Elmpterbrüch . Vogelwerkgroep.


oooh ooh wat was het vroeg, het was nog donker toen ik opstond. Boterhammetje, kopje koffie. tasje klaarmaken enz. Om kwart voor 8 zou ik opgehaald worden door John en Els. Mijn mannetje een kopje koffie gemaakt, had die om gevraagd anders had ik hem lekker laten liggen. Half 8 ga ik even buiten voelen wat voor weer het is en daar staan ze al . Goh die hebben er zin in. Gauw mijn boeltje bij elkaargepakt, Op weg naar Boukoul om te verzamelen. Al in Boukoul wordt het telformulier tevoorschijn gehaald, want we hadden wachtend op de rest al gauw een aantal overvliegende rietganzen, tortels en specht gespot. Verder liep er wel een hele vreemde vogel langs de kerkmuur, kan niet anders zijn dan een kerkkruiper. Nadat we de grote goudhaan gevonden hadden op de kerktoren konden we met gerust hart en compleet vertrekken.
De reis ging richting ElmpterBrüch, een gebied waar ik nog nooit geweest was.

Het schitterende natuurgebied Elmpter Schwalmbruch gelegen in in Duitsland tussen Swalmen en Brueggen is ongeveer 280 hectare groot.
Het gehele gebied is aangewezen als natuurreservaat en geeft een goed beeld van van het oorspronkelijke Swalmdal in de grenstreek met zijn karakteristieke hoogveen – en gagelmoerassen.
http://www.snlm.nl/natuur/02swalm/elmpterbruch.htm

Elmpter Schwalmbroek Jeneverbessen in Elmpter Schwalmbruch

We begonnen de ochtend met een prachtige nevelige zonsopgang. Na het blauwbekken op het verzamelpunt was iedereen blij er eindelijk de pas in te kunnen zetten wat niet lang duurde aangezien de eerste vogels al gespot werden.
Een buizerd zit zich lekker op te warmen in het zonnetje. Regelmatig wordt er getuurd en geluisterd maar ook gezellig gekwebbeld. Er vormen zich kleinen groepjes naar gelang waar men naar kijkt. ons groepje drie man sterk was er vandaag heel goed in om er een beetje achteraan te hangen. De hekkensluiter zeg maar. We zagen allen naar een bomenrij kijken en toen we eraan kwamen ook turen natuurlijk. In de veronderstelling, het speciale ontdekt te hebben namelijk een zeer witte plek in de bomen wat zich na enig turen en geduld eindelijk uitstrekte(we wisten nu dus met zekerheid dat we een zilverreiger hadden geschoten), vertoefden we ons achter de rest aan. Eenmaal daar gekomen bleek dus dat de rest van de groep deze niet gezien had. Onze prachtige ontdekking werd met een beetje gehoon afgedaan. Ja ja vogelaars , eerst zien dan geloven. We  hadden een onderonsje in de uitkijktoren met prachtig uitzicht en niet veel later liet de zilverreiger zich zien door over de boomtoppen te vliegen. Mooi want daardoor kreeg deze amateur onder de vogelaars toch wel wat complimenten, als goed gespot. Nou ja een witte plek in de boomtoppen valt wel op natuurlijk. Wat nog leuker was, was mijn vraag, Wat heeft een vorkstaartje en een gestreepte borst is dat een sijsje? Nee, sijsjes komen in dit gebied niet voor, laten er nu net honderd meter verder boven in de boomtoppen verschillende sijsjes zitten. Barmsijsjes zelfs waardoor duidelijk werd dat wat ik zag waarschijnlijk een jonger exemplaar was.  Dat is nu wel net leuk aan zo’n groep. De een ziet wat anders dan een ander en zo zie je samen een heleboel. Na een lesje in het geluid van een kleine bonte en een grote bonte die ik dus nog niet uit elkaar ken, was ik blij in ieder geval een groene specht te herkennen. Ik weet nu wel dat een bonte specht groot of klein herkenbaar is aan een geluid dat heel veel lijkt op de korte alarmroep van de merel. Blijkbaar heb ik in mijn leven heel wat bonte spechten afgedaan als merels. Verder werd ik in mijn onzekerheid over het herkennen van een winterkoning en een roodborst gerustgesteld, schijnbaar kunnen deze heel erg op elkaar lijken.
Een hele opluchting.  Behalve de vogels hebben we onderweg nog meer interessante dingen gezien als reesporen, zwijnensporen, beversporen en paddestoelen. Het enige minpuntje vandaag waren de hybridefietsers die ons geregeld met een noodgang passeerden.  
 
De volgende excursie gaat naar de Isabellagriend in Herten. Dus lekker om de hoek.
 
11 thoughts on “Elmpterbrüch . Vogelwerkgroep.

  1. Dat was zeker vroeg opstaan Mazza,toen draaide ik me nog ’n keertje om in bed hoor 🙂 Leuk verslag en mooie foto’s.De tuinvogeltjes hebben hier ook eindelijk het voer gevonden,zo gezellie om te zien!’n Fijne week gewenst,liefs Corry en doggy Joep!!

  2. ik vind kraaien en raven ook geweldige vogels, zeer indrukwekkend inderdaad. Er zijn mensen die als de dood zijn voor deze vogels. Te veel Hitchcock gekeken denk ik. Ik kan daar ook zeer van genieten

  3. Ondanks m´n nulcommanul verstand van vogels zou ik er ook nog wel een paar herkennen Marion. Één van de mooiste vogelgeluiden vindt ik van de kraai. Gek hé, maar als ik een enorme zwerm kraaien hoor krassen geniet ik. Een geluid dat indruk op me maakt

  4. Ik denk dat dat luisteren inderdaad het belangrijkste is zoals je zegt. Vaak zie je de vogel natuurlijk niet, want die heeft zich al verdekt opgesteld in de bosjes !

  5. Dat was weer volop genieten lees ik weer ,geweldig zoals jij met de natuur verbonden bent ,zo nu even je foto’s kijkenLiefs Elisabeth

  6. Heerlijk joh. Lekker met natuurgenoten zo gezamenlijk op stap. Op zo’n manier krik je elkaars kennis flink op en inderdaad maak je ook weer eens lekkere tripjes waar je anders niet zou komen. Geniet er lekker van na zou ik zeggen…..

  7. Ik vind het maar knap om al die vogels uit elkaar te houden ! Ook mooi dat je vogels aan hun geluid kunt herkennen. Mooi om te lezen dat je een fijne dag hebt gehad !

  8. Je was echt wakker, ondanks het vroege uur, want je zag alle vogels. En wist zelfs hun naam. Een zilverreiger zie ik niet vaak. Leuke log.

Wat vind jij ervan?

