Ganzen en……………. kievitten


Het zonnetje scheen, de verwachtingen grim, het weekend weer druk. Dan gaat het al bij voorbaat te kriebelen. Vanaf mijn werk maak ik een kleine omweg alvorens naar huis te gaan, dat betekent de maas oversteken en even gauw naar de  Brandt in Stevensweert en de Stevolplas. De Brandt, ik weet niet of ik dat al eens uitgelegd heb is een groot schiereiland dat in de Maas ligt. Er is slechts één weg in en uit. Het overloopt plaatselijk tijdens hoog water en bestaat daardoor grotendeel uit grasland. Afhankelijk van de windrichting is het hier heerlijk vertoeven of ijzig afzien zoals vandaag. Maar omdat ik gekleed ben op mijn brommer met twee à drie paar broeken en dito truien inclusief jas deert de koude me niet. Eén van de redenen waarom één uurtje uitwaaien vaak uitloopt in drie a vier uurtjes en ik rammelend van de honger naar huis wordt gedwongen.  
Al vanaf de bunkerhaven ( waar ik werd begroet door de buizerd) voordat ik de Maas ben overgestoken heb ik uitzicht op de ganzen.
Al vanaf deze afstand kan ik zien dat de populatie is veranderd. Waar eerst de  grauwe ganzen zaten zitten nu brandganzen in volle getale. Vanaf deze afstand kan ik al een schatting maken van een groep die bestaat uit minimaal zo’n 250 stuks. Waarschijnlijk afkomstig van Groenland tot Spitsbergen. Achterin zie ik nog steeds de grote witte boerenganzen zitten die er vorige keer ook zaten. Soepganzen worden ze ook wel genoemd en als je ze vergelijkt met de andere ganzen dan begrijp je echt waarom. Ze zijn twee keer zo groot als de gemiddelde gans.   
Bij deze gedachte realiseer ik me weer hoeveel geluk deze ganzen hebben om een veilige haven te hebben gevonden.
Helaas sneuvelen er zelfs hier in Nederland nog heel veel ganzen door afschot. Kwaad maakt zoiets me want juist Nederland is grandioos geschikt als overwinteringsgebied. Tenslotte vangen wij toch de ganzen op van heel veel andere landen en dat geeft toch verantwoordelijkheid.
Waar de ganzen met rust worden gelaten merk je dat ze zich over een groter gebied verspreiden en de schade nog beperkter wordt. De schade wordt ook vaak erg overdreven, vanwege beloofde vergoedingen of gewoon ouderwetse koppigheid van de boer. Ganzen zijn grasgrazers en gras heeft toch de neiging om steeds weer bij te groeien. Zelfs als de velden bemest worden met ganzenontlasting groeit het gras weer door. Daarnaast worden bijna ieder jaar de grasvelden weer schoongespoeld door de uittreding van de Maas ieder voorjaar. 
Ik steek via de brug de Maas over om me dichterbij te begeven. Dit is nog niet zo makkelijk zeker niet met die boerenjongens in de buurt die werkelijk ogen als een havik lijken te hebben en bij het minste of geringste beginnen te snateren waardoor de rest zich weer van mij verwijderd. Het zijn niet voor niets favoriete waakdieren. Genietend van de ganzen bemerk ik ineens kleinere vogels die tussen de ganzen door wandelen, scharrelen eigenlijk. Ineens hoor ik een onverwachts geluid dat ik dus helemaal niet verwacht, tenminste niet nu maar eerder in de lente en dan herken ik de statige vogels . Het zijn kievitten. Een beetje verbaasd in eerste instantie en dan realiseer ik me dat kievitten maar ook de brandganzen zich ophouden aan de asogenaamde vorstgrens. Al vriest het hier ik vermoed dat we dan toch aan het grensgebied zitten als het nu nog harder zou gaan vriezen dan zullen de brandganzen en de kievitten zich meer naar het zuiden gaan begeven.  
De wind trotserend loop ik langs en door de velden en weilanden waarbij ik in de gaten krijg dat de temperatuur flink aan het dalen is. Vanuit de verte vliegt een enorme grote groep ganzen de lucht in.

 Een enorme wolk ganzen blokkeert het beeld naar de horizon. In de verte zie ik twee wandelaars net zo gek als ik dus. Met veel gegak verzamelt de wolk zich en koersen ze met zijn allen naar een volgend weiland waar een record wordt gevestigd in simultaan landen. Aan het gegak te horen zijn het grauwe ganzen. Aan de andere kant, ergens achter de bomen vliegt nog een groep op, deze groep begeeft zich naar het water zelfs op deze afstand kan ik de landende ganzen in het water horen klotsen. Het heeft echt iets indrukwekkends als zo’n grote groep de lucht in gaat. Voordat ik het weet ben ik omringd met ganzen en hoor ik de wind die vanonder hun vleugels verplaatst wordt.
Het klinkt als een uitnodiging. Daarop besluit ik om me die kant op te begeven.
Een abrupt wegsprintende haas bezorgt me onbewust een hartaanval en ik vervloek mezelf dat ik van hem schrok of beter gezegd dat ik hem heb laten schrikken omdat ik vergeten was dat hij zich hier ophoudt. Ik kom hem geregeld tegen en normaal houd hij zich plat tot ik langs ben gelopen hopend dat ik hem niet zie om zich dan achter mijn rug rustig uit de voeten te maken.
Langs het water is het zeer mooi maar wel koud, ik sta precies met mijn gezicht in de wind.
De donkere wolken zijn nu pas echt goed zichtbaar. De zon breekt er hier en daar tussendoor en prachtige stralen raken het water dat daardoor veranderd in glinsterende diamantjes. De ijzige wind is teveel voor mijn camera en ik merk dat de knopjes niet meer willen. Genietend van het prachtige uitzicht besluit ik dat het genoeg is geweest en maak ik me klaar om mijn reis naar huis te vervolgen. Via Stevensweert en de Laak rij ik langs de Stevol plas waar de ganzen ook al in het water liggen. Als ik even stop om te kijken bemerk ik dat een sneeuwstorm me van achter probeert in te halen. Zo word ik door het weer naar huis geleid. Voldaan kan ik me opmaken voor de kerstborrel van het werk.    
4 thoughts on “Ganzen en……………. kievitten

  1. Heej Mazza, ben je nog warm geworden van de kerstborrel? vandaag was het wel heel mooi buiten met het zonnetje. En als je in de zon liep was het best lekker. Uit de zon was het superkoud hier vanmorgen nog – 9. Maar als je je net zoals jij met 3 broeken goed aankleed is het wel "even" uit te houden. Ik had spijt dat ik geen maliot onder mijn spijkerbroek aan had gedaan, anders had ik het nog wel langer uit gehouden in het bos. Grappig dat ze de boerengans ook wel soepgans noemen. Misschien is boerensoepgans ook wel iets?? haha

  2. kijk jij wel uit dat je niet aan het ijs vastvriest………………..Stu mag je wel extra in de gaten houden want anders loopt het slecht af…….

  3. hij staat er eindelijk goed op. vreemd iets ging er steeds fout bij het publiceren dus ik heb het hele stuk opnieuw moeten weghalen dus jammer van de eerdere reacties maar het is niet anders.

Wat vind jij ervan?

