De nationale week van de nestkast


 

Van 15 t/m 21 februari hebben we alweer het vijfde jaar achter de rug.  Altijd al een nestkastje willen ophangen maar vond je ze eigenlijk te duur nu hebben ze een hele leuke aanbieding voor de nieuwe vogelliefhebbers al voor 12,95 is er een pakket te koop. Je kunt kiezen uit een koolmees pimpelmees of huismus variant.  In het pakket zit een mooie nestkast, een formulier om je nestkast aan te melden als je dan een broedsel hebt kun je dat doorgeven, verder zit er een hele leuke a4 prentplaat bij waarop je een afbeelding hebt van de meeste gangbare tuinvogels zo weet je ook wat je verder nog in de tuin hebt. Ophangen en afwachten maar. op de site  en op de site van de vogelbescherming staat allerlei leuke informatie. 
Ik ben benieuwd, mocht je voor de huismus kiezen, mag ik dan nog even aan geven dat deze ook graag in gezelschap nestelen dus als je er dan meerdere aanschaft (als je daarvoor het geld hebt natuurlijk) hang deze bij elkaar volgens de instructies en je hebt nog meer kans op nestende mussen. Vergeet bij mussen het zandbadje niet, want die gebruiken ze graag.

28 thoughts on “De nationale week van de nestkast

  1. Ha die van ons zijn niet ijdel hihi hebben niet gewinkeld en worden niet op de foto gezet…maar wordt wel veel naar gekeken…Weer wat geleerd…warm blijven, dat we bij zulke dinen niet stil staan…ongelooflijk!En zelf lekker vanachter het raam kijken of ze willen komen…errugggg

  2. haha dat is een goeie Leo wahaha. ik zal het ze eens vragen , maar die bij mij laten zich niet zo makkelijk fotograferen hoor / ondanks dat het is een vogelparadijs is krijg ik er maar weinig voorterug heel soms eens een goeie pose. 50 foto’s een goeie of zo . ben allang blij dat het hier weer leeft.

  3. Ja en nee als antwoord op je vraag. Het klopt dat vogels een vaste route nemen als ze op zoek zijn naar eten Zo zijn mussen zeer honkvast, in hun eigen territorium, maar hebben ook een vaste route, mussen zijn zelfs zo slim dat ze de vaste gewoontes kennen als dit voer oplevert. Hoe laat je je tafelkleed buiten uitklopt bijv . als je vijf minuten later bent zitten ze al te wachten , maar vogels willen ook afwisseling en zeker de insecteneters zullen altijd verder kijken of er niet ergens een lekker insectje te verschalken is. De vaste route die ze dan gebruiken is dan hun veiligheidsnet. Vogels verbruiken ontzettend veel energie met vliegen en warm blijven. Als hun zoektocht niets oplevert gaan ze daar waar ze weten dat er te eten is al is het dan misschien niet helemaal wat ze willen. Vandaar dat je dus ook zomers kunt voeren , vogels eten het liefste hun eigen voer pas als ze dit niet kunnen vinden zoeken ze vervanging . dus als ze door de nacht heel veel energie hebben verbruikt met warm blijven zullen ze hun voer zo dichtbij mogelijk zoeken waar ze zeker weten dat ze ook voer vinden. Maar daarna zullen ze zeker op zoek gaan naar voer dat ze willen. Dus dan komen ze absoluut in andere tuinen want als vogel ben je constant bezig met het zoeken naar geschikte voedingsgebieden. het plaatje was ook heel leuk inderdaad

  4. Hoi Mazza,Tja, ik schreef het al eerder, bij mij niks net zoals bij Ilona, volgende winter ook maar eens wat vroeger beginnen, dan vinden ze de weg misschien.Maar misschien zijn die beestjes ook wel zo ijdel dat ze enkel naar die plaatsen gaan waar ze gefotografeerd worden haha :-).Fijne avond nog.GroetjesLeo 🙂

  5. Klopt het dan dat als de buren eerder zijn met bollen en eten buiten hangen…ze dan al een vaste route hebben en niet meer komen….???Dat is mijn versie van geen vogels in de tun.En of het verhaal van adam klopt of niet…ik vond het leuk bij het plaatje gringrin

  6. ja, dat heb ik inderdaad wel van meer mensen gehoord , sommige mensen hebben gewoon helemaal niets terwijl ze normaal wel veel vogels hebben. Je moet niet vergeten dat veel overwinteraars die wij hebben niet onze eigen vogels zijn maar noordelinge en oosterlijke buren . die van ons zijn afgezakt naar het zuiden en deze noordelingen dus ook. Het is mogelijk dat ze dit keer vanwege de kou nog verder afgezakt zijn . Ook is het mogelijk dat het voer inferieur is geweest, Ik heb wel eens zo’n pindaatje geproeft als er niet van gegeten werd en dan werd ik daar ook niet vrolijk van. Ik heb de vetbollen die je in de winkel kunt krijgen met die van vivara en dan zitten er in die van vivara toch meer zaden en insekten en is ook de reuzel van betere kwaliteit, die bollen worden dan ook liever gegeten . Misschien heeft iemand in de buurt wel lekkerder eten . Verder weet k niet of het zogenaamde geel dat geheerst heeft hier ook invloed op heeft aangezien dit in Duitsland en Rusland voorkwam en we daar ook veel gasten van krijgen . Verder wordt er nog steeds op trekvogels gejaagd. Dus waardoor het komt weet ik niet, maar er kunnen meerdere redenen voor zijn. Winterkoninkjes hebben het heel zwaar gehad deze winter en worden de afgelopen maand veel minder gezien . Het kan zijn dat ze afgezakt zijn maar het kan ook zijn dat ze het gewoonweg niet gered hebben .

  7. Ik ben lid van de vogelbescherming, en in het blad "Vogels" staan vaak hele mooie aanbiedingen. Een nestkastje heb ik al hangen, maar die poster zou ik wel willen hebben, dat lijkt mij erg handig.

  8. Dat nestje ga ik zeker aanschaffen… hartstikke leuk, ook zo’n poster met vogeltjes en de namen erbij vind ik handig. De meeste ken ik inmiddels wel maar soms fladdert er eentje rond die ik niet kan thuisbrengen. Nou heb ik wel een paar vogelboeken maar dat wordt toch wat lastig zoeken. Ik heb 2 nesten hangen en daar komen ieder jaar koolmezen in nestelen. Weet jij waarom deze winter, ondanks de koude en de vorst er geen vogel is geweest om de vetbollen en de pinda;s te eten? Er zitten altijd vogels in mijn tuin en ik hang ieder jaar van alles op en dat wordt altijd tot de laatste korrel opgegeten maar dit jaar is er niets gegeten. Snap er niets van. Jij wel?Grtzzz, I.

  9. Zo zie je maar weer ik hier natuurlinken en jij bij mij een andere zo leren we van elkaar en ja zeker als oud a’damse moet dit wel leuk zijn om bekende stukjes op te zoeken.De mussen en zandbadje…een lust om naar te kijken…De buren hebben een vijver en wij rul zand en beide worden gebruikt…tot root plezier van ons want is een mooi schouwspel.grtjes

  10. Ja, Elizabeth de natuur zit raar in elkaar,maar dat maakt het juist zo interessant , juist die uitzonderingen. Je kunt verder gaan met vragen als , waarom lukte het bij jou wel en bij allerlei andere mensen niet, wat was er anders stond er een boom in de buurt die voor koelte zorgde had het plekje net wat meer wind misschien net genoeg kiertjes en gaatjes. juist dit soort dingen zijn zo leuk. Laatst nog iemand gehoord over sprinkhanen in de literatuur stond overal dat die sprinkhaan de eitjes in degrond aflegde totdat hij ’s nacht voor zij eigen aquarium zit schijnen met de lamp en dan ziet die dat toch echt de eitjes onder een blad leggen, kijk dat is nu leuk uitzoeken of die informatie wel allemaal klopt en zo nee waarom niet in het geval van die sprinkhaan bleek dat het gewoon een aangenomen feit was en dat niemand het had gecontroleerd en insecten boeken wordne gewoon ovegenomen een nieuwe druk is vaak precies hetzelfde boek met een ander kaftje. Er zijn nog zoveel dingen die we niet weten . Tijgetje rustiger is natuurlijk altijd goed , denk als een vogel. Waar zou jij willen zitten als vogel.

  11. Zo zie je maar Mazza dat er ”uitzonderingen ” zijn en hebben we in al die jaren maar 1 keer een dood vogeltje in een oud nest gevonden .Twas wel altijd genieten van de drukte in en rondom het nestkastje

  12. ja Elizabeth je hebt gelijk hoor, je hebt altijd uitzonderingen en vogels zijn heel goed in uitkiezen wat ze willen dus ik moet er soms ook wel om lachen , de ingang op het oosten is om te voorkomen dat het inregent want in nederland komt de meeste regen uit westen en noorden . Maar als een nestkastje in de volle zon hangt en je hebt een iets dunnere houtsoort dan kunnen de jongen het te warm krijgen en dus doodgaan. aan de andere kant heeft de moeder het ook iets makkelijker en kan dan mee zoeken naar insecten. Je kunt daarom in de natuur nooit zeggen dat kan niet of dat mag niet want er is altijd wel een voorbeeld die het tegendeel bewijst, in de natuur en bij de instanties wordt gewerkt met statistieken en dan blijkt uit de statestieken dat als de kastjes in de volle zon hangen er meer kans is op neststerfte vandaar. andere vogels heben het juist graag zoals zwaluwen want bij een nest op de zuidkant kan de klei goed drogen en harden daarbij blijft een kleikom koeler . een plekje onder de pergola lijkt me inderdaad ideaal als het vlieggat maar vrij is. maar nogmaals vogels zijn heel goed in staat om te weten wat ze willen wordt een nestkast bewoond prima , wordt die niet bewoond dan is het misschien raadzaam hem te verplaatsen zoals Sandra deed. Daarbij is het ook zo dat vogels een territorium hebben dus drie mezen kasten bij elkaar dat werkt niet want mezen eten insecten en die zijn in een tuin schaarser dus die willen geen concurentie . ik geloof dat dan wwer een afstand van drie meter of meer tussen de pasten nodig is.

  13. Bij mij hangen ze merendeels lekker aan de pergola onder de klimmers of zo. Ideaal plekje. Dan nog, ik had vorig jaar een winterkoningnestje op een halve meter van de voordeur. Prachtig.

  14. Even nog een reactie,mijn nestkasje in mijn vorige tuin hebben we toen heel veel jaren geleden onwetend opgehangen pal in de zon dus op het zuiden en elk jaar een nestje ,wil je niet verbeteren hoor maar het kan dus wel !!

  15. ja de kastjes zelf mogen ook niet in de volle zon en de ingang het liefste op het oosten hoogte ongeveer twee meter waarbij uitzonderingen naar boven en beneden zijn mussen het liefst op drie meter winterkoning op liefst een halve tot 1 meter

  16. Heb hier al jaren 2 kastjes…..de ene is ieder jaar bezet en de andere heeft al op heel wat plekjes gehangen. Het was nooit de goeie plek blijkbaar maar nu lijkt het erop dat ook dit kastje goed hangt. Tenminste…ik heb in de winter regelmatig inspecties gezien. Wat ook heel belangrijk is is dat de opening niet op het zuiden mag hangen want dan wordt het te warm voor de jonkies.

  17. Ik heb alzo vaak staan kijken waar ik hier een nestkastje zou kunnen hangen maar helaas ,echt overal kunnen de katten bij dus ik begin er maar niet aan .Ook heb ik al van meerdere buren gehoord dat er bij hun in de kastjes nooit vogels nestelen ,jamer hoor !!!Wel erg genoten van de twee Koolmeesjes vandaag ,wat kunnen ze een geluid maken ondanks de kleine lijfjes Liefs Elisabeth

  18. Veel dingen heb ik zo langzamerhand opgezegd, maar ik blijf wel lid van de vogelbescherming, nestkastjes hangen hier al, maar dit jaar komen er wel een paar bij. De mussen zitten hier onder de dakpannen dus die redden het wel.

  19. Ha, ik heb al jaren veel nestkastjes hangen, altijd druk bezet. Mussen (ring en huis) Kool en pimpelmezen. Ga nu een mussenflat of straat hangen.

Wat vind jij ervan?

