hoera voeren mag weer !!!!!


21-09-2009

Vogels voeren mag weer!

Vogelbescherming
Nederland heeft gisteren bekend gemaakt dat de vinkenziekte “het geel”
officieel over is. Er wordt nu opgeroepen om de vogels weer het gehele
jaar te helpen (zie: Vogelbescherming Nederland).
Omdat het onzeker was hoe de ‘ziekte’ zich zou gaan ontwikkelen waren
wij genoodzaakt onze catalogus iets later te versturen; u kunt hem deze
week verwachten.

Ben zelf ook weer net begonnen met het voeren van vogels en zag iets
dat ik eigenlijk alleen uit de boeken kende. Ik zag namelijk een
dominante koolmees. Dit is een koolmees die alle andere wegjaagt en in
hiërarchie bovenaan staat. Dit heeft dus tot gevolg dat hij/zij altijd
het beste voer krijgt en het sterkst is. Ja, het klinkt vreemd maar in
iedere tuin is dit het geval, de sterkste vogels krijgen alles en de
zwakkeren krijgen minder of niks. Daarom ook het advies: voer op
meerdere plaatsen als u de mogelijkheid hebt.

Paniek bij onze buren! Vorige week werden zij gewekt door een hard
geluid in de tuin. Nee, het was geen inbreker, het bleek een bonte
specht te zijn. Hij leefde zich uit op een mezenkast en maakte tevens
het gat groter. De buren waren ontzettend blij, zij dachten namelijk
dat deze specht ging broeden, wat natuurlijk jammer genoeg niet het
geval was.

Zo valt er in elke tuin wel iets te beleven.

Jan Thomassen

Vogelziekte ‘Het Geel’ voorbij, extra voeren!

Vogelbescherming
Nederland roept op om vogels weer te gaan voeren. De organisatie deed
dit gister in de uitzending van Vara’s Vroege Vogels. Het advies om
tijdelijk niet te voeren en vogels geen drinkwater aan te bieden, kon
worden ingetrokken omdat de besmettelijke vogelziekte Trichomonasis
(het geel) op zijn retour is. Werden er in augustus zo’n 400 dode
vogels gemeld die vermoedelijk aan de ziekte waren gestorven, in
september waren dit er nog slechts 12. De verwachting is dat de komende
weken het aantal besmettingen geheel zal stoppen. De ziekteverwekker
gedijt namelijk het beste bij hoge temperaturen.

Vogels
bereiden zich op dit moment voor op de winter en eten zich dus
letterlijk rond om vetreserves op te bouwen die moeten beschermen tegen
het koude winterweer. Het is dus van essentieel belang op
voederplaatsen extra voer aan te bieden, zodat meer vogels een kans op
overleven hebben. De vogels hebben de laatste weken minder bijvoeding
aangeboden gekregen en hebben dus nog wat in te halen.

Goed om aan te bieden zijn energierijke zadenmixen, pinda’s in een daarvoor geschikte pindasilo en vetproducten.


18 thoughts on “hoera voeren mag weer !!!!!

  1. Hey Mazza,’k Ga binnenkort ook de vogels weer voeren hoor.’k Vind het altijd ’n leuk gezicht in de tuin.De brutale vogels trekken zich niks aan van onze Joep en anders komen ze wel terug als Joep binnen is.Laatst zat er ’n merel in onze tuin te baderen en ach,hij had geen staart.Zijn achterste was erg roze/rood,zijn staart was er gewoon afgerukt leek het wel,zielig maar hij kon nog wel vliegen.’k Heb hem nog verschillende keren gezien maar nu is het even geleden.De voederhuisjes staan al klaar in de schuur,nu nog het voer kopen!!En als je het voer goed afgesloten bewaart,krijg je geen ongedierte en buiten,net als je zegt,net genoeg voeren zodat het ’s avonds op is……Liefs Corry en Joep!!

  2. Ook hier is dat zo Mazza, maar in mijn postzegeltuin voor is altijd plaats genoeg voor allerlei voer en het is altijd weer een lust om al die vogels te zien. Katten kwamen eerst altijd wel, maar het voer hing te hoog en nu Mandy er is komt er geen kat meer!

  3. hihi Agnes ik geloof ook niet dat de vogeltjes bij jou niets te eten hebben laat staan dat je bij jou kunt spreken over urbanisatie. Daarbij lopen bij jou zoveel katten dat wil ik de vogeltjes niet aandoen . Laat ze maar muizen vangen. Dat bedoel ik ook met nadenken. kritisch kijken naar de situatie, bij ons zijn in de laatste tien jaar heel veel bomen verdwenen en heel veel tuintjes beklinkerd of bekiezeld. dus heel moeilijk tegenwoordig voor vogels.

  4. Als je goed voert heb je geen last van ongedierte, dit betekent dat je of het voer dusdanig aanbied dat er geen andere dieren bijkunnen of net zoveel dat de vogels de dag doorkomen dus ’s morgens voeren en ’s avonds is het op. Het feit dat er zoveel muizen bij het kippenhok zitten ligt aan het feit dat daar altijd voer voorradig is en daarnaast ook nog sprake is van een ideale leefomgeving voor muizen. Zoals bij alles moet men wel het normale verstand gebruiken . @ Elisabeth, zelfs met katten is het mogelijk om zo te voeren dat de katten niet zo makkelijk de vogels kunnen vangen, het hoort ook bij de selectie van de sterkste dat vogels die niet alert zijn het eerste de pineut zijn. Een gezonde vogel met goede gen eigenschappen zal nooit zoveel eten dat hij te langzaam of te zwaar wordt om weg te vliegen. de vogels met de juiste balans tussen en rusten en eten zullen dan ook de grootste overlevingskans hebben. Het hoort bij het wilde leven in een stad of dorp vandaar dat deze moderne vogels ook meerdere broedsels en meer eieren hebben ,terwijl ze vroeger slechts een of twee broedsels hadden met een beperkter aantal eieren. Als er niet bijgevoerd wordt zal de populatie van deze vogels inderdaad steedsm eer afnemen omdat er teveel vogels worden weggenomen door katten , auto’s , gebrek aan broedruimte en meer oorzaken. Kijk maar eens bij vivara of de vogelbescherming voor tips.

  5. Hey meis,Jeetje wat ben ik toch weer een allerte dierenvriend. Ik voer de beestjes al het hele jaar door, maar dan gelukkig wel een aardig eindje uit het bereik van onze poes.

  6. Zoveel mensen en zoveel meningen, Ik weet het niet meer hoor. De mus mag dan misschien wel uitsterven maar dat zal dan wel als laatste in deze regio gebeuren want ik zie er hier genoeg, ook in de natuur. Ben ook bang dat voeren ook ander ongedierte aantrekt. Je wil niet weten hoeveel muizen mijn kat vangt in de omgeving van het kippenhok van de buren

  7. Nou dan ben ik stout geweest ik heb de hele zomer door gevoerten nog steeds blijven ze komen. en mussen mogen Oficieel ook de hele zomer worden gevoertkan ik er wat aan doen dat er dan ook andere vogels komen :-)Ik geniet er elke dag van Gr Janny

  8. Ja, ik heb het gelezen, er waren nog maar twee vogels overleden aan "het geel", daarvoor waren het er 400. Wens je veel plezier aan onze fladderaars.

  9. Ik heb altijd de vogels bijgevoerd in de winter maar als ik hier om me heen kijk denk ik ,waar dan? ik heb een mini achtertuintje waar nu bijna geen vogels meer komen door de ”zeker lieve”buurtkatten en ik moet zeggen dat vind ik toch wel jammer want het is altijd een leuk spektakel ,misschien eens kijken of ik in de voortuin wat kan doen

  10. Volgende maand begin ik ook weer met voeren, maar de vogels zijn hier aardig uitgedund na de kaalslag van de bosjes en bomen aaarrrrggghhh. Overigens was hier een koolmees die vlinders ving en dat heb ik nog nooit eerder gezien.

  11. Hier zijn de mussen ook heel dichtbij het huis, maar die hebben volop te eten hier… in de natuur… wel te verstaan.. ik heb nog geen appelschil neergelegd buiten…. dat trekt namelijk ook weer ander ongedierte aan, waar ik niet op zit te wachten….in de stad zorgden we wel voor de vogels, maar wel veel later in het seizoen, als het vriest en er echt niks meer te vinden is….

  12. hahaha, ja dat is altijd zo’n opmerking waar ik altijd om moet lachen , zo min mogelijk ingrijpen in de natuur als we dat inderdaad gedaan hadden hadden de vogels inderdaad meer dan genoeg te eten gehad, maar omdat we geen bossen meer hebben onze dorpen en stedne bijna geen bomen meer hebben alles in geasfalteerd en alle tuintjes ook nog betegeld kun je dus echt niet meer spreken van ingrijpen als je de vogels voert. Feit is dat ze dus geen eten meer kunnen vinden en zeker niet genoeg. Dat is dus de reden dat een vogel als de huismus aan het uitsterven is. Van het een komt het ander. maar onze vogels hebben onze hulp hard nodig als ze genoeg te eten hadden zouden ze zich echt niet in de buurt van de mens ophouden. Dat is geen ingrijpen meer, dat is goed maken wat we afgepakt hebben. zoek info maar na op internet alle natuurverenigningen , vogelbescherming enz zeggen hetzelfde.

Wat vind jij ervan?

