mooie en kleine tussendoortjes


Wat een weer hebben we toch, een vreemde zomer. Veel wind heeft ervoor gezorgd dat de zomer eigenlijk voorbij is gegaan zonder het echt zomergevoel te hebben gehad. Deze dagen waren zelfs kil en dan blijkt aan het eind van de dag ineens de zon te gaan schijnen. Dan kan ik toch niet blijven zitten en al helemaal niet in mijn tuin. want daar kan ik meegenieten met de buurman die een televisie in de tuin heeft staan.  Nu even niet denk ik . Dag schat, zeg ik,  tegen mijn manneke die zijn frustratie van de dag probeert weg te racen in een racespelletje  en ik pak mijn fiets.

Ook met de fiets kan ik heerlijk genieten. Soms als ik iets leuk zie stop ik stap af zet fiets op slot en ga even exploreren. Andere keer geniet ik gewoon van het uitzicht en ben ik druk bezig een vliegje uit mijn oog te halen . Ooh ja daarom zet je dus een zonnebril of zo op.  ‘s Avonds op de fiets heeft de natuur toch weer een andere sfeer. De bomen lijken tot leven tot komen. Het valt op dat de zon al gauw laag staat. De lange schaduwen markeren zich weer in de weilanden.

2004-01-02 001 003Paddenstoelen rijzen de grond uit en sommige bovisten hebben al enorme proporties. 2004-01-02 002 005Ik zie her en der al bomen verkleuren is dat vroeg ? vraag ik me af en kijk naderhand op de natuurkalender  en nee dat is dus niet vroeg . De paardenkastanje en de zomereik kunnen al in augustus 50% herfsttint hebben. Dit zijn ook de bomen die ik al zie kleuren. Bah, de herfst heeft zich  al ingezet. Nou ja,  bah,  eigenlijk vind ik de herfst een van de mooiste seizoen maar het feit dat zomer eigenlijk is langs geslopen maakt het een beetje weemoedig. Ik ben gek op de herfst , de verkleuringen , de vruchten , de trek , de stormen eigenlijk alles wel , behalve als je er net middenin zit natuurlijk. Ik zie het al aan de bramen . Al menig potje jam gemaakt dit jaar , maar de kracht is er van af . waar ik eerst iedere dag kon plukken zit er nu een week tussen. ach maakt niets uit hier kunnen ze geen jam meer zien dus de rest is voor de vogels. Met name de kauwtjes zijn zoetekauwen. De eerste grote groep vogels heb ik ook al weer gesignaleerd.  2004-01-02 002 015

 2004-01-02 002 013

2004-01-02 002 009

Een grote groep spreeuwen danste door de lucht . magnifiek om te zien .  Alle vogels vliegen tegelijkertijd de zelfde richting uit om dan ineens met zijn allen weer om te draaien.  En dan weer een prachtige bal te vormen wat een choreografie. Wie ze leidt is onduidelijk, wat wel duidelijk is dat het broedseizoen dus weer voorbij is. Ik sta zeker een kwartier naar ze te kijken om ze dan ineens van richting te zien veranderen en ze zijn onderweg naar hun slaapplaatsen.  Vreemd dat spreeuwen in de lucht en haringen in de zee zoveel met elkaar gemeen kunnen hebben . Het is dat ik geen natte voeten krijg anders zou ik nog gaan twijfelen. Tijd om naar huis te gaan morgen is weer een dag en inderdaad wat voor dag. Deze dag werd ik verwend door een enorme majestueuze buizerd.

2004-01-03 001 011Laag vliegend over het veld laat hij zich heel lang volgen om dan de boom in te duiken. Bij de volgende bocht spelen de konijntjes langs de rand van de weg. 2004-01-03 001 009

2004-01-03 001 010

2004-01-03 001 004Natuurlijk kan ik het niet laten om even via de Doort naar huis te fietsen , waar ik getrakteerd wordt op een kikkerconcert. Het duurt even voordat ik me realiseer dat dit het concert is van de boomkikker. Het genot is er niet minder om eerder meer. Het is niet zo luidruchtig als in het voorjaar maar het is toch duidelijk genoeg. Gallen in de eiken doen me aan het verhaal van Roel denken.  2004-01-03 001 017Leuk en ja hoor in de bladknop.  Ik loop met de fiets aan de hand het bos pad af om aan de andere kant eruit te komen en daar laat een zeer lage zon me zien dat het tijd wordt om naar huis te gaan. Wat kan geluk toch in kleine dingetjes zitten. 2004-01-03 001 024

En vanavond, vanavond regent het. Een mooie avond voor Midsummer murder. Lekker met zijn tweetjes. 

11 thoughts on “mooie en kleine tussendoortjes

  1. Ja Mazza, voor je het weet is de zomer weer voorbij…..Ik vind altijd als je terug van vakantie bent dat het ook zo weer kerstmis is. haha. Ja lach maar, maar voor je het weet komt de kerstboom al in huis….in september liggen de pepernoten al in de winkels en september duurt niet lang meer. Bah, ik wil nog helemaal niet dat de zomer voorbij is! ik wil nog een keer lekker BBQen. haha. Bramenjam, heerlijk! dat heb ik ook nog ooit gemaakt, ik ging dan met mijn zoontje die toen 3 jaar was samen bramen plukken langs het kanaal. En altijd mopperen over de pijnlijke stekels van de struiken. Elk jaar roep ik weer ik moet weer eens jam maken…maar elke keer ben ik te lui om te gaan plukken, of ik heb er de tijd niet voor.De herfst is heel mooi, en ook ik hou er wel van. En toch ook wel lekker warm thuis met de kaarsjes aan en warme chocolade melk. Maar het is nog niet zover, wat zit ik te praten zeg! hahaNee ik wil eerst nog VEEL zon!toedeloe, Annelies

  2. Gisterenavond gewerkt. Moest een presentatie verzorgen op een camping die tegen ons natuurterrein aan ligt. Beetje vertellen over het beheer en de plannen. Kortom daarom dat ik er nu pas ben. Maar dat knusse met z’n tweetjes dat is toch heerlijk………………….

  3. ieder jaargetijde heeft zo zijn schoonheid, ik geniet van alle kleuren,maar het is wel zo de herft vind ik wat kleuren betreft wel heel bijzonder mooi,en of het nu stormt regend of sneeuwt ik ben graag buiten en naar temperatuur kun je je kleden,marion je hebt mooie fotos bijgevoegd je verslag , en wat Midsummer betreft, ik ben een echte fan van Inspecktor Barnebye

  4. Mazza,Het voorjaar was inderdaad heel erg mooi…. en nu is het af en toe…. vanmiddag nog wel even op een stoeltje buiten gezeten… voor een groot deel was het een sombere dag…. nu vinden we dat niet zo erg, omdat er nog zoveel gedaan moet worden… maar het is inderdaad geen optimale zomer…..Aan het eind van de dag is het vaak wel weer mooi…. en jij hebt daar weer van geprofiteerd om een paar mooie foto’s te maken….

  5. ik ga ervan uit dat de zomer tegenwoordig in mei valt dan valt de rest al niet meer tegen. door de wind hebbne we heel weinig buiten gezeten , s’avonds al helemaal niet. Zonde denk ik dan. maar goed ene prachtige nazomer staat ons nog te wachten ik heb er alle vertrouwen in. De zomer is afgeschaft maar de lente en de nazomer zullen veel goed maken . Die hete temperaturen hoeven voor mij ook echt niet, maar weer eens een avondje buiten zitten zou wel heel mooi zijn. voorlopig kan ik ze op twee handen tellen.

  6. De herfst is voor mij als fotograaf het mooiste jaargetijde. Je zegt het al, verkleurde bladeren en lange schaduwen. je merkt al goed dat het vroeger donker wordt. Toch hou ik van de warmte.

  7. en dan nog de vele kruisspinnen die alweer overal de paadjes blokkeren.Toch hadden we een veel minder slechte zomer dan vorig jaar, eigenlijk vondik het dit jaar wel aangename temperaturen. hou nietzo van 30+.Leuk die konijntjes…..je ziet de glans in hun ogen

  8. Hier en daar zie alweer bladeren liggen, net als jij ook al paddestoelen gesignaleerd ! De herfst mag om mij nog wel even wachten ! Je hebt er weer mooie natuurfoto’s bijgezet !

  9. Prachtig geschreven weer…en dan die vogels..zo mooi om naar te kijken..wij zagen het van de week ook..alleen geen camera bij me..wel jammer. Herfst…wil daar eigenlijk nog niet aan denken..al vind ik de vele kleuren wel schitterend..en dan op een mooie herfst dag door de bossen slenteren, heerlijk. .maar stormen mogen me toch echt gestolen worden haha. Leuk logje..

Wat vind jij ervan?

