Meerkoetjes in park Hattem.


Tijdens mijn wandeling  in Roermond werd ik heerlijk afgeleid door een familie meerkoetjes. Moeders was volop bezig het nest op orde te brengen terwijl vader zich om de kinderen bekommerde. Toen vader even een eend die te dichtbij kwam moest wegjagen, gingen de jongen maar even bij moeders kijken op het enorme nest.   Heerlijk weertje, een fijne steiger om op te zitten, dus voordat ik het in de gaten had was er al gauw weer drie kwartier tot een uurtje weg gemijmerd.  Ach haast heb ik niet maar zo’n tafereeltje aan het begin van de wandeling is bijna genoeg om je om te draaien en naar huis te gaan want wat kan hier eigenlijk nog tegenop?

7 thoughts on “Meerkoetjes in park Hattem.

  1. Ach Mazza wat een schatjes !!!!!! Kan me heel goed voorstellen dat je na een uur "observatie" al genoeg genoten hebt voor de rest van de dag !Dank trouwens voor je reactie op mijn eerste vaantieblog welke inmiddels is aangevuld met 2 nieuwe….. dus als je tijd en zin hebt? je bent van harte welkom hoor meid! Of anders wil Stuart misschien nog wel even genieten van Engelse snap-shots……..hihiliefs, miem

  2. Het stikt hier ook van de meerkoeten maar ik heb er nooit op gelet dat er meer broedsels zijn in het jaar. Zal er nu toch eens op letten. Leuke foto’s vooral die kleintjes met die schattige kleurtjes.

  3. Het valt mij wel op dat de meerkoetennesten vaak erg rommelig zijn, ik heb de laatste tijd een aantal gefotografeerd. Veel troep ligt er vaak in.

  4. @ Henk ja hoor dat is toch wel vrij normaal. De lente is zeer vroeg begonnen wat in vroege broedsel resulteerde zo krijgen ze er nog een extra bij gewerkt. In De Doort is de meerkoet zelfs al aan de vierde broed bezig. Die was wel heel vroeg , dit kon wel eens de derde broed zijn vor deze vogels.Meerkoeten verdelen de taken goed en terwijl vader zich om de jongen bekommerd is moeder alweer met het nest bezig , vaak helpen de oudere jongen uit eerdere legsels ook mee met het voeren van de kleintjes. Echt een geval van vele snavels maken licht werk.Als het weer nu ook een beetje vriendelijk blijft hebben ze een zeer goede kans groot te worden, mocht het weer nu in een keer helemaal omslaan dan zou het zomaar kunnen dat deze kleintjes het niet redden.

  5. Is dat normaal dat meerkoeten nog zo laat in ’t jaar kuikens hebben ? Tot mijn verbazing zag ik vorige week ook van deze kersverse kleintjes ronddobberen

Wat vind jij ervan?

