Roermond een stadswandeling.


Gisteren heb ik een stadswandeling gemaakt in Roermond. Even iets heel anders dan anders op zoek naar het groen in een stad.  Waarom Roermond, nou eigenlijk omdat als wij met de trein naar Roermond gaan om te winkelen je door een oase aan groen voorbij rijdt maar eigenlijk nooit eens  aandacht aan besteedt. Eigenlijk altijd naar de winkelstraat , want voor een andere reden komen we niet in Roermond terwijl Roermond een hele mooie stad is waar best wat cultuur en natuur te snuiven is. Dus dit keer een wandeling van station naar kasteel Hattem waar het Nederlands-Indië monument ligt naar Hammerveld langs Hambeek, Roeroevers naar het stadspark Kartuis met Beeldentuin en onderweg ook nog even lang Christoffelkathedraal, kapel , en Munsterkerk.  Al met al een wandeling voor ieder wat wils, eigenlijk een beetje natuur en cultuur snuiven en het mooiste van alles is dat het een aangename en rustige wandeling was. En dat terwijl ik midden door de oude stad liep . Langs de Maashaven en de winkelstraat krioelde het even van de mensen , maar het was prachtig weer Terrasjes waren vol, talen: Frans Duits Belgisch Limburgs en plat Rotterdams maakten dat je realiseerde dat het gewoon een prachtige vakantiedag was. Muziek klinkt over de straten. In de Kathedraal werden Gregoriaanse koren ten gehore gebracht, wat een vlot kijkje in de kerk meteen saboteerde. Als de muziek in je ziel dringt dan kom je tot rust en ergens werkt een kerk ook op je gestel van eerbied en respect is het niet voor het geloof , dan is het wel voor de architect , de beeldhouwer , houtsnijder schilder enz. Dan besef je dat deze werken het verdienen om even aandachtig  bekeken te worden , Hier en daar schiet ik stiekem een fotootje. Als een toerist kijk ik nu naar Roermond de stad waar ik al jaren kom. En wat weet ik ervan?

Ik weet dat het oud is, een Hanzestad. dat het van landgoed Gelre was,dat de Spanjaarden er ooit rondliepen, dat de munsterkerk Romaans is.Ooit wanneer weet ik niet precies viel het zelfs onder Belgisch bestuur. Van de tweede wereldoorlog weet ik weinig . Dat er een IRA aanval is geweest ligt me nog vers in het geheugen. De aardbeving, de overstromingen. Het is best leuk om eens als toerist rond te lopen. Dit soort dingen gaan door mijn hoofd als ik de restanten en gevolgen zie. Het hoogtepunt vond ik toch wel het Kartuisstadspark. Een klein park, met zoveel stilte en rust. Een meisje ligt op een handdoek  op het gras een boekje te lezen. Twee jongemannen zitten op een bankje te praten over het beeld dat ze voor zich zien. De vogels fluiten, en verdringen het stadsrumoer, de insecten zoemen in de bloemen, met vele soorten. De fontein klatert , een beeld staart peizend naar het water, een prachtig beeld van twee vechtende Herten , een klein stukje van de stad dat heel groen is. De oude muur waar bovenop planten groeien als grasklokje, stinkende gouwe, klimop, en muurleeuwenbek. Uiteindelijk vecht de natuur toch terug. En gek genoeg als harmonisch toppunt galmt uit een van de ramen Pink Floyd.
Als herinnering dat je toch echt in een stad loopt. 
 

8 thoughts on “Roermond een stadswandeling.

  1. Mooi verhaal ! Ik ken Roermond niet zo goed al is het maar een kwartiertje met de trein. Altijd op doorreis, en 1x per jaar naar het Bevrijdingsfestival op 5 mei. Wel erg veel foto’s. Heb pas de helft bekeken, de rest volgt dan wel later. Ik heb wel vaker de Swalmroute gewandeld, een heel mooie andeling die je gratis krijgt op t station !

  2. Een mooi verteld verhaal en de fotoserie is echt mooi, je hebt toch weer heel wat groen ontdekt en zelfs een groene specht gezien, heel mooi en gevarieerd zodat we allemaal een mooi beeld krijgen van Roermond al zal er uiteraard nog veel meer te zien zijn. Bedankt voor het delen,liefs, Ann.

  3. Je hebt met deze fotoserie een mooi beeld van Roermond gegeven Mazza,,echt iets om even op je gemakje te bekijken..Lieve groetjes van Edward.

  4. Ik ben wel eens door Roermond heen gereden, maar ik heb het nog nooit bekeken ! Je hebt leuke gevarieerde foto’s gemaakt. Van alles wat, natuur en cultuur ! Erg leuk !

  5. He wat leuk om even met je mee te wandelen door Roemond…de titel trok me al..komt omdat we er in ons weekje weg ook een dag zijn geweest ..ook in de Christoffelkathedraal geweest…vind het echt een mooie plaats..Leuk logje.

  6. De aardbeving ben ik doorheen geslapen. Met de Ira aanslag was ik ook net in Roermond dus dan schrik je wel als je later het nieuws ziet,. En de rest is er op school wel ingestapt maar daar houdt de informatie ook mee op toevallig vandaag wel even in Wikipedia gekeken. ga toch maar weer eens in de geschiedenis duiken .

  7. Een wandeling met smaak lijkt me zo! En wat weet je veel! Leuk om met jou door Roermond mee te wandelen, ha! Overigens bedankt voor je lieve reactie…

Wat vind jij ervan?

