kranenbroek


Het mooie weer van gisteren zette lekker door. Voor mij reden om lekker
naar het Kranenbroek te gaan eventjes een uurtje. Lekker de frisse
buitenlucht in en energie opdoen. In het weekend is het me te druk met
al die fietsers en wandelaars. Ik hoef zonodig niet zo ver het gaat me
vandaag meer om de frisse lucht dan de kilometers. En frisse lucht is
precies wat ik gekregen heb en meer. Het is al goed te merken dat het
voorjaar in de lucht hangt als er tijdens zo’n voorlentse dag de
temperaturen ineens omhoog schieten. De eerste muggen dansen in de
lucht en dankbare meesjes vliegen er achteraan. Ze schieten vanaf hun
takje omhoog de lucht in hangen dan even stil om zich dan weer om te
draaien in de lucht. Wat een acrobaten maar wat een zangers ook. Niet
alleen de temperaturen schieten omhoog ook het hormoongehalte stijgt
blijkbaar, waar eerst vrede en rust heerste is het nu pure rivaliteit.
afwisselend van de hoogste toon willen fluiten tot de felste kleurtjes
willen hebben .
De fletsheid begint te verdwijnen  en het lijkt wel dat met ieder verorbert inseect de kleuren feller worden,  geel
geler zwart zwarter en de rode borst van de vinken steekt al van een
afstand af.
Ik sta midden in het bos, links vliegen de staartmezen, achter me klopt de bonte specht in de verte voor me roepen de raven en kraaien, een hoog gepeip komt van de vuurhaantjes af, even komen er wat koolmezen langs, vanuit ene ooghoek zet een torpedo af om na een korte val de vleugels te gebruiken zodat een typische vlucht van de duif is te zien. even hoor ik de zwarte specht. in de verte hoor ik een trein voorbij gaan , een kind roepen en een hond blaffen. de roep van een fazant, en rechts valt mijn blik ineens op een kuifmees. Wat is die mooi, wat is die vlug. Mijn uurtje worden uiteindelijk drie uurtjes zoals normaal, als ik in het bos ben vliegt de tijd. Alsof ik in meditatie ben geweest, al mijn zintuigen op zijn scherpst. Dan voel je dat je leeft.
Dit is een leuke tijd, de vogels zijn actief, dapper en afgeleid dus de
kans om ze nu te bekijken is nu op zijn grootst nog even want als de
blaadjes weer opkomen zijn ze weer moeilijk te spotten en als je ze al
ziet zit er weer een blaadje in de weg.
gewoon eens doen. Luisteren naar wat je hoort en wie je hoort, waar
het vandaan komt om dan de dappere zanger proberen te ontdekken.

 

13 thoughts on “kranenbroek

  1. Ja…de vogels zijn alweer heel aktief, hebben opeens andere zaken aan hun kopjes hihihi…..hier dansen de muggen ook boven de vijvers, en een eerste liveheersbeestje al gezien op andere Sandra haar weblog.Heerlijk, het vooruitzicht van de lente.

  2. weer een heel fijn verhaal om te lezen, heerlijk he mazza de natuur, de stilte…………… kan ik oook zo immens van genieten!ga nu nog even je foto’s bekijken!Alvast een fijne weekend! XXX Miem

  3. Weer een mooi en enthousiast verhaal Mazza, het maakt eigenlijk niets uit welk jaargetijde het is, er zijn altijd mooie momenten, fijn dat je zo hebt genoten! Je foto’s heb ik nu eens het eerst bekeken, dus ik weet waar je het over hebt.Liefs, Ann.

  4. Pracht verhaal, das genieten. En o zo waar van die blaadjes.Lekker er op uit de natuur in.Dank voor je lieve reactie.Fijne avond. Liefs en knuf!!!!!!!

  5. hoe krijg je het voorelkaar zovele positieve energie en toen had je bijna ene tak op je kop. "toevallig" keek je naar boven nee hoor , dat was geen toeval hoor dat was je positieve energie

  6. Hihi Als we geen muurtjes afbreken samen is het snotteren met zijn tweetjes .Zie je wel ik lach alweer !!! nooit de humor kwijtgeraakt gelukkig

  7. Prachtig zoals je het vertelt.Vanmorgen, onderweg wandelend voor boodschappen, zag ik twee duiven door een dorre tak heen zakken, oeps! :)) Was best een dikke tak hoor. Toevallig keek ik nét naar boven.Anders had ik gedacht, waar komt die tak zo ineens vandaan…….

  8. Pff ik las net je reactie bij mij en nu zijn er weer traantjes maar dit keer om dat ik je reactie zo ontzettend lief vind ,Dank je wel .Je bent echt zo’n lieverd !!!

  9. Heerlijk he het zonnetje de temperatuur wat hoger en ondanks dat ik de winter prachtig vind is er ook het verlangen naar het voorjaar ,ik zie de ontluikende knoppen op je foto’s en denk Yes tword voorjaar ,ik hoor nu steeds vaker het bekende geluid van de koolmeesjes hier in de buurt zeker vandaag op onze kleine rondwandeling hier in onze nieuwe buurt .Ik kijk om me heen en zie de vijvers de beekjes en bedenk dat het hier ook heel erg mooi is in voorjaar en zeker in de zomer .Het doet me goed die gedachte .Ik heb zo genoten van je verhaal en je foto’s ,dank je wel voor het delen ,het geeft me moed !!Liefs Elisabeth

Wat vind jij ervan?

