Tussen de koffie en de aardappels


Ach wat vliegt zo’n heerlijk weekend toch gauw voorbij. Burlende Herten liggen nog heerlijk vers in mijn gedachten maar de gewone dagelijkse rompslomp probeert stiekem die herinnering te vervagen.  Ik probeer met alle macht het moment vast te houden , de herinnering te voeden en hoe beter dan tussen het groen. Nou ja groen ? Het Kranenbroek dit keer , maar er is wel groen maar ook naaldbomen en verdorde bladeren en takken dus het groen krijgt al gauw een bruine tint. Gisteren heeft het hier werkelijk geplensd  ( was ook wel hard nodig) Maar het beetje zomergevoel dat ik nog had was al snel als sneeuw voor de zon verdwenen, en de zon ook. 

Als deze toch eventjes doorkomt terwijl ik net thuis na een lange werkdag aan de oploskoffie zit, begint het toch ontzettend te kriebelen. Dus binnen no time zat ik op mijn fiets. Veel tijd heb ik niet want over een uurtje of twee wordt toch alweer het eten op tafel verwacht maar goed. Wat een verademing om uit de dompige lucht te komen. Even lekker uitwaaien . Mijn cliënten hebben hun verwarming al op 6 ( hoogste stand) , ja het was een beetje koud gisteren en daarna zijn ze hem natuurlijk vergeten waardoor deze heerlijk stond te loeien met de deuren open. Zucht. 

Met weemoed alweer denk ik terug aan een heerlijke weekend. Het gezelschap, de warme ontvangst, het groen, het gewei, het burlen, de herten, het bos, het uitzicht, de heide, het park, de paddenstoelen, de vogels, de gezelligheid, het luchtbed, de poezen, de wijntjes (ahum ) ach gewoon voldaan. Zoveel dingen om van te genieten en zoveel dingen om dankbaar voor te zijn.

Het kranenbroek ontvangt me dankbaar, wetend dat ik troost nodig heb. Ik sta nog niet in het bos of een ree maakt plaats. ze loopt de struiken in zodat ik naar de bloemetjes kan kijken een vuurvlinder laat zich nog even zien. Ook de sprinkhanen springen nog. De lucht is grijs en af en toe kruipt de zon tevoorschijn waardoor een warme straal de velden kleurt.   De insecten reageren hier meteen op. Links knispert en ritselt er van alles. Wat kan ik niet precies zien, mijn aandacht wordt weggetrokken om de ritselaar de kans te geven te ontsnappen. Eerst een boomklever die weer vlijtig de insecten tussen de schors probeert te halen. Dan het geroffel van een bonte specht. Kijk eens naar mij lijkt hij te willen zeggen terwijl zijn kop flink op en neer hamert. Langzaam wordt ik weer deel van mijn bos en mag ik meedoen met de geluiden en beelden. Vogels die tjilpen laten zich beter zien alsof ze weten dat ik geen kwaad in de zin heb. De meesjes van alle soorten dansen tussen de takken door afwisselend om de toeschouwer  te hypnotiseren wat lukt want als ik even later op mijn telefoon kijk om te zien hoe laat het is  blijkt er al een uur voorbij gevlogen te zijn. Ik besluit nog even wat te lopen  tenslotte liggen paddenstoelen vers in het geheugen en is de grond absoluut vochtig genoeg. Helaas, veel paddenstoelen vind ik niet. Spechten des te meer. Gezellig bevinden ze zich waar ik ook loop. Af en toe een gilletje om te laten weten dat ze weten dat ik er ben. De boomklever daarentegen lijkt behoorlijk te protesteren maar geeft op als blijkt dat de specht onverstoorbaar verder gaat. Een onverwachts hard geritsel en een tjtjetutut, zoals we zelf doen als we een leuk beestje proberen te lokken, laat me weten dat de eekhoorn me ook gezien heeft.  Ik hem echter niet omdat hij verstoppetje aan het spelen. Heerlijk zo moe als ik na mijn werk was zoveel energie heb ik nu weer. Voldaan trek ik huiswaarts om daar de schoolcounselor aan te treffen. Fred komt eens kijken hoe het met onze Pim gaat en Elena is hem uitgebreid de fotoalbums aan het laten zien. Tenslotte is hij ook haar counselor nu. Toch mooi dat je dat soms nog tegenkomt mensen met een passie voor hun beroep. Dus dan maar even geen eten maar koffie.

100_5686

 100_5688

100_5690

100_5691

100_5693

 

100_5694

14 thoughts on “Tussen de koffie en de aardappels

  1. Dat heb je toch maar weer mooi mee genomen tussen de koffie en de aardappels! en voor jou een fijne ontspanning na je werk. En helemaal lekker even fris na die benauwde hitte van de verwarming bij die oudjes, je zou er bijna zelf van in slaap vallen.

  2. Mooi weer om te lezen hoe je genoten hebt en nog steeds nageniet ,mens waar haal je toch al die energie vandaan om na je werk weer op pad te gaan ,echt geweldig zoals jij van de natuur geniet Liefs Elisabeth

  3. Weer een mooi verhaal over je belevenissen Mazza, en fijn dat je je dan weer heerlijk kunt opladen. Mooie foto’s en die van de paddestoelen in je eigen tuin is de mooiste foto!Liefs, Ann.

  4. Ik heb weer genoten van je verslag.Ik ben wel benieuwd hoe burlende herten klinken.In het A’damse bos kom ik ze niet tegen;-)Prachtig die foto van de paddestoelen.De bovenste.Groetjes☻..

  5. Kan me voorstellen dat je een mooi weekend hebt gehad Marion. Vooral de bronsttijd van de Herten is een belevenis geweest die vast een diepe indruk achterlaat. Ik ben niet zo van de paddestoelen maar de bovenste foto vindt ik toch wel apart, lijkt alsof ze liggen te kronkelen. Ook de porselijnzwam in je fotomap heb ik volgens mij nog niet met eigen ogen aanschouwt maar is wel een sieraad in de natuur

  6. Dat je na zo’n heerlijke tocht door de natuur weer helemaal opknapt, kan ik mij wel voorstellen hoor Mazza. In deze tijd van het jaar is het eigenlijk een mengelmoesje van dieren,planten en paddenstoelen, de restanten van de zomer zijn nog zichtbaar,en de herfst laat weten in aantocht te zijn. Een betere tijd om er met de camera opuit te gaan,kan je je haast niet voorstellen, jou opnamen bevestigen dit. Mooi om deze specht in het eggies aan te treffen, de eerste foto vind ik echt heel mooi.Liefs van Edward.

  7. Yow…… is dat de grote bonte specht? Jemig die zijn zo schuw als wat. Heb ik ook ooit perongeluk voor de lens gekregen……………….. Leuk hè.xsjerrie

Wat vind jij ervan?

