Vogelwerkgroep .


Om 7 uur vanochtend was het verzamelen. 
Vandaag ben ik voor de eerste keer mee geweest met de vogelwerkgroep wat meteen ook weer de laatste keer van het seizoen is. Een heel andere ervaring dan ik gewend ben. Met een groep Vogelaars de natuur in, het was lekker makkelijk voor me want de excursie vond plaats in de Doort. Maar zoals ik al zei een heel andere ervaring , deze doorgewinterde vogelaars wisten bij de eerste klanken al welke vogel er zit terwijl ik toch altijd eerst moet kijken en zoeken. En heel vaak vind je hem niet natuurlijk. Het was ook wel weer een tijdje  geleden dat ik de verrekijker heb gehandteerd en ik vraag me meteen af waarom eigenlijk. Vanwege het fototoestel denk ik, je gaat niet met twee dingen slepen……. dus wel, deze doorgewinterde vogelaars lopen met verrekijkers, camera’s en zelfs een veld telescoop. Er werd wat afgekwebbeld en af en toe werd even de neus op de feiten geduwd omdat er een vogel te horen was die even genoteerd moest worden. Ik heb me meteen zo’n doorgewinterde vogelaar toegeëigend  en op die manier ben ik heel wat te weet gekomen. Vooral de geluiden van verschillende vogels die voor mij problemen zorgen worden even uit de doeken gedaan maar leuk is ook dat geluiden die ik altijd wel herkende nu ook kan plaatsen. vandaag zijn we tot 50 vogelsoorten gekomen. niet zo hele veel maar dat komt doordat er verschillende vogels zijn die zich nu niet meer laten horen omdat het voorbij is . Na, na een paar uurtjes met natte sokken te zijn thuisgekomen ben ik ’s middags toch nog even terug gegaan nu wel met kijker en camera maar ook met een klein beetje meer kennis. Even testen of ik nog wel wist wie wie is. En dan is het toch leuk dat je meer vogels herkend en kunt benoemen, volgende keer zal het alweer september zijn. Dan staat de Koningssteen in Thorn op de lijst. Ik heb zo’n idee dat ik dan ook weer van de partij zal zijn. Niet alleen voor de vogels want het was ook een zeer gezellig groepje. 
8 thoughts on “Vogelwerkgroep .

  1. Vind kraaien ook het einde en raven nog meer, maar die zie je nog maar zelden, kauwtjes en roeken mag ik trouwens ook. Hoe ze zich verzamelen ’s avonds en weer verspreiden…..één grote maffiabende, maar toch hou ik er van…Ben af en toe jaloers op je kennis Maz en wou dat ik meer tijd kon vinden om de bieskes in het vrije met meer geduld op te zoeken. Nog heel even tanden bijten en dan mag ik weer fijn m’n eigen tijd indelen, voor twee weken….joechie…..

  2. Kraaien vind ik mooi, maar de angst komt nog uit het verleden, kraaien waren de boodschappers van de dood en Hitchcock heeft het er met The Birds niet beter op gemaakt, de naam is ook natuurlijk vrij eng voor veel mensen omdat ze doodgravers en bodes ook kraaien noemen.

  3. @ Henk Ben je toch een van de weinigen, Henk heel veel mensen zijn nog steeds bang voor deze vogels. Vaak onwetendheid natuurlijk. Ik vind ze ook geweldig hoor maar eigenlijk vind ik alle vogels geweldig.

  4. Ik kan het geluid van een kraai onderscheiden van een grutto, maar daar houd het voor mij mee op Marion. Het geluid van een hele zwerm kraaien vindt ik trouwens één van de mooiste geluiden die er zijn. Prachtig die rauwe keelgeluiden

  5. Hoi meis,Jij mag me strakjes echt de weg wijzen hier de Bossche Broek. Ik de Bossche bollen en jij de vogels aanwijzen … en natuurlijk ook Bossche bollen eten.Groetjes met een kus van Mariëlle

  6. Wel leerzaam om met zo’n groepje mee te gaan. Ik zou al die vogels ook niet uit elkaar kunnen houden ! Ik heb je foto’s ook bekeken. Je hebt er weer een leuke verzameling bij !

  7. Dat was een leuke ervaring Mazza en de foto’s zijn ook leuk, jammer dat ze niet zo duidelijk zijn in de slideshow ik denk dat de echte foto’s scherper zijn. Mooi dat je nu wat meer weet over de geluiden, een vriendin van mij kent alle vogels aan het geluid en dat is bij mij helemaal niet het geval, jij wist er natuurlijk al veel dus dan is het meegenomen. In september maar weer mee, altijd leuk en zeker als het een gezellig groepje is.Liefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

