eropuit


Eindelijk na twee weken smachtend te hebben rondgehangen kon ik eindelijk weer eens eropuit.  Eindelijk was het gestopt met regenen. Een licht sneeuwtje geeft de bodem een ietwat witte tint. Een beetje maar. De grond is ondanks alle regen en dooi die hier heeft plaatsgevonden toch weer wat opgevroren zodat het zachtjes knispert onder mijn voeten.
 
 Wat een hemelse rust. Ik heb nog geen honderd meter gelopen of ik ben al beloond met een buizerd en in de verte een reiger. Die heeft het flink koud tenminste zo lijkt het voor ons mensen. Hij zit in elkaar gedoken omdat dit voor hem de meest economische manier is om zichzelf warm te houden in een windje dat overal doorheen snijdt. Het ziet er wel heel koud uit ondanks een waterig zonnetje die zich eindelijk na twee weken weer eens laat zien. Ondanks alle hinder loop ik toch tegen de zon in. Ik wil zo veel mogelijk zon opvangen om die ellendige depresieve mood van me af te werpen. Het zonnetje doet inderdaad wonderen en al gauw voel ik mijn energie terugkomen. Mijn humeur en onrust dat echt om te schieten was verdwijnt eindelijk om plaats te maken voor een gevoel van rust. Na twee weken binnen te hebben rondgehangen is het gewoon heerlijk om de buitenlucht weer te voelen. Een windkrachtje van 3 voert tussen de bomen door met als gevolg dat de dorre eikenbladeren die nog aan de bomen hangen zachtjes meeritselen met mijn voetstappen.  Mijn oren spitsend bemerk ik een verandering in het geritsel. Achter me loopt iets, ik word  weliswaar afgeleid door een pimpelmees voor me  maar draai me toch om. om achter me twee prachtige hindes de beek te zien oversteken en daarna het veld in te verdwijnen. Ooh wat heb ik dit gemist. Verder lopend word ik mijn aandacht geleid door een zacht zeer lieflijk geluidje. Ik sta stil om te proberen te ontdekken wat het is, ergens doet het me denken aan goudhaantjes. Dan beweegt er iets,  een boomkruiper kruipt  langs de stam. Het is niet het geluid dat ik ken van een boomkruiper. Ik volg de vogel, die er twee blijken te zijn. Afvragend of dit de gewone of de taiga boomkruiper is. 
De foto’s zullen het kunnen uitwijzen. Verderop word ik opgeschrikt door harde klappen op het ijs. Toch maar eens even kijken. Het blijkt iemand te zijn die een wak slaat in het ijs.  Een loslopende hond grrr, daar kan ik me zo aan ergeren en de opmerking, ja dan kunnen de vogels ook wat drinken. Slaat eigenlijk nergens op want er zijn  nog genoeg drinkplaatsen, veel stromend water met al die regen en daarbij als er geen water is dan drinken de vogels hier sneeuw als dit er ligt.  Ik heb ook vetbollen opgehangen, vertelde die ook nog terwijl hij zich uit de voeten maakte. Dit omdat er nog iemand kwam kijken wat de commotie was.  Vreemde vogel gaf ook de ander toe. Weerfotograaf was hij, maar een  klein tripje langs de vogeltjes vond hij ook wel leuk. Vooral de schaatsende pimpelmeesjes waren een genot om naar te kijken. 
Na even met elkaar opgetrokken te hebben en een kleine rondleiding te hebben gegeven vond ik het wel weer tijd om mijn eigen weg te vervolgen. onderweg kom ik de meest vreemde en ongevaarlijke bekkentrekkende wolven en monsters tegen totdat ik de echte monsters tegenkom. Langs de beek naar de andere kant van het bos ,word ik opgeschrikt door een paar harde knallen. Jagers dat kan niet anders.  En nog dichtbij ook. Ik draai me om en ja hoor ze lopen op nog geen 25 meter achter me. Mag dat zo maar midden op de dag? Midden in een natuurgebied waar toch ook nog wat mensen lopen, het zit me niet echt lekker. Wij "de toeristen" lopend met groene of donkere jassen en dergelijke en zij met de opvallende oranje hesjes zodat ze mekaar niet raken. Reden te meer om te zorgen dat ik bij ze uit de buurt ga. De hazen hebben helaas geen schijn van kans aan alle kanten zijn ze omcirkelt dan knalt het weer twee keer. Duidelijk dat de buit weer binnen is. Ik walg van dit soort praktijken. Vind het zelfs zinloos en onnodig. Gelukkig knalt het verder niet meer en na een tijdje kan ik weer genieten als is het ene beetje wrang.
Daar waar het zogenaamde vogelwachthuisje ligt kom je in een heel ander landschap terecht.
Zeker na alle veranderingen die er hebben plaatsgevonden zie je grootste wijdsheid en in dit weer een heel ruig en guur karakteristiek landschap. Terwijl ik in mijn tas rommel omdat ik het tijd vind voor een lekker warm kopje koffie gebeurt er ineens van alles om me heen. Een roedel reeën blijkt ergens door opgeschrikt te zijn en rent  alle kanten waaronder mijn kant uit, om al gauw omdat ik natuurlijk een enorm obstakel ben weer van richting te veranderen en toch weer het bos in te rennen. Tot mijn opluchting trouwens anders waren ze zo richting de weg en de jagers gerend en ze zagen eruit of ze al genoeg problemen aan hun hoofd hadden. Als beloning voor het feit dat ik ze de ruimte gaf, verstilde het tempo al gauw tot een iets gehaaste pas. En al snel lopen ze gewoon langs me heen weer verder het struikgewas in. Waarna er alleen maar mooie witte kontjes te zien te zijn. Wat een dag met tegenstellingen vandaag. Ik mag dan wel twee weken niet buiten zijn geweest maar zoveel commotie in een dag hoeft toch ook weer niet. Ik besluit door Gebroek terug naar huis te lopen onderweg kom ik dan nog langs een nieuw stuk waar veel onkruiden stonden van de zomer daar kan ik zeker nog de torenvalk zien. Er zitten minder vogels in het gebied dan ik verwacht had maar het is ondertussen al behoorlijk laat aan het worden. De torenvalk zie ik inderdad jagen maar helaas kan ik hem met de verrekijker slecht volgen. De kou zorgt dat het smeer hard wordt en de quickfocus wil helaas niet meer. Jammer maar niets aan te doen. Genieten doe ik toch wel van zijn vlucht, het gebid in de lucht en de schijnaanvallen om maar iets op te jagen. Ik kom uit in een weiland en besluit door het weiland te lopen normaal kom ik hier nooit maar ach het is een dag van verrassingen en ook hier word ik halverwege begeleid door twee reeën.Het is duidelijk dat de dieren nog helemaal van slag zijn het vuurwerk en jagers er  bovenop is teveel vanhet goede denk ik. Na nog te hebben genoten van een prachtig matkopje kom ik bij de grote rijksweg terecht.
De telefoon trilt in mijn broek, wat een prachtige timing.  
20 thoughts on “eropuit

  1. Leuk verhaal, Mazza… jagers… ja dat mag blijkbaar op klaarlichte dag… ze lopen hier zelfs achter niet zo ver van ons huis… en loslopende honden, die kom je hier ook wel tegen als mensen naar het hunebed gaan…vogels zijn er momenteel ongelooflijk veel… vanmorgen heel vroeg opgestaan en van alles lopen te fotograferen…. dat van die 2 weken binnenzitten en het gevoel daarbij, daar herken ik wel iets van… het was hier iets korter, maar door het slechte weer blijf je toch wel gauw binnenhangen…vandaag schijnt voor het eerst de zon weer… heerlijk… heb meteen weer energie… net als jij..leuk log… bedankt…. Agnès

  2. @ tanja . ja dat weet ik geen beltegoed kun je altijd 112 bellen maar wel alleen als er een mens in gevaar is. Dat is nu net de vraag in zo’n situatie. Dat is de reden dat ik toch maar niet gebeld heb. Ik weet nu waar ik wel moet zijn dus dat komt helemaal goed.

  3. Je hebt me erg geboeit met je verhaal Mazza, ik vond het zelfs spannend! dacht even dat er een of andere enge vent je achterna kwam zitten. En is er geen geknal van het vuurwerk dan zijn er wel jagers die knallen. Foei! Maar des ondanks ben je weer veel beestjes tegen gekomen. En het belangrijkse is dat je er van genoten hebt. Vandaag is het hier ook heel mooi, met de sneeuw en het zonnetje. Straks ook even lekker naar het bos.

  4. Weer een prachtig verhaal met mooie foto’s.Heb ik het nu mis of zijn er nog meer mensen die eigenlijk weinig vogels zien ?M’n voederhuisje blijft dit jaar gewoon leeg ? op een enkele merel, koolmees en een winterkoninkje na en ook die laten zich zelden zien.Vraag me al een hele tijd af waar al die fladderaars zitten.Mooie dag vandaag, dus geniet er van.GroetjesLeo 🙂

  5. Je hebt je zinnen in ieder geval wel kunnen verzetten Marion. Het geritsel rondom je gaat wel grotendeels aan mij voorbij, Beetje doof hé. Als ik het zo lees was het dus echt kommer & kwel met het weer in het zuiden maar toch fijn voor je dat het nu even weer beter lijkt hoewel het flink koud gaat worden, maar daar heb jij niet zo problemen mee heb ik al gelezen.

  6. Dit is weer een hele mooie foto serie .Zo op de vroege ochtend heerlijk met je meegelopen .@Marrion voor 112 te bellen hoef je geen beltegoed .

  7. prachtige mooie was een genot om te lezen maar soms met koude rinlingen ga nu naar de fotos maar die der hier bij staan zijn ook al heel mooi

  8. Ik had gisteren de foto’s al gezien en nou dit verhaal erbij is het schitterenddat je weer hebt genoten van een mooie wandeling van al die mooie dingenen ook mindere die je hebt meegemaakt tijdens deze wandelingLiefs Janny

  9. @Murwani 112 bellen ? ik heb er serieus over nagedacht aangezien ik geen beltegoed had. als ik weet waar ik moet zijn met info daar ligt het materiaal zo daar. een fototoestel is een machtig apparaat.

  10. ik heb ze allemaal gezien echt geweldig het is de moeite waard geweest.. pak je maar goed in want het wordt steeds kouder.maar ik lees dat je dat wel doet

  11. Jagers die na 31 december op hazen jagen zijn fout Mazza en dik in overtreding, hier jagen ze ook heel veel en ik haat het! Soms schieten ze echt alles wat er maar loopt of vliegt en later graven ze een gat en doen daar alle dode diertjes in die te klein zijn ellendelingen zijn het. Wij hadden land in De Mieden en Geert sr. voerde alles, de fazanten kwamen ’s morgens heel vroeg al bij hem en ook de reeë kwamen, er werd Geert op een dag gevraagd door zo’n hufter of hij daar mocht jagen, de knakker kon met heel hard lopen nog net in zijn auto komen hij was bij Geert aan het totaal verkeerde adres. Geef die lui maar door aan de mensen die over dat gebied gaan want jagen buiten het seizoen moet echt bestraft worden. Voor de rest heb je toch weer veel gezien en was het weer een pracht wandeling.Liefs, Ann.

  12. ik had een legging aan met een broek erover. en boven langs ene tshirt met lange mouwen, een wollen trui een fleece vest en daarover zo’n houthakkers vest. Gewoonweg zalig en comfortabel . Een goeie test voor morgen dan is weer vogelwerkgroep. Hoe zit dat met de jacht op hazen enig Idee?

  13. ja inderdaad jammer, Ik zat net wat info op te zoeken en volgens wat ik kan vinden is de jacht op hazen 31 december gesloten dus dan zijn ze echt wel in overtreding.

  14. Het was goed weer om er op uit te gaan. Maar wel met de nodige aanpassingen qua kleding. Je hebt leuke dingen gezien. Maar je zit bij jou wel goed qua vogels. Hier is het maar behelpen. De vogels zijn hier nu momenteel niet overdadig te vinden. We zijn vanmiddag in een kasteelpark geweest. Kort wandelingetje maar met goede kleding aan wel te doen.

  15. Elke keer geniet ik weer mee van je wandelingen ,jammer dat je de jagers tegenkwam ,ik kan me voorstellen dat je daar misselijk van word Liefs Elisabeth

Wat vind jij ervan?

