Wespen een plaag?


Eigenlijk ben ik wat laat met dit stukje, menige wesp zal deze zomer alweer het loodje hebben gelegd in de alom  bekende wespenvangers. Ik kan me de angst van mensen wel voorstellen, oerinstinct en dat soort angst maar eigenlijk is het helemaal niet nodig.Het probleem is dat als je bang bent voor wespen je dus net de verkeerde dingen doet en daardoor de kans op een steek verhoogd. Trouwens alleen de vrouwtjes kunnen steken.

Wespen zijn eigenlijk hele nuttige insekten. Niet alleen zorgen voor de bestuiving en daardoor  voor de vruchtvorming van bloemen en planten waar wij dus heel blij mee zijn maar ze zorgen ook voor de bestrijding van een heleboel andere zogenaamde plaaginsekten.
Er is ooit een onderzoeker geweest een zekere Schmitt ( inderdaad Duits ) die in 1921 een onderzoek heeft gedaan naar de duitsewesp en deze heeft gevonden dat 300 tot 400 werksters van de Duitse wesp in 6 uur 2500 vliegen van verschillende soorten tezamen met 650 langpootmuggen en steekmuggen in hun nest brachten.
In een ander geval werden prooien geteld als  81 kamervliegen, 5 vleesvliegen, 1 kleine kamervlieg, 1stalvlieg en 16 andere insectensoorten geteld. Als je dat weet en dan realiseert hoeveel wespen er gedood worden is het eigenlijk geen wonder dat we tegenwoordig meer last lijken te hebben van muggen en vliegen.  ( bron Wikipedia)

Zijn die wespen vallen eigenlijk wel nodig?  Mijn ervaring is van niet. Wij hebben zelden of geen last van wespen terwijl deze wel regelmatig onze tuin bezoeken.

Wat kun je doen?

Ten eerste zorg ervoor dat jou tafel niet aantrekkelijk is voor wespen , dat kun je heel simpel bereiken door geen zoete dingen te laten staan zoals suikerpotten, fruit enz. Uiteraard moet je ook buiten de tafel vrij vegen van suikerkorrels.
Limonade afdekken met een viltje of dekseltje of gebruik een drinkbeker met rietje bijvoorbeeld

Zorg dat een ander gedeelte aantrekkelijker is. En de meesten bereiken dit met wespenvallen waarin je ranja doet. Wespen hebben een zeer goede reukzin en kunne deze ranja van verre ruiken met als gevolg dat je alle wespen uit de beurt naar je toe lokt en dus eigenlijk het tegenovergestelde bereikt namelijk je trekt ze aan. Al meerdere jaren offer ik wat stukjes fruit op om deze achterin de tuin neer te kunnen leggen een schijfje kiwi, een stukje banaan, een partje appel enz. Deze natuurlijke stukjes en geuren zorgen dat de wespen die in de omgeving voorkomen iets te eten hebben en dan niet meer geïnteresseerd zijn in mijn tafel. Verder trek je door het gebrek aan geconcentreerde geur niet echt meer wespen aan. Zodat je veilig een broodje buiten kunt eten Ze komen wel eens kijken maar in alle gevallen vliegen ze na een observatie weer terug naar hun fruittafel die uiteindelijk veel verleidelijker is.

Maak gebruik van geurende planten om ze bij de tafel weg te houden. Een klimop is hiervoor zeer geschikt. Meestal bloeit de klimop op het zelfde moment als de wespen vervelend worden. De trosjes met bolletjes hebben een enorme aantrekkingskracht op wespen. We hebben wat dat betreft al eens langs een zoemende struik gelopen maar geen wesp die het in zijn hoofd haalde om dit lekkernijtje achter te laten.  op de struik zaten wel dertig wespen en evenzovele bijen.

Ben je bang voor wespen dan in het nuttig om te weten dat parfum en dat soort dingen de wespen kunnen aantrekken vanwege de gebruikte geurstoffen die deze gebruiken . Dus ben gewoon zuinig met dit soort producten tijdens de beruchte maanden eind juli augustus dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze jou altijd opzoeken.
Blijft een wesp toch vervelend dan sta rustig op en loop weg naar een plek waar het waait en zijn interesse in je zal gauw verdwijnen.
En nu het allerbelangrijkste wat je absoluut niet moet doen is in paniek raken en gaan slaan want dan voelen ze zich bedreigd en wordt de kans op een steek groter.

20 thoughts on “Wespen een plaag?

  1. Heel interessante uitleg over de wespen Marion, best leerrijk en nuttig om weten en uiteraard toe te passen.Veel bloeiende kruiden zijn ook een mooi alternatief, doch door Rucola te laten groeien gaat deze een waaier aan kleine gele bloempjes bezorgen waarop de bijtjes en wespen zeer dol op zijn en haast niets anders raken.Groetjes,Marc

  2. Ik was al niet bang, maar vond het toch enigzins irritante insecten. Na dit stukje moet ik die mening enigzins bijschaven… Dus… de wespen hebben weer punten verdient dankzij jou!;-)

  3. Eéntje ben je nog vergeten in je tips: drink geen fris of bier uit een flesje, maar altijd uit een glas…………… Dan zie je tenminste of ter eentje in zit. Ha. Draag geen geurtje in augustus………….. komen ze ook op af. Ben tweemaal in mijn leven gestoken. Eén keer in mijn hals op de fiets. Vriendin zoog de angel eruit. Voorbijgangers zullen wel gedacht hebben…………… grijnssssss. En één keer in de caravan waar we in woonden tijdens een verbouwing. Ik ging er zowat boven op zitten. Werd in mijn bil gestoken, vloog naar buiten en maatje zoog de angel eruit. Wederom……………… voorbijgangers zullen wel gedacht hebben……………. Whoehaaaaaa. Wel drie dagen last van gehad, van die prik.

  4. Ben een paar jaar geleden gestoken door een wesp. Ik ging op mijn handdoek liggen en meteen voelde ik een steek: een wesp dus. Hij was halfdood omdat ik ‘m platgedrukt had en ‘m toen maar uit zijn lijden verlost maar ik kreeg een enorme bult op mijn rug waar ik 3 dagen last van heb gehad. Eigenlijk word ik niet panisch van een wesp; rustig blijven is het beste en idd geen zoet spul op tafel zetten. Maar één tip wil ik nog geven: trek geen knalgele kleding aan in de wespentijd, ze komen er echt op af.

  5. Een mooi Log Marion .Heb ze leiver niet en gelukkig zijn er hier weinig gelukkig .Jan is allegie,s voor de wespen en past dus op dat hij niet wordt gestoken .Ook hebben een speciaal spuitje binnen hand berijk om de angel te verwijderen .fijne avond .

  6. Bang ben ik niet voor wespen (of bijen) maar vervelend zijn ze wel. Even buiten een broodje nuttigen is er niet bij. Wild om je heen slaan is niet slim, ze gaan in de aanval en voordat je het weet heb je een steek te pakken…

  7. Hoi MazzaWat een goed log is dit voor bangerds zoals ik ,als kind ben ik van top tot teen [en niet ik alleen ] bont en blauw gestoken door wespen omdat mijn broer in een wespennest trapte wat tussen lage struiken op de grond zat dus doodsbang voor wespen en daarna nog vele malen gestoken in mijn leven .Ook heb ik wel eens gelezen dat wespen geen nut hebben maar dat klopt toch blijkbaar niet .mijn wespenvanger heb ik weggegooid want dat is ook een akelig ding vooral als je die beestjes zo ziet worstelen bah ,ik weet inmiddels wel hoe dol ze zijn op de hederabolletjes want die zijn er volop in mijn tuin ,je tip met de stukjes fruit ga ik zeker toepassen en verder wapper ik best wel eens met een tijdschrift als er een in de buurt is want ze houden duidelijk niet van wind maar ben veel minder bang nu en uhh parfum en lekker geurende bodylotions blijven in deze maanden veilig in de kast ,maar een wespen plaag heb ik niets van gemerkt hoor dus dat is weer zwaar overtrokken

  8. ooh ja nog een laatste tip. Als je deze dagen je beddengoed buitenhangt is het een heel goed idee deze goed uit te kloppen en even gauw na te kijken. Juist met de komende weken kan hier wel eens een verdwaasde en versuft wesp inhangen, kan je uit eigen ervaring vertellen dat zo’n steekje in bed zeer pijnlijk aankomt. En ik heb eens gehoord van een van mijn oude cliënten dat aangestoken gedroogde koffieprut een probaat middel is om wespen te verjagen ik heb dit nog nooit hoeven uit te proberen dus ik kan niet zeggen of het werkelijk helpt.

  9. Interessante weetjes, want dol ben ik niet op de gestreepte duiveltjes, omdat ik er enorme bulten van krijg en inderdaad op de vlucht sla. Prettig weekend nog.

  10. Ik ben ook wel eens door een wesp gestoken en dat was niet zo prettig. Maar inderdaad, niet om je heen gaan slaan als er een wesp in de buurt zit.

  11. Een mooi verwoord item Mazza, zelf blijf ik gewoon kalm en loop door dan valt het reuze mee, toch ben ik allergisch voor insectensteken, zoals mijn vorige huisarts zei toen ik met een dubbel dikke arm bij hem kwam van één steek van een horzel "mens 7 steken en je bent dood", dan kijk je toch wel even uit. Al je tips neem ik altijd ter harte en dan is er weinig aan de hand, behalve als je een kleindochter hebt die echt panisch is als er een wesp op haar afkomt, ze slaat wild om zich heen en dat is natuurlijk helemaal fout. Ik heb haar rustig gekregen door druppels citroenolie op haar haar en armen te druppelen erbij gezegd dat wespen dat erg vies vinden, je moet toch wat. Een sigaret opgestoken en mooi rustig doorgewandeld, niets meer aan de hand. Wat de wespenplaag betreft ik zie er echt niet meer dan anders. En er speciaal een wespenvanger voor aan te schaffen vind ik onzin dan werkt een stukje fruit o.i.d. toch een stuk beter. Overigens ben ik echt niet dol op wespen laten ze maar lekker in de tuin blijven.

  12. @Edward, duidelijk dus dat jij allergisch reageert, heb je het er met je huisarts over gehad, je kunt namelijk een spuit bij je dragen om in geval van een steek de symptomen te verlichten. als nood. Dat je nooit meer van dat rare in je hoofd bent afgekomen zijn we ondertussen wel achter , daarom juist kunnen we je niet missen dus uitkijken hè.

  13. Ongetwijfeld zullen wespen hun nut hebben Mazza,maar ik kijk er toch altijd een beetje voor uit. Ik ben ooit eens door een wesp in mijn hand gestoken,en die werd toch behoorlijk dik,en ik was aardig duizelig en raar in mijn hoofd,dit laatste is nooit meer goed gekomen! Overigens een mooi item met goede tips. Ik wens je verder nog een fijn weekend hoor!Lieve groetjes van Edward.

  14. Tuurlijk daar heb je groot gelijk in zeker met kinderen is het uitkijken maar even opletten met ijsjes en dergelijke kan al veel leed voorkomen. En als je allergisch bent gelden natuurlijk juist al deze regels dan moet je zelf echt voorkomen dat je met wespen in aanraking komt. Dus uit de buurt van prullenbakken blijven enzo. Vaak is het onachtzaamheid van onszelf waardoor het fout gaat. Altijd eerst kijken voordat je wat in de mond stopt. Moesten wij vroeger ook, maar het lijkt wel of mensen (als soort) hun instinct in dit soort dingen helemaal verliezen. Mensen zijn te druk met andere dingen en vergeten de basisregels.

  15. Mensen zijn, volgens mij, heel vaak ten onrechte bang voor alles wat mar een beetje op een wesp lijkt. Maar inderdaad ze zijn ook nuttig. En ik ben van mening dat die ‘wespenvallen’inderdaad wespen lokken..

  16. Ik zit niet zo thuis in de materie maar je verhaal klinkt heel aannemelijk Marion. Ik maal niet echt om een wespenprik en ben dit jaar verscheidene keren gestoken, Toch kan ik me de angst goed voorstellen als je allergisch bent. Ook met kleine kinderen zijn de risico’s best groot, een steek in de keel kan dodelijk zijn.

  17. Dat mensen de oorzaak zijn van alle ellende daar zijn we het grondig over eens. Wespenplagen of kattenplagen een pot nat en wat is de oplossing lees "macht" van de mens? vernietigen ,destroy, afmaken. Ja daar kan ik echt lekker cynisch van worden, echt een zeer intelligente oplossing.

  18. Ik wist niet dat wespen zoveel muggen etc. vangen…..een leerzaam stukje.Naar mijn idee trekken die wespenvallen juist heel veel wespen aan…..hier heb ik ook geen (over)last van de beestjes….maar Ad, mijn man, drinkt graag Grimbergen met grenadine en daar komen ze op af…..vorige week in de Eijsder Beemden had hij er een in zijn mond die in no-time 3 keer geprikt had in zijn lip….gelukkig heeft hij het beestje gelijk uitgespuugd en de wesp had geen tijd gehad om echt te steken gelukkig.

  19. Ach al dat nieuws over wespenplagen. Ik heb er zeker niet meer gezien dan voorgaande jaren. Maar ach met dit nieuws wordt de economie weer een beetje gespekt en de gifindustrie weer een beetje gesponsord. Ach en als het geen wespen zijn dan zijn het wel muizen, kakkerlakken, boktorren, kikkerdril in een vijver. We realiseren ons vaak te weinig dat wij de veroorzaker zijn door ons gedrag……en meestal worden de nuttige functies van deze beesten vergeten…….Goeie uitleg Marion………….

Wat vind jij ervan?

