omzwervingen langs de Maas.


Vandaag is het weer gelukt, boterhammetje mee, camera en verrekijker en mijn wandelschoenen. Het was even lastig vanmorgen toen ik alles mee moest zien te krijgen naar client. Ik kon natuurlijk moeilijk met mijn modderige wandelschoenen door haar huis lopen, dus ook nog reserve schoenen mee. Maar het heeft zich geloond want half één stond ik met mijn neus in de wind. En het was nog een koud windje geworden ook, maar ik had alle vertrouwen in de buienradar die alleen maar een buitje aangaf rondom half één. Die had ik vanmorgen gechecked dus er kan natuurlijk wel van alles veranderd zijn.  Wat zeker verandert was met vanmorgen, was de wind. Was het vanmorgen best weer warm, vanmiddag sneed de wind overal doorheen. Maar ik was warm genoeg aangekleed met een trui, vest en jas en sjaal.  Van maasbracht afkomend stop ik eerst bij de bunkerhaven vandaaruit kan ik de Maas overzien precies naar het gebied van de Huijskensplas.
Een goeie manier om erachter te komen of het de moeite waard is om die kant op te gaan. Duidelijk is dat de eerste overwinteraars al aanwezig zijn. Een grote aantal smienten bevinden zich in het water en een deel zit aan de overkant op het land.  Smienten komen alleen in de noordelijke landen voor maar komen ook bij ons overwinteren. Smienten zijn goed te herkennen als kleine eenden met een gele streep op een rode kop. Ze kunnen blijkbaar ook goed zien want ondanks dat ik helemaal aan de andere kant van het water sta vertrouwen ze me niet en gaan ervandoor. Dat is ook voor mij het sein om verder te gaan. Maar ik ben nog niet goed en wel onderweg of daar komt al een buitje aan. Dus besluit ik om gauw de brommer op de volgende parkeerplaats te zetten zodat ik onder de bomen wat kan schuilen. Een grote straf was dit helemaal niet want ik had gezelschap van allerlei staartmeesjes en pimpelmeesjes. Tussen al dat gefladder en  gesjielp was het tijdens de bui heerlijk vertoeven. Ze hielden me ook wel bezig want die staartmeesjes zitten dus nauwelijks een seconde stil. Al het gezoom en gefocus kostte  me meteen extra batterijen.  Gelukkig heb ik er nog een paar leuke foto’s uit weten te halen, tussen de foto’s van weggedraaide kopjes, lege takken, of zelfs een wazig vliegend iets. 
Uiteindelijk werd het weer droog en kwam zowaar een zonnetje om de hoek kijken dus ik vervolgende mijn rit richting  Huijskensplas. Ik was toch wel benieuwd hoeveel ganzen er al zouden zijn. Het zijn nog geen duizenden maar een paar honderd zitten er zo zeker al. Nu nog een beetje her en der verspreid. Het is goed te merken dat de ganzen nog niet tot rust zijn gekomen want ze zijn schichtig en voorzichtig. Ze zullen onderweg zeker het nodige hebben meegemaakt. Hier kunnen ze ongestoord grazen en als ze straks een paar weken hier zijn en de temperatuur zakt nog wat dan worden ze wat "luier" en mischien ook wel wat ontspannender.
Dan is het ook mogelijk iets dichterbij te komen maar nu moesten ze er nog niks van hebben. Wel leuk dat ik al vele soorten heb gezien. Grauwe gans ( bruin oranje snavel)  Kolganzen ( bruin met witte snavel brug en strepen op de buik) brandganzen ( zwart met witte koppies) Verder een paar dikke witte ganzen dit zijn echte boerenganzen die waarschijnlijk ooit ontsnapt zijn.  Ik heb zelfs een Indische gans ertussen gezien die is vrij zeldzaam hier en waarschijnlijk ook  als exoot in het land gekomen. Ook de canadese gans en de nijlganzen waren aanwezig.  Verder meende ik enkele hybriden te zien dit zijn kruizingen van verschillende soorten maar het is ook goed mogelijk dat deze nog niet het volledige verenkleed hebben.  De wind wakkert nog iets aan maar ik heb nog geen zin om naar huis te gaan, in plaats daarvan loop ik naar de plas en ga lekker door en langs de bomen en struiken zwerven. Het maakt niets uit wat ik zie ik geniet van de kleinste dingen. Een haas rent voor me uit plotseling met de oren plat op zijn lichaam om zich zo klein mogelijk te maken waardoor die meer weg heeft van een marmot dan van een haas. Lang genoeg om me even  aan het twijfelen te maken waardoor ik te laat ben met mijn fototoestel. Maakt niets uit er zijn genoeg andere dingen om me heen waar ik van kan genieten.
En genieten doe ik ondanks de wind ondanks de nattigheid die af en toe over me heen waait. Ik struin langs struiken, en loop om bomen heen, speurend naar wat in mijn oog valt. Ik heb gezelschap van het constante getrompetter van de ganzen. Iedere soort zijn eigen geluidje, als ik nog een paar keer geweest ben ken ik ze misschien wel uit elkaar. 
ik vind ienie-mini kleine geweizwammetjes maar ook het grove werk is indrukwekkend zoals de bomen die gevormd worden door het water , weer en wind en dan ook nog weerstand moeten bieden aan de enorme runderen en paarden die dit gebied begrazen of zelfs zoiets kleins als de spinselmot waarvan de restanten nog als lugubere lakens in de bomen hangen. Het spinsel dat eerst zacht was is nu gedroogd en heeft nu meer weg van een afgestroopte huid. Ook de aanwezigheid van uilen is nog zichtbaar in de doorweekte uileballen en restanten onderaan de nestkast. 
Meer regen en een zeer grijze lucht doet me besluiten toch maar weer richting huis te gaan maar niet zonder een kleine omweg naar de grote molenplas om toch nog even van de jagende torenvalk te kunnen genieten. Wat werd ik weer verwend. En dan is het natuurlijk heerlijk maar ook noodzakelijk om thuis meteen onder de douche te springen en na te genieten van een hete kop koffie, voordat ik aan het eten begin.           
  
3 thoughts on “omzwervingen langs de Maas.

  1. ‘k Ben weer ff met je meegeweest Mazza.Bij het lezen en het zien van de foto’s,voel je soms die "kou".’k Doe het ff rustig aan,ben zo verkouden,zelfs bij de reva zeiden ze blijf maar ff thuis.Volgende week 3 dagen therapie.

  2. Zo te lezen heb jij vandaag ondanks het niet al te beste weer, volop genoten Mazza. In deze tijd van het jaar is er natuurlijk nog genoeg moois te zien als je er maar oog voor hebt, en dat zit bij jou wel goed.Lieve groetjes van Edward.

Wat vind jij ervan?

