De tuinvogeltelling is er weer


35 thoughts on “De tuinvogeltelling is er weer

  1. Mooi een bonte specht in de tuin !Ik heb alleen bonte katten in de tuin.Heb zelf niet meegedaan met tellen, maar bij mij in de tuin zitten steevast een x-aantal : koolmezen, merels, mussen, pimpelmezen, tortelduiven, houtduiven, eksters, heel zelden een roodborstje, meeuwen in de lucht, zwaluwen in de zomer, en ik hoor wel eens iets verderop een groene specht !

  2. kijk dat is toch een mooie verzameling. vooral jaloers op die bonte specht die zit hier niet in de tuinen. Zal ook even mijn telling erbij zetten.

  3. Mijn telling is gedaan .Dit is uw persoonlijke Tuinvogeltelling:Ekster 2Grote bonte specht 1Heggenmus 1Huismus 10Kauw 4Koolmees 2Merel 4Pimpelmees 1Roodborst 1Spreeuw 1Zwarte kraai 6

  4. Bij mij ook alleen maar meeuwen inderdaad… die worden aangemoedigd door mijn katten vanuit het raam hihi. Bedankt voor je lieve reactie op mijn logje.Groetjes!

  5. Hoi Marion,nou ik heb ook mee gedaan hoor!Welgeteld èèn roodborstje, nog wel mijn lievelingsvogeltje.Beter èèn dan geeneen, nietwaar?!?

  6. Hier valt weinig te tellen, m’n merel zit zoals elke dag op post (lijkt wel een standbeeld)en bewaakt m’n tuin, die gaat (meestal) achter alles aan wat hier durft landen.Hier vallen momenteel wat verdwaalde sneeuwvlokken.Jij voelt je niet lekker heb ik begrepen, dus verzorg jezelf, hoop dat je er weer snel helemaal bovenop bent.Fijne zondag nog en groetjes.Leo 🙂

  7. hihi, moest even mijn ziekmelding bevestigen voor morgen, dus denk ga dan maar even vogels tellen , zie ik dus niets , nada, helemaal niks. Wat een rotzakken . Zal even een ander uurtje uitzoeken ik denk dat de buren een beetje druk zijn geweest,. Of de sperwer is langsgeweest dat kan natuurlijk ook, dan nog maar terug naar bed met een kopje koffie.

  8. @miem helemaal niet dom hoor. Je telt een bepaalde tijd de vogelsoorten die je ziet als je in die hele periode af en aan 1 vogel ziet dan mag je die ook maar 1 keer tellen . Dus een roodborst komt en gaat en komt weer dan is dat dezelfde roodborst. pas als je er twee tegelijk ziet mag je ze alle twee tellen. Mocht het zo zijn dat een bepaalde vogel een specifiek kenmerk heeft bijv kapotte staart en je ziet dan een andere en je weet zeker dat het een andere is dan mag je die allebei tellen. Heel simpel eigenlijk dus je telt alleen de vogels die je tegelijkertijd ziet.. Wat betreft de buren als de buren dezelfde vogels tellen dan gaan ze die neit dubbel tellen wat ze dan zien is het verspreidings gebied van vogels. zo zijn ze erachter gekomen dat mussen dus helemaal niet ver van huis afgaan. de ene telt er twintig en twee huizen verderop bijv maar 2 . daaraan kunnen ze zien hoe ver ze gaan.

  9. Moggû Mazza,Misschien erg dom, maar eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen hoe zo’n vogeltelling precies in zijn werk gaat. Hoe weet je nu of je het èèn en hetzelfde vogeltje niet al 3x geteld/gezien hebt. En misschien hebben de buren verderop "jouw" vogeltje ook al een paar keer in kaart gebracht………Vraag me dat al jaren af, misschien kun jij het me uitleggen?Knuf, Miem

  10. ………………….maar voor jou wordt het, vrees ik, uit het bed vogeltjes tellen…………………heel veel beterschap, Limburgse schoonheid……………….

  11. samen tellen dus, kleinkind op de arm en vogeltjes zoeken. Lijkt me inderdaad heel leuk maar dat is mij nog te vroeg hoor ze mogen nog even wachten.

  12. Jajajajajajaja… ik weet het… en ik doe er ook aan mee… er valt heer heel wat te tellen… het is haast onbegonnen werk zou je zeggen… het is nu iets minder… sinds de dooi is ingezet… maar nog steeds wel…de appels die hier lagen… en dat was een berg… zijn ook helemaal weggegeten… het ging razend snel met.dat voederen…we hebben broodkruimels opgehaald bij AH… dat wordt anders toch weggegooid!!!! en verder van alles.. havermout… muesli… brood… vetbollen… fruit…dadels..rozijnen… ……..ik weet het allemaal niet meer…spreeuwen zaten hier ook volop.. en die zijn erg brutaal… de ""kleintjes" moeten er dan weer onder lijden…Maar hier is niks blijven liggen… geloof me….Agnès

  13. nee hoor kan geen kwaad zolang er maar geen schimmelwerking is. Hier is het zo nat geweest met de regen en de gesmolten sneeuw en natuurlijk een temperatuur van 5 dat het rottingsproces meteen inzette. Gewoon een kwestie van kijken en zelf beoordelen. Ja havermout en de rozijnen daar is bij mij dus niets meer van te vinden . ook de afgevallen appels zijn nu echt helemaal weggevreten. Daar hebben de merels zich echt te goed aangedaan met die sneeuw en reken maar dat ze de appels konden vinden hoor. ik heb er nog een paar in de kelder.

  14. Er liggen geen zaden bij hoor Mazza, het zijn allemaal havermoutvlokken en rozijnen en dat kan volgens mij geen kwaad, de spreeuwen eten er behoorlijk wat van op.

  15. Hier zie ik bijna geen vogels meer im mijn tuintje van 4 vierkante meter ,alleen in de voortuin af en toe een koolmees echtpaartje en soms een mus of een merel ,echt saai hoor !!

  16. Het oude voer dat op de grond ligt kun je het beste bij elkaar vegen en wegdoen. Hier was ook veel blijven liggen, voornamelijk de grote granen ,omdat alles nat is is de kans groot dat het gaat rotten of gaat ontkiemen en dat is ook niet de bedoeling. Daaraan kun je ook vaak zien dat het kwalitatief minder goed voer is. Het voer dat ik bij Vivara heb besteld is trouwens wel helemaal weggegeten. Soms is goedkoop duurkoop. Het voordeel van het voer bij Vivara is dat je voer kunt kopen dat ook is afgestemd op de vogels in je tuin. Als je weinig duiven hebt heb je niets aan duivenvoer dat er bij die goedkope zakken lekker als vulmiddel wordt gebruikt .

  17. Ook ik zal eens even kijken wat er allemaal in mijn postzegeltuintje neerstrijkt, het is overigens even minder druk omdat alle sneeuw haast weg is en ik zie nu pas hoeveel voer er is blijven liggen, eerst maar eens opmaken dus.Liefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

