Kamsalamander / Triturus cristatus


Dit is dus duidelijk een salamander, een kamsalamander zelfs. Het duurde even voordat ik het door had want het blijkt dus dat de kamsalamander  in de landfase verandert. In de landfase verdwijnt de kam op de rug en zijn ze
zeer donker (tot bijna zwart) van kleur met lichte witte spikkels.
Nou duidelijk dus.  Ik kon wel heel duidelijk een oranje buik zien maar een beestje hanteren en een foto maken is teveel van het goede en ik wou het beestje niet meer storen dan ik al gedaan had.
Kamsalamanders 
danken hun naam aan de getande rugkam, die de mannetjes ontwikkelen in
het voorjaar. Een belangrijk kenmerk is de oranje buik met daarop een
onregelmatig patroon van zwarte vlekken (soms is de buik zelfs bijna
helemaal zwart). De
kamsalamander is de grootste van de vier soorten watersalamanders met
een lengte tot maximaal 20 cm. De larven worden gekenmerkt door zwarte
vlekken op de staartzoom en een dun uiteinde van de staart. Eieren van
de kamsalamander zijn licht gekleurd en duidelijk groter dan van andere
watersalamanders.
9 thoughts on “Kamsalamander / Triturus cristatus

  1. Een heel interessant verhaal, ik ben nog nooit in dat gebied geweest. Voor mij is dat dan ook een heel eind rijden ! Erg mooi dat je die kamsalamander op de foto hebt kunnen krijgen !

  2. Nooit van gehoord en dus ook nog nooit gezien Marion. Zo leer je nog eens wat hier 20 centimeter is een flinke jongen lijkt me

  3. De kamsalamander heb ik nog nooit gezien, een interessant verhaal en een apart diertje Mazza, o ja, ik heb wel vaak van die heel kleine salamandertjes onder de watermeter maar dat zijn echt heel kleine dingetjes.Liefs, Ann.

  4. @ charlotte en Edward , ja inderdaad na jaren altijd met salamanders gespeeld te hebben als kind heb ik ze jaren niet meer gezien. Vanwege rare ingrepen van rijkswaterstaat zoals kanaliseren van een . En die foto was echt een gelukstreffer want ik had maar een hand vrij. Nu nog erachter komen welke hagedis het was. in mijn vorige log

  5. Je hebt aardig wat ontdekkingen gedaan Mazza, de Kamsalamander staat mooi op de foto ,en de informatie die je er bij geeft, is interessant om te lezen.Lieve groetjes van Edward.

Wat vind jij ervan?

