‘t Sweeltje ( een stuifduin)


Mijn mannetje lag nog in bed bij te komen van een heel "gezellig" feestje. Zo leuk dat er om middernacht nog een duik werd genomen in het zwembad ( brrrr) en er drie mensen naar huis gingen met een nieuw geschoren kapsel. Het feestje is zeer berucht in de buurt vandaar de aanwezigheid van menig buurtje en de feestjesgever is zeer trots op zijn beruchte status en heeft zijn naam weer eer aangedaan. Ik geloof toch echt dat ik te oud word voor dit soort dingen. Maar leuk was het wel weer en eigenlijk niet eens zo laat.
Vandaag eens een heel andere kant uitgegaan. Dus briefje op tafel, ik hou heel veel van je maar ben wel weer weg….. Doeii !!! De bestemming, route en de looproute erbij!!!  ( je weet maar nooit ) . 
Tuurlijk blijft de Doort trekken maar Limburg heeft zoveel moois te bieden en vooral in de omgeving zijn er best veel leuke landschapjes te vinden.
 

 Het Sweeltje is een gebied van 95 ha en ligt tussen Montfort en de Duitse grens in.  
Het Sweeltje is eigendom van Stichting het Limburgs landschap nadat het verkocht in door ambt Montfort. Het Sweeltje ligt op een stuifduinengordel gevormd uit de voorlaatste ijstijd.  Nou dat heb ik geweten  Dus een droge zandige en voedselarme bodem.  Mijn wandeling begint bij de Vlootbeek wat natuurlijk al meteen ophoudt want waar water ,is leven. Mijn oog valt al meteen op de aparte beekjuffer.  Het mannetje is zittend niet zo bijzonder dan vliegend. Vliegend zie je namelijk alleen blauwe flitsen voorbij gaan waarbij de zwarte vleugels echt opvallen. In mijn geval waren er twee mannetjes in  een gevecht. Wie er wint en bij welk territorium hoort is moeilijker te zien maar de blauwe dansers zijn een lust voor het oog. Het pad volgt de meander van de vlootbeek wat leuk is want je kunt om de zoveel meter weer even gluren langs de beek of naar de velden gelegen naast het Sweeltje.

Het is duidelijk dat bij de beek meer watervoorziening is want er groeien meer planten. De begroeing onder de bomen is vrij eentonig namelijk varens. die daar weer kunnen groeien om dat de bodem vol ligt met afgevallen bladeren die voor mest zorgen wat de droge zand bodem niet bevat.Toch zijn de bomen niet alleen loofbomen. Het staat vol met dennenbomen Grove den die zorgt voor een overmaat aan denneappels op de grond. Ik til hier en daar een boomtak op en de grond  eronder is net zo droog dan ernaast. 

De paden zijn goed begaanbaar en stil maar zo gauw je ook maar een voet naast het pad zet knisperen de droge dorre eikenbladeren onder je voeten. Wat natuurlijk een enorme herrie teweeg brengt in zo’n stil bos. Een goeie manier om mensen op de paden te houden.  En stil is het zeker want pinksteren en zondag betekent dan toch bepaalde verplichtingen die de mensen dan toch weer uit het bos houdt.  Na de eerste voor jullie saaie onderzoekende gedachten begin ik langzaam weer alert te worden op hetgene waarvoor ik hier ben namelijk de dieren en vogels die in het bos leven. Maar goed het een heeft met het ander te maken en door die onderzoekende  determinaties was ik ook helemaal niet verbaasd door het knisperende geluid naast me want wat voor mij geldt geldt ook voor de bewoners. Ze kunnen geen voet zetten zonder lawaai te maken.  Ik luister en volg het geluid en een eekhoorn kijkt me verbaasd aan alsof die wilde zeggen: Hoe wist je nou dat ik hier zat?
Het valt echt op hoeveel vogels er eigenlijk te horen zijn in het bos. De eerste ronde lijkt erop te zitten en de vogels lijken zich op te maken voor de tweede ronde. De strijd om territoria gaat nog steeds onverminderd door en alemaal zitten ze op hun hoge plek driftig te fluiten om of de concurentie af te schrikken of toch het vrouwtje te paaien , zie je wel hoe geweldig en ik ben. De buurman durft nu niet meer dichterbij te komen.  Of kijk eens hoe goed ik het huishouden doe zie je hoe mooi dit nestje is. Helemaal opgeknapt kijk nou daar zou je toch zo weer een een gezinnetje in kunnen beginnen. Daarmee beginnen bij mij de problemen , ten eerste het hoog zo hoog dat ze boven het bladerdak zitten en dus zeer meoilijk te zien zijn. Het tweede bij driftig. Want als ik ze al in beeld had bleven geen seconde zitten.  Het lijkt wel of ze aan de pillen hebben gezeten zo hyper zijn ze allemaal. De meest toeschouwervriendelijk zijn de koolmeesjes die nog volop bezig zijn om hun jongen groot te krijgen. De jongen nog niet zo bewust van het gevaar realiseren zich nog niet hoe zichtbaar ze zijn wat ze moeten bekopen met een bezoekje van een vlaamse gaai die gelukkig dit keer zeer dapper werd afgeweerd door vader en moeder. En ik geloof echt dat ik moeder en vader daarna kon verstaan toen ze kroost een flinke scheldpartij aanboden : Dat het tijd werd om op te groeien en te stoppen met maar aan te rotzooien. Wat moet er nou van jullie terecht komen?!!! Let eens een keertje op!  Ach gut je zou er bijna medelijden mee krijgen.

Ineens kom ik in een heel ander gedeelte van het bos en lijkt het alsof de schoolmeester me opwacht. Grote imposante bomen torenen uit op een vrij grote open plek. Beuken bomen.  Prachtige imposante enorme bomen. erachter een verhard pad en daarna kom ik in een puur dennen bos eventjes en dan verandert het weer. Dit bos heeft werkelijk van alles te bieden. En het gekrakeel laat horen dat menige vogel er zijn plekje gevonden heeft.
even in de gauwigheid herken ik vink, merel, lijster, mees , pimpelmees, staartmees, kuifmees, boompieper, geelgors,
bonte specht, groene specht, zelfs de leeuwerik op de nabij gelegenvelden doet hard mee, roodborst, winterkoning, houtduif, koekoek. Er zal heus wel meer gezeten hebben maar ik herken ook niet alles op geluid.
In het midden van het bos is een groot veld pas geruimd het zaagesl is nog te ruiken. En meteen wordt duidelijk waarom dit gedaan is, want de natuurwaarde gaat ineens omhoog. De achtergebleven boomstammen fungeren als schuilplaats en de open ruimte maakt ruimte voor kruiden en struiken e.d zullen zeker meer insekten aantrekken en ook bepaalde amfibien zullen vanuit de beek hier de zomer kunnen doorbrengen. 

De route van 5 kilometer was meer dan lang genoeg om me een paar uur te amuseren omdat er gewoon heel veel varatie en uitnodigende dingen waren. Mocht je langer willen dan kun je of doorlopen naar Munichsbos aangrenzend of het bos nodigt ook uit om gewoonweg te struinen want verdwalen kun je eigenlijk niet. Het bos is aan alle kanten omzoomt door graslanden van waaruit makkelijk orientatie punten te zien zijn. Als je maar weet waar je Noord en je Zuid is en je eenbeetje oplet kun je hier eigenlijk niet fout gaan, hooguit een beetje afdwalen wat ik de volgende keer zeker zal gaan doen. Zo lang ik maar mijn brommer of fiets terugvind vind ik het best.    
11 thoughts on “‘t Sweeltje ( een stuifduin)

  1. Haha je brommer of fiets terugvinden…ja is een must!Is te doen vanaf brabant dus wie weet…Weet je ik heb een spacemaatje en die heeft me toch een vreemde plant in de tuin…Plak die hier neer want met jullie kennis moeten we erachter kunnen komen wat het is…toch?https://vh6pea.blu.livefilestore.com/y1mWIykHiKNgOcNaC5ARartHCCVBdIKwGqSnPPsaQI-BFilXlHjj3liVHwJI6zANBfrrviTXFOW2fcH2sjBqLHU3xjcMmq2nJbe3TzzvP7DllQyeUbDPZP2SeL9Q16_ZdSUQLoXG_qwwQ4ZZGlBagHA3w/27052009086%5B8%5D.jpg

  2. Heerlijk om je verhaal te lezen..wel lekker voor je dat je zo dichtbij de bossen woont..wij moeten er eerst altijd een knap eind voor rijden..vind ik wel jammer. Maar ja zo heeft ieder zijn eigen natuurlijk …wij hebben allemaal water om ons heen, ook heel gezellig. Nou dan wens ik jou hierbij nog een fijne dag.Groetjesss

  3. Sweeltje, voor mij onbekend, nu even meegekeken en ook meegeluisterd.Leuk idee voor als we eens in het Limburgse op visite en bezoek zijn.En de vogeltjes zingen hun prachtige lied. Ervaar beleef en voel met je mee. Hoe lastig om op de foto te zetten. Fijne dag !!!!!

  4. Sweeltje, het klinkt zo liefelijk. Maar er zijn toch wel veel ruige bomen. Voor jou dus lekker even weer rust na zo’n berucht feestje. Vandaag zal het wel niet zo heel stil meer zijn in het bos. 2e pinksterdag willen veel mensen er toch even "uit"! Zelf ga ik denk ik lekker even fietsen. Vandaag vrij, gisteren gewerkt. Maar op het werk was het gisteren ook heel rustig. iedereen was op pad….Fijne dag!

  5. Inmiddels ben ik wel overtuigd meis, een auto op de weg wordt gewoon te duur om er alleen boodschappen mee te halen en eens even naar Kollum of Surhuisterveen te moeten, de rest doe ik toch met de trein.

  6. ja die is geweldig alleen een goeie verzekering die lijkt duur omdat ze een heel jaar moesten betalen maar hebben dat nu ook maandelijks kunnen doen. Maar het weegt echt niet op tegen de kosten van een "echte" auto.

  7. Weer mooie foto’s Mazza en de beschrijving is weer prachtig! Ik geniet altijd van je verhalen je kunt er wel een gidsje van maken!Ga eerdaags naar een garage die hier van die 45 km. auto’tjes of brommobielen verkoopt Mazza, lekker goedkoop wat diesel betreft en geen wegenbelasting, leuk dat je moeder er zo’n plezier van heeft.Liefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

