sneeuwwandeling


 Na de sneeuwstorm van gisteren is het weer een beetje gekalmeerd dus eindelijk kans om er eens even lekker opuit te gaan. Na zo’n sneeuwstorm waarbij het waait en guurt en een gevoelswaarde volgens de meteorologen op min 18 zou zitten is en bijna windstille dag met een zeer waterig zonnetje natuurlijk een hele weersverbetering. Helaas liggen hier de wegen allemaal dicht dus moet ik het kort bij huis zoeken de Doort zal nu onbereikbaar zijn. Dan maar naar het Kranenbroek, gelegen acter de manege met een zeer druk gebruikte weg geeft opties dus ik laat me inderdaad op die weg zo ver mogelijk afzetten en kan dan naar huis lopen. Het is duidelijk dat de weg druk gebruikt is tot aan het bezoekerscentrum van het Kranenbroek daarna zit het dicht. Ik zal dus iets meer moeten lopen.
De wandeling begint druk. Alle mensen komen een frisse neus halen. Kinderen en honden worden uitgelaten waarbij sommige honden zelfs de kinderen uitlaten. Andere honden "mogen" een slee trekken en sommige vinden het zelfs leuk. Lachende en onvermijdelijke gevallen blèrende kinderen zetten de toon. Op het water wordt nog steeds niet geschaatst en het is al van verre duidelijk dat het ijs nog steeds zacht is. Al gauw weet ik mijn weg uit de drukte te banen en nu kom ik alleen nog de doorzetters tegen. In de verte het geluid van blaffende en de hier altijd loslopende honden. Heel langzaam verdringt het geluid zich en verdwijnt naar de achtergrond zodat wij genieters langzaam het zachte getwiet van de vogels weer kunnen horen. Wel zo belangrijk als je ook wat wilt zien want dan weet je tenminste waar je naar moet kijken. Nou ja dat hoop je dan want de eerste groep vogeltjes maken het al behoorlijk moeilijk ze zitten zeer hoog in de toppen en terwijl ze zacht fluitend door de toppen bewegen zijn ze moeilijk te plaatsen.
 Als achter gebleven dorre blaadjes zitten ze onbereikbaar en gecamoufleerd in de bomen. Af en toe vliegt er ineens een grote wolk uit de boom en dan zie je  pas hoeveel vogels je dus nog niet gezien hebt.  Een grote groep dus. Putters of groenlingen misschien?  Putters niet, die klinken anders. Het klinkt een beetje als een gezellig groepje staarmezen maar zachter lieflijker voor zoverre dat mogelijk is. Even valt het licht op de juiste vogel en kan ik opmaken dat dit groene vogeltjes zijn met knipstaart, streepjes op de borst. Sijsjes wat leuk die had ik hier nog niet gezien. Deze wintergasten zijn heel onopvallend en gek op de zaden uit de elzenproppen. Overal hoor ik de bonte specht timmeren maar slechts af en toe krijg ik hem in een vlaag te zien. Ze zijn zeer actief en ongedurig. Af en toe klinkt er zelfs al een territoriumroffel. Ook de staartmeesjes vinden de gezelligheid weer heel uitnodigend en al gauw vermengen ze zich met de sijsjes die voortdurend zitten te kwetteren. De sneeuw ligt vrij hoog opgestoven en er zijn zat sporen te zien maar de meeste van konijnen, die zich door de drukte niet meer laten zien dit tot grote ergenis van de buizerd die hoog vanuit de lucht probeert zijn maaltje bij elkaar te scharrelen.  Het is heerlijk om buiten te lopen. Afstekend tegen de grijze met sneeuwgevulde lucht de grillige, kronkelende en donkere kale takken van de bomen als waren het de overgebleven nerven van het afgestorven blad.  Door het gebrek aan licht zitten vogels gecamoufleerd in de takken die als kleine schaduwplekjes van hoog de wereld bekijken. Neerkijkend op die gekke drukke mensenwereld. Het wordt steeds grijzer en ik besluit om maar langzaam in de richting van huis te lopen want meer sneeuw terwijl ik nog lekker warm ben daar zit ik niet op te wachten.
Dan een onbekend geluid. Het klinkt als gezang, een soort oiolo, geen idee wat het is. Het klinkt mooi, een beetje als van een wielewaal maar die zit lekker in het warme Afrika. Zoekend tuur ik de omgeving af hopend het geluid nog eens te horen. Dan een schril geluid, een soort gemiauw al een buizerdjong dat om zijn ouders roept. Het houdt lang aan en ergens verwacht ik een enorme roofvogel in de toppen van de bomen te zien. Het geluid verplaatst zich dus ik verplaats mee teruglopend. Ineens zie ik een grote zwarte vogel tussen de bomen door, opvliegend ik probeer hem met de kijker te vangen maar helaas hij is te snel. Een raaf? Als een sperwer tussen de bomen door. vreemd. ik loop verder en binnen enkele seconden hoor ik het geluid weer. Ik heb het nog eens gehoord en kon het toen ook al niet plaatsen zeker niet toen de bomen nog vol en groen waren, Het geluid klinkt zo duidelijk plaatsbaar dat ik weer terugloop mijn nieuwsgierigheid het wint van de kou en de honger.  Ineens kijk ik tegen een enorme zwarte vogel aan. Verbaasd maar blij dat ik eindelijk de bevestiging heb van alweer een jaar ? geleden. Het is een prachtige zwarte specht. En zo te horen is hij niet alleen. 
Hier doe ik het dus voor. Ik blijf zeker ene half uur genieten waar mijn voeten die in regenlaarzen zitten niet erg blij mee zijn. Dan klinkt er het gegak van ganzen boven mijn hoofd. Al een paar keer heb ik ze gehoord maar nu komt er een enorme groep over me heen. Onderweg naar hun slaapplaats? vraag ik me af en bemerk dat de wind iets meer is gaan opzetten  en de lucht nog iets grijzer is geworden. Nu is het echt tijd om naar huis te gaan. Mijn maag rammelt en laat  weten interesse te hebben in een heerlijke warme kop soep. Toch duurt het nog even totdat ik thuis ben want de roodborst en een boomklever en andere vogels weten toch mijn aandacht te trekken. Pas als ik uit het bos ben verslapt mijn aandacht dusdanig dat mijn geest me eindelijk naar huis laat gaan. Met een toevallige lift van een dierbare vriend word ik ook nog voor de deur afgezet.     
2 thoughts on “sneeuwwandeling

  1. Jij hebt geluk dat het zuiden van het land zo goed als droog is terwijl het hier de hele dag heeft doorgemiezert Marion. Volgens mij is een Zwarte specht een zeldzame verschijning, kan me tenminste niet herinneren er wel eens foto’s van te hebben gezien op de forums, terwijl daar best veel natuurfotografen op zitten. Een bijzondere ontmoeting dus

Wat vind jij ervan?

