Festa natura


 

Vandaag ben ik naar de festa natura dag geweest in de Meinweg.

Het was de eerste editie van FESTA NATURA . Hier stond natuurbeleving centraal, het programma was echt voor het hele gezin. Er was een natuurmarkt, er waren workshops en diverse wandel- en fietstochten onder leiding van gidsen.  

Voor de kinderen was er van alles te doen als stenen schilderen , wol bewerking , bootjes maken speurtochten, klimplaatsen en zeer belangrijk een ijs kraam.    

2009-06-14 001 019 verschillende kramen verschillende verenigingen probeerden zich zo bekend te maken en te promoten.

Het leuke is dat toevallig dat kleine dreumesje op de foto( met dat blauwe T-shirtje aan) meegelopen heeft met onze excursie die begon als een route van 6 kilometer maar eerder richting de tien ging. En ze heeft bijna de hele weg heel dapper en vol enthousiasme meegelopen. 

De verschillende bevers  2009-06-14 001 003                                 

                                Beestjesmuur2009-06-14 001 017 In Nederland mogen er geen gaten meer in gebouwen zijn alles moet afgedicht zijn dit betekent dat een heleboel schuilplaatsen met de jaren helemaal verdwenen zijn 

zo simpel is het om bij nieuwe bouw insekten of vleermuizen e.d.  hun schuilplaats terug te geven.

Houtsnijwerk met de kettingzaag:                                                 2009-06-14 001 005

2009-06-14 001 006

Er waren busjes geregeld om wandelaars naar een bepaalde plek te rijden en dan werd er met een gids terug gelopen naar het bezoekerscentrum . Op die manier liep je met dezelfde afstand als een normale route maar kon je meer van het gebied zien. De gids legde heel veel uit over het ontstaan van het gebied wat eigenlijk een heel mooi verhaal is. duizenden en duizenden jaren geleden bleek dit gebied doorkruist te worden door zowel de Maas als de Rijn.  Er zijn gedeeltes met wit grind in de grond ( Maas ) en gedeeltes met bruin grind (Rijn)   had ik dus echt nooit geweten en ik woon hier al een tijdje. Verder ligt het gebied in een breuklijn gebied dus hebben hier aardverschuivingen plaatsgevonden waardoor hoogte terpen in het gebied te zien zijn langs de breuklijn. Dat wist ik dan wel weer. Vroeger was het gebied allemaal bos Maar dat bos was van de gemeende ( van de mensen) dat gemeende werd door de jaren gemeinde en vandaar weer mein vandaar de naam Meinweg. Dit hield in dat de bevolking het recht had om bomen te hakken, voornamelijk eiken. En de herders om het vee daar te laten grazen.  Dit heeft een enorme kaalslag veroorzaakt. het gebied beplant met dennen en sparren . deze rechte stammen werden dan weer gebruikt voor de mijnbouw.      

Het gebied was bijna helemaal weg geweest als er geen oorlog was uitgebroken. door de oorlog is er ene pauze geweest waardoor het gebied een aantal jaren met rust is gelaten en men daarna de waarde van het gebied begon in te zien. En is het zelfs uitgeroepen tot Nationaal park. De adder en het everzwijn zijn hun grootste trofeeën. Maar op het gebied komen meerdere zeldzame beestjes voor.   

2009-06-14 001 010                                  pijpestrootjes

In Roermond lag een pijpen fabriek en het droge strootje werd gebruikt om in het uiteinde van de pijp te stoppen,  het mondstuk werd hieromheen gevormd en dat ging dan zo de oven in. Het strootje verbrandde en het mondstuk bevatte dan een klein gaatje. 

2009-06-14 001 013 De vennen zouden langzaam dichtgroeien als men niet zou ingrijpen , verlanden heet dat. De vennen zitten vol met groene kikkers en vormen een broedplaats vooor de bruine en de heidekikker. De lelieplanten horen hier eigenlijk niet in thuis en zijn ooit door de bewoners geplant om de bloemen te kunnen gebruiken  in grafkransen en dergelijke 

 

2009-06-14 001 015 Ja, een jeneverbes. Dit zou de enigste jeneverbes zijn die er in de Meinweg groeit. Hier heeft ooit een hutje gestaan en men vermoedt dat deze ooit is aangeplant door de bewoner om zijn eigen jenever te brouwen. Het gekke is dat men heeft geprobeerd deze te enten, te splitsen te zaaien steeds met hetzelfde resultaat. Geen dus. Men weet niet hoe dit kan maar je kan je indenken dat verschillende spook verhalen de ronde doen.

18 thoughts on “Festa natura

  1. Mag ik mij even voorstellen,ik ben Betty Dummie en was aan het space-hoppen.Daardoor ben ik hier terecht gekomen.Ik heb tot nu toe genoten van je verhalen, ze zijn heel leerzaam.Ik begrijp dat er problemen zijn met de tekst?Wat ik merkte was dat het log op de voorpagina anders is als op de blogpagina zelf.Het verhaal van het pijpestrootje is dan ineens verdwenen.Waarschijnlijk klopt er iets niet met de tekst en foto’s samen.Naast de foto of tussen de foto’s, wat is de bedoeling?Zo ik hop weer verder naar de persoon die voor mij gereageerd heeft.Prettig weekend verder

  2. hoi hoiEn alweer bedankt…handig als je weet waar en aan wie je zoiets kan vragen.Antwoord bij tante Els gedropt…kan het zijn dat die wel 7 cm groot is…kan dat namelijk niet vinden.Lijkt me ook wel erg groot…maja Groetjes moi

  3. Schitterend geschreven Mazza.Weer wat geleerd over De Meinweg.Wist niet dat Festa Natura werd gehouden anders had ik er met mijn familie een uitstapje van gemaakt.Lijkt me erg leuk geweest.Groetjes.

  4. Wat een fantastisch stukje weer dame. En een mooie publiciteit om dit soort kraampjes eens te bezoeken. Bij ons op de heidemarkt doen het IVN het ook. Het zorgt voor goodwill onder de bevolking. Met kleine educatieve dingetjes mensen met de natuur in verband brengen. Een excursie erbij. Prima…..

  5. Weer heel erg leuk om te lezen, dat kleine ding heeft zich bijzonder goed geweerd Mazza, maar het verhaal van de jeneverbes is echt wat voor mij! Ik heb nog nooit zonder vlierstruik gezeten, waarschijnlijk door vogels maar waar ik ook woon ik krijg een vlier, nu staan er bij oude boerderijen altijd vlierstruiken die daar stonden om kwade geesten uit de huizen te weren, dus de vogels doen me er echt een plezier mee! Heerlijke evenementen zijn dat, in de eerste week van Augustus is hier weer kruidenmarkt bij en in De Kruidhof en die markt mis ik nooit, er is ook een heel grote en vreselijk drukke gewone markt en die mis ik expres altijd ;-))) Best wel vreemd, het zijn altijd dezelfde mensen die naar de kruidenmarkt gaan en alle anderen gaan naar de jaarmarkt, het is dan ook nooit echt druk en dat is wel zo prettig!Bedankt voor het delen, liefs, Ann.

  6. Mazza, Ik zat zelf dit weekend met Live Writer te stoeien en toen viel het me op dat als je de plaatjes "in de tekst" wilt verwerken dat die er dan zo dicht op staat…… tuurlijk is de inhoud belangrijk… maar het oog wil ook iets… tenminste dat vind ik zelf… en ik wil altijd proberen om de lay-out ook zo goed mogelijk te doen….Ik vond het overigens een heel leuk verhaal…..liefs,Agnès

  7. nee , helaas geen live writer. en dat de tekst er te dicht opzit komt omdat hij anders publiceert dan dat hij hem plaatst. maar daar kan ik me niet druk om maken de inhoud daar gaat het om.

  8. Leuk log heb je er van gemaakt…..(live Writer….!!! werkt mooi… aleen vind ik de tekstt te dicht op de plaatjes zitten, dat is bij mij ook in mijn laatste log. Weet niet hoe ik dat kan veranderen….) Zo te zien heb je een leuke dag gehad…. de foto’s zijn ook mooi…..gisteren was het hier een heel zonnige dag(in Drenthe!) Je bent heel intensief met de natuur bezig de laatste tijd… heel erg leuk…

  9. Jong gelleerd oud gedaan…ja kan daar ook van genieten als ik die kleintjes zie lopen.Citaat van dochter…ons kind gaat bomen klimmen en niet achter/voor tv of pc…Nou als hij wordt als zij dan kent hij straks ieder vogelgeluidje en struint door de natuur…Maar lijkt hij op de papa dan zit hij muziek te maken….of aan de pc whahahahaha. Al wil die op vakantie wel de natuur in.. Oja die @ snap ik wel hoor en iedereen doet het op zijn/haar eigen manier…en dat mag ook!Mis alleen die @ als ik niet weer op die space kom… !!!

  10. Wat ontzettend leuk zo’n Festa Natura en er valt voor iedereen ook nog wat te doen en te leren. Dat feest mogen ze van mij hier in Apeldoorn wel eens dunnetjes over doen.

  11. Ik vind het schitterend hoe jij van die mooie verhalen kan typen , dus een heerlijke wandeling gemaaktmet hele mooie natuur Ik vind ook knap van dat jongetje, Vr Gr Janny

  12. Leuke wetenswaardigheden Marion. Het verhaal van de Jeneverbes vindt ik toch wel weer bijzonder.Een dagje natuurbeleving voor het hele gezin dus

Wat vind jij ervan?

