bont zandoogje


Een bont zandoogje in mijn tuin, dat is leuk. Eigenlijk wel een compliment,want een bont zandoogje geeft de voorkeur aan een gemengd bos als leefgebied. Nu is mijn tuin behoorlijk volgepoot met planten struiken en boompjes maar een bos kun je het toch niet noemen.  Gemengd echter wel want er komt vanalles in voor van bramen, druiven, appelboom, grassen, kruiden, heide,asters  enz. Dat betekent ook in deze tijd veel nectar-planten zeer belangrijk voor vlinders en andere insecten.
Het bont zandoogje leeft van gras en legt zijn eitjes op half in de schaduw staand gras en laat ik daar nu net heel veel van hebben.
Dat krijg je met een tuin die gelegen is op het noorden. In de winter alleen maar schaduw. Midden in de zomer heel veel hete zon.  In de ochtend schaduw 1 helft van de tuin in de schaduw. In de middag een ander deel en in de avond weer de andere helft in de schaduw. Zeer moeilijk tuinieren en extreme omstandigheden voor de planten ,dat kan ik je wel zeggen.
Dus deze gast is natuurlijk heel erg welkom.

 

Bovenste vleugel een oogje,  onderste vleugel drie oogjes. Een echt bruine kleur met oranje vlekjes. . Je ziet hem vaak niet zitten als hij zich in het zonnetje opwarmt waarbij de oogjes lijken op zonnestraaltjes en schaduw totdat hij opvliegt. Het bont zandoogje vliegt nog tot oktober en ene jaar kan bestaan uit drie generaties. Hij overwintert verder als rups.   


Omdat veel vlinders als rups overleven kan het heel veel voordeel opleveren als we de tuin in het najaar niet te veel verstoren. Een echte vlindertuin wordt als alles uitgebloeid is met rust gelaten zodat rupsen een veilig onderkomen hebben veel bladeren takjes zorgen voor een perfecte schuilplek. Vaak zien al die uitgebloeide takke ner heel mooi uit in de winter. zeker als de vorst erop is gevallen. Misschien iets om over na te denken als je de herfstkriebels voor een grote schoonmaak krijgt. Wil je toch aan de gang dan is het misschien een idee om de geknipte takken en dergelijke op te stapelen op een onzichtbaar plekje.   

Onze tuin is nog heel jong nadat we alle stenen,kiezels en dergelijke eruit hebben gegooid. En weer een tuin hebben moeten aanleggen. Ik merk hier heel veel voordelen van, de belangrijkste is toch wel dat ik veel minder tijd kwijt ben met het onderhoud, af en toe eens in de tuin werken doet ook nog eens goed voor lichaam en geest. Het leukste vind ik toch wel dat de buren toch ook een beetje aangestoken worden. Hier en daar komen er weer plantjes en boompjes terug.
En als ik dan de resultaten zie van de gasten die ik heb mogen verwelkomen dan kan ik niet anders zeggen dat tuinen zeer belangrijk zijn. Het bevestigt mijn mening dat tuinen zeer belangrijke schakels/rustpunten zijn voor verplaatsing van allerlei dieren van natuurgebied naar natuurgebied.
9 thoughts on “bont zandoogje

  1. Wat een pracht vlindertje is het en je hebt er fijn veel informatie bij gezet. Vandaag zag ik er eentje bij zwager Harm op een oude boomstronk, maar de camera lag binnen snel gepakt maar toen was het vlindertje verdwenen, echt leuk om de mooie foto’s hier te zien!Liefs, Ann.

  2. Ben hem hier ook tegen gekomen Marion ,bij de sluis ,een watergebied dus ,maar ook een dikke rij bomen .Leuk om de beschrijving te lezen zo leer je weer bij .

  3. Bont zandoogje, een heel aparte naam. Leuk om zo’n vlinder ook eens op de foto te zien en er een beschrijving bij te krijgen ! Nog een fijne zondag gewenst, John.

  4. daar ben ik dan en heb een tijdje rondgekeken echt genoeg info als ik iest wil weten hihihi en je foto’s moger er ook wezen leuk om door je spacie heen te wandelen gr en knuf pee

  5. Het Bonte zandoogje zal je inderdaad niet vaak in het open veld of tuinen aantreffen Mazza,leuk dat je bezoek van eentje in je tuin hebt gehad.Liefs van Edward.

Wat vind jij ervan?

