sneeuw


Ook hier heeft de sneeuw toegeslagen. Dus vandaag maar eens binnen gebleven voor de kachel met een extra kopje koffie. Zelfs als ik naar buiten had gewild had ik geen kans gehad want het heeft echt de hele dag gesneeuwd.  Niet dat ik daar erg blij mee ben want ik moet toch zien hoe ik morgen met brommer veilig op mijn werk kom. De client die ik heb gaat iedere middag naar haar man in het verzorgingstehuis dus ik kan ook niet zeggen ik kom een andere keer maar dan op een middag. Drie dagen moet ik nog. Brrr.

Vandaag maar eens de vogeltjes in de tuin gefotografeerd wat nog niet erg gemakkelijk ging omdat we een afdak hebben waaronder het behoorlijk donker is nu. Wat wel goed nieuws is is dat ik eindelijk onze kolonie mussen heb kunne tellen en het verheugende aantal is 25 dat zijn er meer dan vorig jaar. Verder is 25 ook een groep die toekomst heeft, als de populatie onder de 15 komt is de groep geen lang leven meer beschoren.  De mussen waren dan ook goed vertegenwoordigd gelukkig, maar het is een van de weinige groepen nog in deze buurt dus voorzichtigheid is alsnog geboden. Mussen zijn behoorlijk honkvast dus ze hebben niet de neiging om andere gebieden te gaan bezetten. Alleen de jongen die ongeveer een jaar zijn maar zeker niet veel ouder kunnen wel eens avontuurlijk worden en dan een stukje verderop gaan wonen waardoor er misschien een nieuwe groep ontstaat. De heg tussen ons en de buren is dus goud waard want het is meteen ook de enige heg in de buurt de rest heeft allemaal schuttingen. onze inspanningen van struiken, schuilplaatsen, water en zandbaden hebben in ieder geval  al vruchten afgeworpen. Dit jaar gaan we ook kijken voor extra broedplaatsen want mussen broeden niet zoals veel mensen denken in de heg maar onder het dak en aangezien ook onze daken vervangen zijn kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Een vogelvide is een oplossing maar deze kost wel 195 euro voor zes meter. Het is wel de meest duurzaamste oplossing. maar nestkastjes werken gelukkig ook als ze maar op de goede hoogte van boven de twee meter liefst drie zitten, en de invliegopening groot genoeg is 36 cm  en dan willen ze graag bij elkaar zitten dus waar je normaal afstand houd tussen nestkasten zet je ze nu heel dicht bij elkaar.  Eigenlijk hadden ze al moeten hangen, schaam schaam,  dus daar gaan we gauw wat aan doen. De tortelduifjes hebben onze tuin ook gevonden. Trouwens alle vogels die ik gezien heb zijn allemaal vaste bewoners in de buurt dus nog geen verassingen hier, als het koude weer aanhoud zal ik ook nog wel andere gasten zien. Wat ik wel nog verwacht, helaas bijna, is de havik/ sperwer daar zijn we nog niet helemaal uit ,  die in deze omgeving jaagt trouwens ook een van de redenen van de achteruitgang van de mus.  Dus mijn vaste winter tuinbewoners zijn de drie merels , de +25 mussen, 1 heggenmus, 3 pimpelmeesjes, 2 koolmees, 1 roodborst, 1 winterkoning, vier tortelduiven , zes kauwtjes, twee eksters zitten om de hoek maar durven de tuin nog niet in. Niet slecht voor een tuin dat amper zes jaar geleden nog een hele stenen tuin was. Amper 65 vierkante meter. 

  100_7870

ooh allemaal lekkers

100_7872

Pas op …… bommetje …….laat me erbij !!!

100_7873

Ben ik niet mooi?

100_7882

hier zit een lekker warm plekje 

100_7885

brrrr, ik heb het koud !!!!

100_7886

even gauw wat vet naar binnen.

100_7863

wat een drukte hier zeg…

100_7866

laat mij er ook eens bij.

100_7869

laat hen maar lekker vechten wij eten de gevallen kruimels wel. Gezellig hè zo samen aan tafel.

8 thoughts on “sneeuw

  1. Zoals gewoonlijk weer een fijn verhaal om te lezen Mazza, er zijn ook veel vogels hoor, hier zijn er ook verscheidene en het roodborstje is terug, hoera! Vandaag ben ik ook maar een huismus geweest op drie keer sneeuwruimen na, best wel eens lekker maar nu wil ik er ook wel weer uit, vandaag was het onmogelijk maar gister heb ik nog een stevige wandeling gemaakt, dat je morgen naar je werk moet is echt uitkijken hoor meis, doe voorzichtig!Liefs, Ann.

  2. Het is weer een heerlijk verhaal Mazza, 25 mussen is toch een flink aantal hoor, en dan nog zoveel andere soorten die op al dat lekkers afkomen, dat geeft een drukte van belang. Het lijkt mij geen pretje om morgen ochtend vroeg op de brommer naar je werk te moeten, wel extra voorzichtig zijn hoor!!Lieve groetjes van Edward.

  3. ja, ik was ook eens huismusje, van alle markten thuis, zeg maar. Lekker kadootjes ingepakt , samen met Engeland gebeld, af en toe hoopvol naar buiten gekeken. Ooh ja en de kerstkaarten omgegooid want die stonden op de vensterbank uitgestald. Geloof dat er nog een paar onder de bank liggen.

  4. Wat een drukte zeg bij jou in de tuin. En zoveel variatie ! Ik zag vandaag in onze tuin alleen veel mussen en een enkele merel. Oja en een kauwtje.Ik hoop dat morgen de treinen rijden, want ik moet ook naar mijn werk..

Wat vind jij ervan?

