ik op hun favoriete plekje en eigenlijk willen ze het niet delen. Ik gun ze hun plaats en ga nog wat lopen . mijmerend, genietend zie en hoor ik de ene vogel na de andere , helaas voor mij zijn ze een stuk aktiever en verstoppen ze zich meer dan twee weken geleden er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de klein opkomende blaadjes die als een stoorzender op mijn lens werken. Ik geniet zo erg dat het me eigenlijk niet interesseert, waarom ook? Er is zoveel  moois te zien. Verschillende nesten laten zich nog zien. Sommig nieuw andere van vorig jaar. Weer een vlinder, het voelt zomers aan vandaag en als het meezit met het weer kunnen we een heel lang vlinderseizoen krijgen. Weer een dagpauwoog  volop al aan het zoeken naar nectar dat ook al volop te verkrijgen is. De bosanemonen staan in bloei, ik zie al paarse dovenetels, dotters en nog meer bloeiend spul,  als het meezit kan hij eieren leggen en dan hebben we later op het jaar  weer een hele nieuwe generatie.  Ik steek nog even de weg over naar het bos toe in de hoop mijn goudvcink nog eens te zien maar helaas.Ach wat heet helaas een bonte specht,  boomkruipers en de nodige mezen maken ook veel goed. Ik besluit omdat het zo stil is, om  een bepaald gedeelte van het bos waar een grasveld middenin ligt mee te pakken. En ik word beloond. Omdat het zo hard waait gaan de takken in de bomen als een gek tekeer. Voordat zij mij in de gaten heeft, heb ik haar al gehoord , de bladeren knisperen onder haar hoeven,  een prachtige hinde geniet ook op haar gemakkie van het bos, In de verte hoort ze iets en schrikt waarna ze zich verbergt in de braamstruiken. Een stukje verderop zie ik er nog eentje lopen wij zien elkaar tegelijk en terwijl ik haar aankijk kijkt ze weer voor zich en loopt op haar gemak uit het blikveld. Wat een prachtige afsluiting.  tevreden en voldaan kan ik huiswaarts. Net op tijd om aan het eten te beginnen.  
12 thoughts on “een zwaluw maakt nog geen…….

  1. Heerlijk om te lezen. Heerlijk om even erbij te zijn. Fijn om het gevoel te delen……………………..groetjesRoel

  2. Daarom vertel ik mijn dochter van 7 hoe leuk het is om te lezen. In je hoofd zie je het hele verhaal voor je. Heerlijk, Mazza! Ik vraag me dan zo af, waarom ik zo nodig in de tuin moest beulen… Om aan het eind van de middag te genieten van mijn harde werk en wat er aan van alles aan mijn tuin voorbijkomt! Ook al ken ik niet alle namen, maar hommels, bonte specht en zingende merels kan ik wel benoemen. En dan mijn twee kleine katten die de lente voor het eerst meemaken! Prachtig om te zien hoe ze als kleine kinderen alles ontdekken!Liefs Erz

  3. Een heerlijk verhaal en zeker mooi verwoord, het leest als een goede roman Mazza. De foto’s zijn ook mooi en zo genieten we allemaal van jouw wandeling, vandaag alleen citroenvlinders gezien en nog geen dagpauwogen, maar wij zitten dan ook in het noorden. Bedankt voor het delen en ga snel weer een wandeling maken voor een vervolg!Liefs, Ann.

  4. Zoals jij het verwoordt zou ik het niet kunnen… ik leg wel dingen vast…maar zet er nooit zo’n lang verhaal bij…het zit dan meer in je hoofd…. maar mooi om te lezen…. en je hebt ook mooie foto’s gemaakt…. het is echt het begin van de lente…. in woord en beeld… thnx…Liefs,Agnès

  5. Ik sluit me aan bij m’n voor gang(st)ers… leuk beschreven, ik heb ook even "meegewandeld. Het was vandaag inderdaad heerlijk weer.Groetjes,Arthur

  6. Lieve Mazza,Zoals jij het beschrijft is het net of je ’n spannend hoofdstuk uit ’n boek lees.De foto’s moet ik nog bekijken,kom ik nog voor terug,volgens Joep’s baasje is het bedtijd,hihi.Liefs Corry en doggy Joep!! GOODNIGHT!!

  7. Heerlijk Mazza, het is zo goed voor te stellen wat je allemaal omschrijftJammer dat ik al vroeg moest gaan werken……maar meid, wat is zoiets lekker onthaastend he?!!!

  8. Het is weer zo ver Mazza….. ik weet niet wat een vinkenslag is. Nooit van gehoord alhoewel er in Den Haag een straat is die Vinkenslag heet maar in de vogelwijk ligt-ie niet. Je hebt er wel een bijna visuele wandeling voor ons van gemaakt, erg leuk! Zo leer je nog eens wat!!!

  9. Uit de manier waarop je vertelt kan ik bijna even meegenieten van het tafereel dat zich voor je ogen afspeelt.Een verslag van een middagje natuur en mooi verwoordt

Wat vind jij ervan?

