Doort


Wat een prachtige dag vandaag.
Mannetje op de bank met de grand- prix aan het bijkomen van alle emoties. Dus voor mij een goede reden om ertussen uit te glippen.
Ik heb de voordeur achter me dichtgetrokken de straat uit, leuk boompje met bloesem Gelukkig maar want zo kwam ik erachter dat ik geen geheugenkaart in mijn camera had. Oeps toch maar eventjes terug dan. Hallo doei ben weer weg.  Dorp uit . rijksweg overgestoken en het veld in heerlijk. Nog geen 10 minuten later sta ik in een oase van groen. Langs de beekdal ontwikkeling. 
De vogels floten de sterren van de hemel. Idols is duidelijk weer begonnen want er wordt heel hard geoefend. De bloemetjes lieten zich van hun mooiste kant zien de een nog mooier en fleuriger dan de ander. De paden op en de lanen in. Langs een wegkruis. De vlinder laten zich al gauw zien en dwarrelen door de lucht soms alleen, soms dansend in een gevecht omhoog. Even langs het vennetje, daar loop ik een rondje langs het water dat er eigenlijk nog heel stil uitziet. geen kikkers of dril. Nog helemaal niets zodra ik me omdraai landt er een eend op het ven. Typisch en met dat ik een stap dichterbij neem om een foto te maken ritselt er van alles en gaan er twee reeën vandoor. Ik ben twee keer langs ze gelopen zonder dat ze zich geroerd hebben maar die derde keer was net iets te veel. een mooie bok en een hinde. Zo dat hebben we weer gehad. Een goeie manier om de adrenaline op peil te krijgen   Langzaam kom ik tot rust en realiseer me dat het ondanks dat het prachtig weer en zondag is de mensen blijkbaar iets beters te doen hebben dan de natuur in te gaan. ik kan mijn lol niet op. Heerlijk stil is het, op het gekwetter van de vogeltjes na. 
Ik doe niet eens de moeite om ze te proberen te schieten want ze zitten zo goed verscholen dat ik mijn aandacht richt op al het andere dat groeit en bloeit. De bermen zijn volgeladen met bloemen en zodra ik de bocht om ga lijken er weer andere te staan. Ik verlaat het jonge bos dat alleen uit lijsterbessen lijkt te bestaan . En kijk over een grootste wijdte naar het bos waar ik naar toe wil. De bloesem is al bijna van de bomen verdwenen waardoor het af en toe lijkt of de paden besneeuwd zijn. In de verte zie ik ineen ree in de wei verschijnen. opgejaagd denk ik, hij blijft eerst even staan waardoor ik twijfel of ik het goed gezien heb maar gaat er al snel met een vaartje vandoor naar de rij bomen waar ik net gelopen heb. Daar was het lekker rustig. zo draai ik het veldpad verder op en naast me in de een groene weide, lekker hoog gras en een opvallende rode tulp. weer een draai naar links en ik verdwijn dan via de veldweg langzaam de bos in.
Het bos ziet er werkelijk sprookjesachtig uit. De bosanemonen zijn nu uitgebloeid en de bosbodem is groen  en bezaaid met bloesem. Het bos is licht en uitnodigend. Zo groen als de ondervlakte al is zo kaal zijn de boomtoppen boven mij waardoor ik goed de buizerds door de lucht kan zien glijden. Ze zijn stil vandaag.  door het bos heen kom ik weer bij een paar vennetjes uit en  meer dan twee groen kikkers zie ik niet wegspringen. Ik  loop langs de waterkant heen over de weide die weer vol met bloemen staat en de insekten doe nhet al goed met dit weer. als ik bij de grotere vijver bij de vogelwacht  kom zie ik dat de meerkoeten al jongen hebben. wow dat is snel. De dodaars laat zich goed horen maar ik zie hem niet. Langs het huisje van de vogelwacht steek ik de weg over om de beek te volgen. dit brengt me in het gedeelte dat de meeste  mensen als de Doort zien . Even de vijvers bekijken en ook daar is het heerlijk rustig. De zwaan wacht me alweer op met een sissend geluid. Hij maakt spannende tijden door en is duidelijk aan een glas whiskey en een sigaar toe. Chillen.
Ik loop de kleine tussenpaadjes op her en der maar het water staat te hoog om ze af te lopen en moet af en toe terug keren . dit zijn favoriete nest gebieden  want normaal komen alleen vissers daar en jawel ik zie een meerkoet met een tak in zijn snavel en hij verraad daardoor waar zijn partner haar nest heeft.  gebruik makend van de uitstekende takken hebben ze een eilandje waar niemand bij kan, een eend vliegt op en laat daardoor haar nest met eieren zien.  Grappig hier zitten ze volop op de eieren en in de andere vijver is het voeden al begonnen. Ik loop langs de buitenkant aan de vijvers langs. en mag voordat ik weer het bos in verdwijn genieten van de kikkervisjes.  ik loop weer langzaam in de richting van de beek want ik wil de beek nog af vanwege de boomkikker. Mijn goeie vriend Dennis zit in zijn tuinstoel te schetsen en heeft hard zonnebrand nodig. onderweg nar het huisje hebben we het over het feit dat we geen kikkerdril hebben gezien. Dennis heeft zelfs met een netje geschept en inderdaad niets, wel jonge salamanders, en kevertjes . Verderop zie ik toch weer kikkervisjes zouden ze gewoon zo croeg zijn dit jaar? Het is een raadsel en Dennis gaat eens informeren. ook het feit dat er maar zo weinig groene kikkers zitten is verwonderlijk. Zou de winter dan toch zo’n slag hebben geslagen? Ik neem afscheid van Dennis om mijn weg naar huis te vervolgen langs de beek richting Slek Susteren. Om daar bij de overweg de rijksweg weer over te steken . Links staan de bramen struiken en ineens met behulp van een mede fotograaf zijn ze te zien de boomkikkers. Hij vertelde dat hij er al 38 geteld had en het was duidelijk dat zijn oog gefocust stond op de boomkiker want waar ik moest turen wees hij ze een voor een aan. Getraind oog  dat scheelt. Terwijl ik me op maak vor het laatste stuk van mijn wandeling trilt mijn telefoon en wordt gevraagd waar ik ben. Rijksweg ,oh dan ben je bijna thuis   want je hebt bezoek. hahaha ja schat bijna maar zeker nog een uur lopen en met al dat moois nog wel anderhalf uur dus helaas kom me maar even halen zodat ik nog even gezellig met mijn vriendin kan kletsen. Het was een mooie dag . Veel gezien en gehoord. Dat neemt niemand me meer af. 
De foto’s waren echter een groter probleem want halverwege stopte ie er  steeds mee. Ik heb alle rotzooi weggegooid, dus het is mogelijk dat je via de updates niets krijgt . Uiteindelijk is het goed gekomen dus vandaar nog even een extra linkje.

12 thoughts on “Doort

  1. Gezellig verhaal weer meid en mooie foto’s ! Wat een prachtige natuur zomaar bij jou om de hoek!Geen wonder dat je er zo vaak op uit gaat !Liefs, Miem

  2. Mooi verhaal dame. Het tegenvallende paddentrekseizoen heb ik meer gehoord. Het is erg droog geweest. D’r zijn er kennelijk nogal wat die een jaar willen wachten…..

  3. Ik dacht ff een paar foto’s te bekijken. Goed dat werden er dus 163. Maar het boeide me dus ik ben blijven kijken. De omgeving trekt me dusdanig dat ik best eens zou willen wandelen tussen Doort en Susteren. Helaas het is te ver op de fiets. Doe het maar met de Veluwe, die is ook mooi.

  4. Zal ik zeker doen Ann, voorlopig even het gras gemaaid en lekker in de tuin gerommeld met pink floyd van Roel op de achtergrond. Buren zijn naar het dorp dus even ervan profiteren, misschien dat ik straks nog even kan kijken hoe het met de boomklever gaat.

  5. Mazza, het blijft voorlopig ook nog mooi weer dus alles wat bloeit kan toch wat langer staan, jammer dat je man last heeft van hooikoorts dat is knap vervelend en stuiven doet het wel natuurlijk. Wens je man sterkte, er zijn er erg veel die nu last van hooikoorts hebben, het is geen troost maar hij is gelukkig de enige niet! Jij nog veel mooie wandelingen dan kunnen wij meegenieten.Liefs, Ann.

  6. heb laleen al van je verhaal genooten hoe je dit verteld hoef ik eigenlijk geen fotos zo goed maaaaaaar ga toch gauw kijken want dat lijkt me ook heerlijk om te zien

  7. Schitterende foto’s Mazza,jij hebt idd héél véél gezien zeg!!Prachtig,allemaal,de natuur opzich maar al die dieren/beestjes echt wow!!Liefs Corry en doggy Joep!!

  8. Een prachtige wandeling door de Doort !Leuk dat nestje eende-eieren en de elders de jonge meerkoetjes ! Ik heb nog geen jonge eendjes gezien dit jaar.Die Dennis daar hadden Sandra en ik ook mee kennis gemaakt , aardige man. Hij verveelt zich daar geen minuut met de natuur om hem heen en zijn schilderijen !Niet verklappen waar de boomkikker precies zit hè. In het het verleden was er een publicatie over en toen kwamen hordes mensen kijken en namen ze mee ! Sterkte voor je hooikoorts-man !

  9. Ja Ann er bloeit ook ontzettend veel , en we hebben een heel mooi voorjaar , waar alles de kans krijgt om uit te bloeien in plaats van neergeslagen te worden door hagel , regen en windvlagen. Gewoon lekker weertje hè . Mijn man is er minder blij mee, want die gaat niestend en proestend door het leven op dit moment en de tabletten hebben nog geen vat op hem. Voor hem is regen een zegen.

  10. Een mooi verteld verhaal van je wandeling en wat je allemaal zag en beleefde, de foto’s zijn ook heel om te zien, wat apart die ene rode tulp! Wat is dit jaargetijde toch een heerlijkheid Mazza en wat bloeit er bij jullie al ontzettend veel, het is erg hard gegaan de laatste week. Bedankt voor het delenliefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

