Een tuin vol vogels




Bah balen is dat weer hè met die sneeuw, en dan die wind die zo dun door alles heen snijdt. Een mens zou van minder wintermoe worden. Dus al een paar dagen niet gewandeld, Ik ben ook al uitgeblust als ik thuis kom de concentratie op de brommer om maar niet onderuit te gaan vergt het uiterste van mijn armen en schouders dus hier is behoefte aan een warme douche en een goede massage, helaas denkt mijn mannetje hetzelfde als hij thuiskomt , want die heeft weer mogen sneeuwscheppen op zijn werk. 

 Dus gisteren ,heb ik me maar lekker op de bank geïnstalleerd, verwarming aan, tekenblok op schoot wat niet erg opschoot want buiten vliegt er van alles aan en af. De afsluiting van de dag zo rond de schemertijd was even mooi als onverwachts. Twee vogels ongeveer zo groot als een merel, lichte borst hadden zich in mijn acaciaboom genesteld.
Vanuit de boom werd de situatie in mijn tuin bekeken. En al even gauw als ze geland waren trokken ze ook al weer verder. ik had net genoeg tijd gehad om de verrekijker te pakken om te zien wie het was. En zodra ik hem in beeld kreeg maakte mijn hart een sprongetje. Is me dat even een leuke bonus. Vogelboek erbij even nagenieten. Goh wat leuk.
Vanmiddag bijna hetzelfde verhaal ware het niet dat mijn vogelvoer bijna op was want met die sneeuw gaat het toch wel weer heel erg hard. Dus heel dapper op de fiets, ik geloof dat het nog kouder was dan gisteren. De wegen helemaal nog niet schoon, doen ze bij ons niet , leuk hè zo’n gemeente zeker voor de ouderen, merkte al op mijn werk dat het spitsdag was bij de regiotaxi. Toen ik terugkwam en de tuin inliep schoot er een grijze schim langs me heen. Zag ik dat goed ?  Ik zal nog wat appeltjes buiten leggen. Mijn appels van de appelboom hebben behoorlijk geleden onder de hagelbuien ,ik heb nog steeds appels in de kelder nu beginnen ze iets te rinpelen maar regelmatig verdwijnen er een paar in de appelflappen, bij de rode kool en ook naar buiten voor de merels. ik ben nog geen 5 minuten bezig met het vullen van de cylinders, strooien van havermout en het neerleggen van appels of de vogels vliegen alweer af en aan en dat terwijl ik buiten bezig ben. Al gauw laat de grijze schim die niet zo grijs is zich ook weer zien. De nieuwkomeling laat zich helemaal niet intimideren, al gauw heeft hij een appel voor zichzelf waar hij zich dan ook helemaal  mee te buiten gaat, zeer hongerig en iedere merel die ook maar naar de appel durft te kijken wordt met het fanatisme van een echte wilde gangster weggejaagd. De staart wordt  rechtop gezet en gespreid en zo laat hij een  indrukwekkende witte plek zien boven aan de basis van de staart  waardoor hij nog angstaanjagender en groter lijkt . Hij pompt tegelijkertijd zijn lichte gestreepte borst wat op en de rode bef  wordt opgeblazen tot een groot omgekeerd hart. Zeer indrukwekkend schijnbaar voor de merels want alle zes bleven ze geintimideerd op afstand, hun frustratie nu op elkaar uitlevend waarbij de jongste telg het het meest moest ontgelden. Ik geniet met volle teugen van dit spektakel dat waarschijnlijk in geen enkel vogelboek beschreven staat.Terwijl alle commotie gaande is hipt het heggemusje ongestoord tussen deze reuzen door. Beiden reuzen tot de lijsters behorend maar duidelijk niet genegen elkaar te dulden. Een spreeuw en zelfs een kauwtje worden door deze nieuwkomer in hun hemd gezet. Het kauwtje lijkt zich zelfs behoorlijk te schamen na het korte maar heftige schermutseling.
Al gauw heb ik  niet één maar twee van deze prachtige kramsvogels in de tuin en een paar blijven angstvallig in de grote den en enigste boom in de omgeving zitten. Iedere kramsvogel heeft een appel voor zichzelf die met hand en tand verdedigd wordt. De zes en af en toe zelfs 8 merels delen de andere twee appels. Om de beurt wordt ervan gegeten en via schijngevechten wordt de eter weggejaagd waarbij de plaats door een ander wordt ingenomen. Het zou interessant zijn om erachter te komen of er een bepaalde rangorde gehandhaafd wordt want ik krijg wel dat idee, de vrouwtjes lijken in ieder geval meer gezag te hebben dan de mannen aangezien deze ongestoord mogen eten totdat ze weghippen of zelfs de mannetjes even opzij zetten . Morgen eens een extra appeltje of twee er bij gooien eens kijken wat dan gebeurd.

 




18 thoughts on “Een tuin vol vogels

  1. Mooi verhaal en mooie foto’s !Bij mij eten de merels geen appel meer, heel vreemd.Of het komt omdat ze die liever op de grond eten dan in het vogelhuis, maar vanwege de katten strooi ik niet meer op de grond. ook vetbollen worden versmaad, maar pinda’s in een netje zijn ze gek op, plus de boterhammen met pindakaas en alle vogelzaad.

  2. Gisteren was het druk,maar vandaag ook,leuk zo mazza om het een en het ander gade te slaan,je leerd er toch weer wat van,het was vanmorgen hier bar koud zo’s10 graden onder nul,dus de vogeltjes maar weer wat extra’s gegeven,werd zeer op prijs gesteld. Leuk om dat spul gade te slaan. fijn weekend mazza

  3. Ik heb weer genoten van je tuin en alles wat op bezoek komt.Eerlijk gezegd heb ik nooit van een kramsvogel gehoord..bloos..loos..Fijn weekend.

  4. ha mooi dat die hem dan goed kon zien. Zeg hem maar dat ik goed zal opletten hij mag ook life komen kijken hoor . ik heb er nu al zes geteld . van huishouden komt niets meer maar ach dit weekend ligt toch alles opde kop met jouw verjaardag en de carnaval. kan er maar beter van genieten zo lang dat het duurt.

  5. Over duidelijk, zegt je vader ,een krams vogel. Volgens hem moet je nu goed opletten want in de kielzog van een kramsvogel vliegt vaak de koperwiek. Ze lijken erg op elkaar succes Moeders

  6. Jou commentaar van 2 uur geleden lezende……..Het lijkt er op dat je tuin bevallen is bij de Kramsvogel…ze zijn toch bijna altijd met meer. Leuk joh, dat ze in je tuin komen. Het is er zowieso heel druk zie ik op een andere foto. Leuk blog Mazza!!!!Trouwens, gisteren was er een half minuutje een moment met 2 roodborstjes in mijn tuin……het was meteen ruzie en al weer heel snel afgelopen, ik had het geluk net op dat moment dit te zien..Prettig weekend

  7. amper half 8 een blik in de nog grijze tuin laat zien dat de kramsvogel alweer op zijn plek aanwezig is. de merels scheren aanvallend over zijn hoofd maar de kramsvogel roet zich niet blijft zitten bij zijn appeltje en kijkt omhoog met een blik van wat moet je nou. Kramsvogels komen vaak hier overwinteren zijn inderdaad erg schuw en blijven het leifst met grote gropen bij elkaar als je ze al eens gezien hebt en je hebt geen verrrkijker bij je dan denk al gauw dat er spreeuwen of kauwtjes in de boom zitten. als je al het geluk hebt dat het zonnetje schijnt valt de lichte borst wel op. Wat betreft de vraag van Ann, die moet ik even op mijn gemak bekijken .

  8. Wat heb je dat leuk beschreven Mazza…… ik zal morgen ook appels in de tuin leggen en opletten of ze toevallig ook bij mij in de tuin komen….dat zou toch leuk zijn. Maar zoals ik al eerder meldde: ik zie bijna geen vogels hier terwijl er wel van alles hangt en ligt. Bij goed weer stikt het van de vogels. Niet te volgen.

  9. Het blijft genieten Mazza van al die vogels, vandaag hebben de spreeuwen, merels en mussen niet eens gevochten of aan het bekvechten geweest, veel te druk met eten. Nu had ik laatst een vreemd soort merel in de tuin die ik nog op de foto heb weten te krijgen, ik dacht eerst dat het een lijster was maar na het kijken in de vogelboeken was dat toch niet zo, waarschijnlijk dan toch ook een kramsvogel, ik zal het eens nakijken bij de foto’s, want voor je het weet heb je er heel wat. Appels die in de aanbieding zijn bij de Lidle neem ik ook wel eens mee, en aangezien ik alleen al die appels toch niet opkrijg geef ik ze ook aan de vogels en wat zijn ze er dol op! Erg leuk om dit log te lezen en je hebt er mooie foto’s bij gezet, nog heel veel vogelplezier en dan maar wachten op wat zachter weer zodat we weer makkelijker kunnen lopen zonder al dat ijs op stoepen en wegen.

  10. Vooral de Kramsvogel is prachtig Marion. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik deze wel eens in ’t echt gezien heb, maar het kan net zo goed zijn dat ik het verschil nog niet zie tussen een kramsvogel en een merel.Tjaaa, en merels zijn eigenlijk ook prachtig.

  11. Gerteke, Dat is echt erg inderdaad, geen bomen en struiken geen insecten en geen insecten geen vogels , en hangjeugd of niet er zullen heus wel andere oplossingen zijn geweest maar helaas dit is weer de zogenaamde snelste, goedkoopste manier, Als er meer gecontroleerd werd op die plek was de jeugd betrapt, wat voor de jeugd ook beter was, nu is het weer verplaatst en hebben ze er weer geen zicht op met als gevolg dat nu al die kinderen opgroeien zonder vogelgezang om hun heen is in en in triest.

  12. Ik heb bijna geen vogeltjes meer in de tuin, soms zie je een merel of een roodborstje…rafen of zijn het kraaien eksters en meeuwen al deze zie je genoeg…achter de schutting bij mij hadden een tuintje vol met bomen en struiken staan….het gebladerte hing over de schutting en zowel Yvon en ik genoten van al de vogeltjes die in de bomen ztaen, maar helaas in het najaar heeft de Woningbouwverening allemaal nieuwe schuttingen geplaatst…het tuintje achter de schutting hebben betegeld gevolg de bomen en de struiken werden weggehaald… eigentlijk moest dat ook wel het was een geliefd hangplek voor jongeren… de wietzakjes en soms lagen er naalden en andere troepjes lagen er…en aangezien ik in een kinderrijke buurt woont was dit onverantwoordelijk…. maar jammer blijft het…er zijn bijna geen vogeltjes meer…. In het voorjaar maar een boomtje plaatsen die tegen de hitte en zonlicht verdragen kan.

  13. Een extra appeltje… daar zijn ze je eeuwig dankbaar voor…Hier vliegen de vogels niet eens meer weg als je komt aanrijden met de auto…. het is al hun vertrouwde plekkie… en ze zitten er in alle soorten…Het zijn "huisdieren" geworden…. dankbaar werk….liefs,Agnès

  14. whahahaha wat je al niet ziet bij het gadeslaan van de vogels…geweldig…Morgen trouwerij in de sneeuw…hihiMaar was wel de wens van dochter…dus ze wordt beloond.groetjes

Wat vind jij ervan?

