een wit sprookjesbos


De Doort is net als de rest van Nederland eindelijk bedekt met een prachtige laag sneeuw. De sneeuw geeft een sprookjesachtig winterwonderland uiterlijk aan het normale groene bos. Als een dikke deken heeft de sneeuw een dempende laag gelegd over paden struiken bomen. De koude temperaturen van -10 die we de afgelopen dagen gehad hebben zijn getemperd tot een warm min 3 graden.  Het bos is getransformeerd tot een witte stille gedempte wereld. De gevallen sneeuw ligt als een maagdelijk tapijt nog ongeschonden. Ik ben de eerste buitenstaander die hier zijn voetsporen zet. De wereld ziet er idyllisch uit.  De stilte is oorverdovend en het enige geluid dat voortgebracht wordt is het kraken van de sneeuw onder mijn voeten. Af en toe sta ik stil om de omgeving in me op te nemen. voorlopig lijken de roodborst en de winterkoning de enige heersers in het witte bos. De grote vijvers zijn bevroren en met sneeuw bedekt. Heel leuk om de konijnensporen over het water te zien gaan. Gek genoeg krijg ik er zo’n Bambi-beeld bij, waar ik Stampertje opgewonden naar het water zien rennen, jongens kom eens kijken waar we nu kunnen lopen, kijk wat leuk. Het plaatje is compleet als ik ook een reeënspoor over het ijs zie lopen.  Langs de vijvers is het verder stil er zitten slechts een paar vinken in de struik. De watervogels zijn weggetrokken, geen meerkoetjes , geen futen en geen zwanen meer. Ergens vreemd om het hier zo stil te zien. Maar er is veel gebeurd aan beheer dus dat laat zijn sporen na denk ik zo.  Vandaar dat ik dus hele verheugd ben om toch ene reeënspoor te ontdekken al was het niet op de plaats waar ik verwachtte. De konijnen zijn in ieder geval goed aanwezig. Langs de waterrand  zie ik nog de sporen van een rat. Als ik het goed heb een muskusrat maar deze zal ik toch ook moeten opzoeken.

Ik verplaats me terug om me naar de andere kant te begeven. Aan de andere kant van de weg ligt het beukengedeelte en de verandering is opvallend hier leeft het meer. Vogels zijn druk in de weer en vooral onder aan de stammen zie ik veel beweging. Ook de sneeuw is hier een rommeltje van allerlei verschillende sporen waardoor de prenten niet meer goed te onderscheiden zijn. Hier zie ik vooral ook muizen sporen tussen de konijnensporen. Dan een spoor dat ik niet erg goed ken. Leuk zo leer je steeds meer. Zo is ook heel leuk om te zien dat de merel de blad omgooier in het bos, de plekjes onder de boomstammen sneeuwvrij maakt waardoor het onderliggende blader dek zichtbaar wordt. Precies aan de oostkant van de bomen waar dus de minste sneeuw ligt. Het roodborstje maakt er gretig gebruik van. De grootste lawaaimaker is juist de kleinste aanwezige namelijk het winterkoninkje.  Het is misschien een idyllisch wereldje voor ons maar voor de dieren die er wonen is het hard werken geblazen. Het is maar goed dat ze in hun overlevingsdrang ,niet beseffen dat ik me weer terugtrek om me naar mijn warme huisje te begeven waar de koffie lekker ruikt.      

6 thoughts on “een wit sprookjesbos

  1. Met zo’n dikke sneeuwdeken zou je geen activiteit meer verwachten, maar jij vindt ze toch weer, die superactieve natuurwezens. Maar ja, je bent er zelf ook eentje heh?Fijne feesttijd Mazza en wandel-ze naar jouw stekkies.Tot gauw, hier of elders… Kus, mij

  2. Wat is het toch sprookjesachtig allemaal…we genieten van de witte kerst..En willen de dag erna de zooi en prut kwijt zijn…wat zitten mensen vreemd in elkaar.Geniet hier en nu…doen hè ?

  3. Hai Mazza,Mooi verhaal bij prachtige foto’s! Ben hier zelf ook op pas geweest eergisteren tijdens de sneeuwbuien. Heel aparte ervaring mag ik wel zeggen. Het is hier wit, maar niet zo prachtig wit als bij jullie hoor! Vooral ook denk ik omdat de wind de poedersneeuw van de boomtakken, struiken en rietkragen blaast.

  4. Lieve Mazza,’k Heb net je foto’s bekeken en idd,’n mooi wit sprookjesbos bij jullie!Schitterende foto’s zitten erbij,vooral het roodborstje vind ik mooi.Ik kon geen reacties bij de foto’s plaatsen,dat werd niet aangegeven,er stond ook geen informatie over en van de foto,vind ik niet zo belangrijk maar dan weet je het.’t Is misschien maar tijdelijk en heeft ’n ander daar geen last van,was het ff alleen bij mij?!Gisteren en vandaag(om 14.00uur) therapie,ik hoop dat het ff wacht met sneeuwen en ijzelen.Snelweg is goed te doen,binnendoor was het gisteren ’n beetje glijden en glibberen.Liefs Corry en doggy Joep!Hoe vind Bokito de sneeuw?Joep is dol op de sneeuw!

Wat vind jij ervan?

