Doort


Wat een heerlijke dag was het vandaag. Ik heb geen idee wat de temperatuur precies was maar hij kwam hier vandaag toch echt wel dicht tegen de twintig aan . Voor mij een goed excuus om de boel de boel te laten en er lekker op uit te gaan. Alsof ik een excuus nodig heb.  Ik dacht ik ga even naar de Doort dan kan ik jullie laten zien hoe de schermen eruit zien en waar we de padden uitzetten.  Wie de foto’s van vorig jaar nog kent zal zien wat een kaalslag er heeft plaatsgevonden in de Doort. Schrikbarend en op het eerste blik ook rigoureus. Via via , weet ik nu wel dat alles in het kader is van de boomkikker, de stand van de boomkikker is schrikbarend achteruit gegaan, blijkbaar doordat er ook  ontzettend veel achterstallig onderhoud is geweest. Poelen dichtgeslibd of bevatten vis, funest voor de ei- afzettingen.  Nu er zoveel bomen zijn weggehaald komt er veel meer licht in het bos. Dit heeft weer zijn voordelen voor de lagere planten en daarop weer insecten en als gevolg daarvan weer voordelen voor de vogels en andere kleinere dieren. En daarna weer grotere dieren zo zie je de voedselomloop in actie.
Toch is het wel schrikken natuurlijk maar hoe mooi de Doort ook was, ergens leefde het niet meer,  het stagneerde alles groeide dicht. Nu er meer open plekken zijn blijkt meteen bij de eerste de beste storm wat dat betekent want er zijn verschillende grote bomen die er zo sterk uitzagen toch omgegaan nu de wind vrij spel had bleken ze toch niet zo bestand als gedacht, met hele wortel en al zijn ze omgevallen andere bomen meenemend. Meteen zie je wat dat een variatie brengt. schuilplekken, nestplaatsen , voedingsbron.|Tijdens mijn rondje waarbij ik toch ook nog een salamander in een van de emmers vond. Normaal trekken amfibieën ’s nachts. S Nachts is de vochtigheid hoger en natuurlijk de de veiligheid groter want met zo’n massa padden op pad is vragen om problemen als je overdag loopt menige reiger zou dan likkebaardend klaarstaan bij zo’n poging overdag. Leuk is ook om te zien dat al die padden dus overdag helemaal verdwenen zijn. Ik kon er geen een ontdekken en we hebben er ondertussen toch wel zo’n driehonderd amfibieën overgezet waarvan twee honderd padden zeventig bruine kikkers , 17 watersalamanders en 5 kamsalamanders wat meteen aangeeft hoe zeldzaam de salamanders zijn. Onze opbrengst van gisteren was nog niet eens verwerkt in de statistieken. Op Sint Joost zijn zelfs al zo’n duizend exemplaren overgezet. Daarvan was er slechts een kamsalamander, maar naar wat ik heb begrepen is dat wel een nieuweling in Sint Joost .
De emmers worden twee keer per dag geleegd een keer s ‘avonds rond half 10 en een keer ’s morgens om half acht . En dat op twee locaties, vanwege de veiligheid zijn we altijd met zijn tweeën minimaal . Daar zijn natuurlijk ook veel vrijwilligers voor nodig. Ik heb even de lijst bekeken en we zijn met vijftig man sterk. Ik help drie avonden in de week.
Terug naar vandaag. De buizerd zweeft majestueus boven de boomtoppen, uiteindelijk blijken het er vier te zijn. De vogels kwetteren dat het een lieve lust is. Ik loop door het nog dorre gele gebied dat rigoureus kort gemaaid was en heel voorzichtig ontwaren zich al nieuwe scheutjes. het is ongelooflijk het tiert van leven, allerlei insecten dwarrelen door de lucht en in het korte gras schieten spinnen voor mijn voeten weg . De boomklever is volop bezig langs de boomstam, in het water wemelt het niet van de padden maar wel van de kevers . grote dikke kevers zitten in en om het water, loopkevers, geel gerande watertor en nog meer . Plots klinkt naast me een schattig en bekend smakkend geluidje , zo eentje alsof je een beestje lokt. Een eekhoorn kijkt me vanachter de stam met gepluimde oortjes nieuwsgierig aan.  Het koppie gaat op en neer alsof hij me aan het aftasten is. Als hij besluit dat het veilig is kruipt hij langs de stam omhoog geen moeite doende om zich te verbergen. Toch zitten er zoveel takjes in mijn gezichtsveld dat het moeilijk is om hem te volgen. Ik zie hem duidelijk reiken om een takje pakken en volgens mij eet hij de verse knopjes eraf. Een vogel schiet  mopperend voor me langs ,een vrouwtjes fazant zat op een halve meter afstand en ik heb die arme schat niet eens gezien. Gevolg wij beiden een sprong in de lucht en waarschijnlijk een hartaanval van de schrik. Mijn aandacht is van de eekhoorn afgeleid, maar goed ook anders stond ik hier nog een uur. nog even naar de grote vijver dan.  Mijn bekende pad wordt her en der belet door flinke omgevallen/ omgewaaide bomen. al die rommel in het bos maakt het wel spannend, ik zie hoe gaatje en holletje ontstaan, zo’n enorme wortel is een ideale broedplaats voor een ijsvogel. De winterkoning heeft huis in de kleine takjes en de roodborst zit uitdagend op de stam, De klimop die om de stam loopt ligt nu ook op de grond en menig insect zit al op de nog plakkerige bolletjes. Ik moet "mijn bos"weer helemaal opnieuw ontdekken. zelf het water vertoond een grote verassing, het water staat enorm hoog alle tussendijkjes liggen her en der onder water. maar de grootste verassing zit op het water. eendjes niet zomaar eendjes maar ik zie krakeendjes, een fuut in een prachtige baltskleur, en nonnetjes een wit mannetje met wel drie vrouwtjes bij zich. heeft die het goed. Ook de zwanen vormen weer een paartje, en dan scherend over het water een vleermuis . Toch wonderlijk hoe je steeds iets nieuws ontdekt. Voor mij was dit een hemelse dag en als dit een voorproefje is dan laat ik me graag overvallen met al dat moois.

2 thoughts on “Doort

  1. Heerlijk is dat hè, lekker in je eentje, de rust en de schoonheid en al die dingen waar je je over kunt verwonderen. Zelf kom ik helemaal tot rust als ik dan zo rondwandel met mijn cameraatje en ben ik altijd veeeeeeeel langer op pad dan dat ik eigenlijk van plan was. Ga zo nog even kijken naar je album, maar heb alvast weer genoten van je blog.Hoe is het nu met Jamie ??Fijn weekend, liefs Miem

  2. Dat was dus heerlijk Mazza en je hebt weer heel veel gezien en gehoord, nu het echte bekende eraf is in de Doort is het natuurlijk wel mooi om alle nieuwe dingen te ontdekken, ik hoop dat we een goede lente krijgen en dat je nog heel veel mooie wandelingen kan maken, beleven doe jij altijd wel wat dus dan komt het helemaal goed.Liefs, Ann.

Wat vind jij ervan?

