De kramsvogel


De kramsvogel is in Nederland geen onbekende gast. Regelmatig komen ze met grote groepen hier om te overwinteren en dan vnd je ze vaak met grote getalen bij bessenstruiken. Meidoorn bijvoorbeeld. Er zijn enkele broedparen bekend in Nederland maar inderdaad enkele want meestal boreden ze verder naar het oosten in de regionen van Rusland en in Scandinavië.
Nu de winter weer ouderwetse proporties heeft dit jaar, hebben de trekvogels het erg moeilijk na jaren een groen landschap als overwinteringsplaats te hebben waar nog vaak een wormpje uit degrond was te halen of de insecten al eens vroeg vlogen vanwege de temperaturen is het nu ook in hun rustland/ vakantieland bar koud en wit. Het gevolg is dat zelfs deze schuwe vogels nu de bebouwing in trekken om wat lekkers te halen. en zoals met alle dieren eenmaal beloond voor dit vreemde gedrag zal de schroom en de schuwheid ook afnemen. Tenslotte is er een dankbare beloning. De kramsvogel heeft een heel kenmerkend geluid dat wel wat weg heeft van gesmak tsjak tsjaktsjak zoek geluid en info als je het geluid eenmaal onder de knie hebt herken je hem overal en hoor je hem ook steeds meer. Hij is dus meer aanwezig dan wij denken. de aantallen varieren wel heel vaak en waarom dat weten de geleerden niet. Dan zie je ze ene jaar niet en het jaar erop zijn ze weer in volle getale aanwezig. De krams vogel is makkelijk te herkennen aan deze determinatie punten maar als je hem eenmaal gezien hebt dan herken je hem overal.

De kop, de stuit en een gedeelte van de rug zijn grijs van kleur
Het bovenste gedeelte van de rug is overwegend bruin
De staart is zwart van kleur
De onderzijde is vaalwit met vele donkere streepjes
De borst is oranje-geel
De snavel is geel met een zwarte punt

26 thoughts on “De kramsvogel

  1. Prachtige foto’s. Nou Annelies, geluiden herkennen is te leren hoor. Begin met de vogels die hun eigen naam roepen en je weet er vast wel een paar. Wel kwestie van aanleg.

  2. Ze komen hier ook elke dag even langs schitterende vogel, Maar hier is de spreeuw de baas en jaagt ze ook heel graag weg. Hele mooie foto’sVr Gr Janny

  3. Ik krijg niet altijd jou updates Mazza, deze had ik nog niet gezien. Een mooi vogeltje en knap dat sommige mensen aan het gefluit van een vogel kan horen welke vogel het is. Dan moet je toch echt wel een vogeltjesstudie volgen. hihi

  4. Ik heb al heel wat foto’s van de Kramsvogel voorbij zien komen op de forums. Dat maakt wel duidelijk dat ze de laatste tijd geen zeldzame verschijning zijn

  5. Ik had ook het idee dat ze de grootte van een mus hadden.Ik heb gelukkig al foto’s gezien in jouw album, deze zijn inmiddels verdwenen, hahaha

  6. wahaha, Rebbel deze is wel iets groter dan een mus hoor. en jaaaaaah we hebben zon vandaag eindelijk na vier dagen sneeuw schijnt eindelijk de zon

  7. Ohhhh wat mooi…als ik het al ooit gezien heb dan dacht ik vast dat het een mus was hihiMaar vanaf nu niet meer…Och vind de witte wereld prachtig en ben het nog niet beu, maar een beetje zon zou iedereen wel goed doen denk ik…grtjes

  8. Waarom denk je dat ik zo snel mijn camera’tje erbij haalde, ik vond het ook geweldig hoor Mazza, alles wat hier nog niet is geweest of dagelijks in grote getale aanwezig is vind ik spannend en ik geniet daar ook echt van, overigens ook nog steeds van alle andere bekende vogels het blijft prachtig om er naar te kijken.

  9. bij mijn vriendin zat laatst ook zo,n vogel in de tuin en wij waren aan het genieten van die vogel, ook die grote en mijn vriendin had een appel in de tuin gelegt op een boomstronk en hij zat er bij en at er van en alle anderevogels die er bij kwamen joeg hij weg was een heel mooi gezicht een echte dominante vogel was het. prachtige foto,s heb je weer

  10. ooh Ann, foei ,denegreer je koperwiekje niet , haha als deze hier zat zat ik net zo te springen hoor. ook de koperwiek is een wintergast de koperwiek in tegenstelling tot de kramsvogel broedt helemaal niet in Nederland. Nederland vormt de noordgrens van het overwinteringsgebied van de koperwiek dus voor jou helemaal in het noorden is het een hele mooie waarneming zeker met deze winter.

  11. Wat zijn ze mooi, hier heb ik deze nog nooit gezien maar ik heb een koperwiek (nogmaals dank Mazza), die is dan wel niet zo spectaculair als de kramsvogel, maar het is toch leuk want die was hier voorgaande jaren ook nog nooit geweest. Je hebt er prachtige foto’s van gemaakt en zoiets maakt je toch wel erg blij!Liefs, Ann.

  12. Prachtige dieren zijn het, op de boomgaard zitten er ook, brutaaltjes…. Ze jagen de merels en de lijsters weg, zonder pardon.Het geluid dat ze maken is idd heel erg kenmerkend en zelfs grappig om te horen.Je hebt ze ook erg mooi op de foto!Liefs weer, San

  13. Hahaha..aangenaam kennis te maken,je bent een mooie vogel.Sorry,dat ik nooit van je gehoord,laat staan gezien hebt.Fijn weekend,Mazza en bedankt voor de informatie.

Wat vind jij ervan?

