even nog een konijntjes up-date.


Het gaat heel goed met ons konijntje, we zijn zaterdag gaan kijken voor een nieuwe kooi met ren, want twee konijnen kun je niet zomaar bij elkaar zetten, zoiets moet klikken zegt men en daarbij weet ik dat wij een zeer pittig mannetje hebben waarbij de hormonen behoorlijk razen waardoor hij behoorlijk territoriaal kan zijn. Hij is heel lief en heel aanhankelijk maar dan wel buiten de kooi. Wat dat andere konijn was wist ik ook nog niet maar twee mannetjes kunnen al helemaal niet bij elkaar. Nu hebben we de twee konijnen naast elkaar staan, zo hebben ze wel contact met elkaar en kunnen ze elkaar niet aanvallen. Daarbij viel al op dat onze Rocky toch wel zeer charmant kon zijn. Ineens mocht ik zomaar zijn voerbak pakken zonder dat het een konijnen-stierengevecht werd, want hij is snel als die komt aanstormen, we hebben hem zelfs al een paar dagen niet meer horen grommen, grommen is konijnen taal, voor laat me met rust of ik ben het er niet mee eens. Op een gegeven moment liet de nieuwkomeling zich zelfs op het koppie likken door Rocky. Het klikte wonderbaarlijk goed tussen die twee. Dus vanmiddag toch maar even naar de dierenarts voor een geslachtsbepaling , want als het klikt moeten konijnen zo snel mogelijk gekoppeld worden willen ze vriendjes worden en blijven  tenminste dat staat overal geschreven , iedere keer dat ze uit elkaar gehaald worden moet de koppeling opnieuw beginnen.
De dierenarts bevestigde wel wat we vermoeden het was een vrouwtje een heel jong vrouwtje nog en ze is gelukkig ook gezond verklaard, Dus nu kunnen we een plan van aanpak maken en dan staan we natuurlijk ook voor een  probleem, ik wil echt geen jonge konijntjes en lopen al genoeg konijntjes rond die dan toch maar gedumpt worden. Dus moet het vrouwtje dan sowieso gecastreerd worden want als een vrouwtje geen nestje mag krijgen dan kan ze baarmoederkanker ontwikkelen, dat is eigenlijk een feit. Maar zij is nog veel te jong. Dus nu moet onze Rocky er maar eerst aan geloven en staat dus vrijdag op de lijst om geopereerd te worden.  Als je nu denkt dat ze dan meteen bij elkaar mogen hebben we het ook nog mis want blijkbaar kan een konijn nog 6 weken na een castratie voor nakomelingen zorgen, ik weet niet of dat klopt , lijkt me een beetje vreemd maar goed, dan moeten we ze dus nog 6 weken uit elkaar houden. Eigenlijk heel zielig als je ziet hoe leuk ze elkaar vinden.  In ieder geval hebben we twee happy gezonde bunnies. We moeten wel even wat ruimte opofferen voor ze maar gelukkig is dat ook maar voor 6 weken. Konijnen hebben heel veel ruimte nodig om te kunnen rennen en springen en vooral spelen, want konijnen zijn heel speels en aanhankelijk vandaar dat Rocky binnen zat, buiten is er altijd veel minder contact. En als ik in de keuken bezig ben heb ik nu al twee konijntjes die bedelen om een worteltje. Kun je nagaan hoe slim ze zijn. Ik heb voor me voor het nieuwe konijntje al behoorlijk in de kosten gewerkt, maar ja als je dat niet wil moet je geen huisdier nemen, heel simpel. Lekker handig dat we net vakantiegeld binnen hebben. Als Rockey gecastreerd is en ze eindelijk bij elkaar mogen gaat Stuart kijken of we zelf ene heel groot hok kunnen maken we hebben een paar juweeltjes van hokken gezien, echt paleisjes. Ook een hele leuke optie gezien waarbij twee kooien op elkaar waren gezet en ze via een gat en een plankje dus naar boven kunnen zo heb je meteen twee etages. Het voordeel is dat ze dan ook twee keer zoveel ruimte hebben op voor ons dezelfde oppervlakte , Verder weten we nog niet of we ze misschien wel buiten laten want dat kan heel goed omdat ze elkaar als gezelfschap hebben , heb je slechts een konijntje dan mag je hem echt niet alleen buiten laten want dan krijgt die veel te weinig aandacht. Voorlopig hebben we geïmproviseerd met twee kooien en anderhalve ren . als de operatie achter de rug is , wat ook nog even heel spannend is want konijnen kunnen heel slecht tegen narcose kunnen we na een aantal weken het tussenscherm weghalen en zien wat er gebeurt.


Boven de kleine versie, zo staat de ren als we veel thuis zijn

Op de tweede en derde foto is de ren een stuk groter , dit doen we als we toch niet thuis zijn dan kunnen ze goed springen en rennen , de vloerbedekking ligt er om te vorkomen dat ze uitglijden. Verder heel veel speeltjes als een snoepjesbal, een pvc buis is een favoriet speelgoed een hooibal. wcrolletjes vinden ze ook heel leuk ook met balletjes wordt gegooid.

We zijn er allemaal op voorbereid dat een heel simpel ingreepje, een ramp kan zijn dus ik vraag iedereen om voor Rockey te duimen vrijdag. Alle beetjes helpen. De dierenarts heeft gelukkig heel veel ervaring met konijnen.

En Claus , we zijn nog aan het denken moet het Claudette worden of Claudine misschien of inderdaad Clausje zoals je ook Guusje hebt.

7 thoughts on “even nog een konijntjes up-date.

  1. Mooie konijnen heb je daar. Schattig om te zien hoe moet koppelen. Casteren is zeker belangrijk. Dan gaat hormonen weg. Koppelen moet vooral onbekende plekje doen. Dan lukt het meestal. Wat zielig dat Rockey vondeling was geweest. Wat lief dat jullie opneemt. Waarom dumpen altijd de konijnen. Bij ons op parkeerplaats was ook gedumpt. IK probeerde te pakken het duurde paar uur dat ik gepakt heeft. Gelijk daarna dierambulance gebeld. Ze kwamen niet ophalen. Moet zelf brengen. Ik had al twee konijnen.
    Jou konijnen is geweldig om te zien. Nog bedankt.
    Fijn weekend.

    • Nu hebben ze een nieuw hok buiten en een hele grote ren erbij waar ze de hele dag kunnen spelen, rennen en gras eten. Iedere dag komen ze aangerend als ik met eten kom en dan komen ze soms een knuffeltje halen. Ik stap ook vaak in de ren en ga ik erbij zitten dan komen ze vaak bij me zitten. maar soms hebben ze geen zin , ook dat moet kunnen.

  2. Claustrofobie lijkt me wel een toepasselijke naam als je haar in een te klein hokje stopt Marion.Maar ik denk dat dit wel mee zal vallen.Natuurlijk wens ik de kleine veel succes met de ingreep

  3. Komt goed ik duim mee!Claudientje klinkt wel lief, het is een snoezig konijntje.en jij een lieverd voor de dierenwereld.Mooie zonnige dag vandaag geniet!

  4. Mijn duimen zijn al roodgloeiend. Komt goed meid maar begrijp je best. Clausje? Hmm….. Guusje vind ik persoonlijk leuker en het klinkt liever! Linda kan ook nog: het betekent mooi, knap in het Spaans en mooi is ze!!!

  5. Arme Rockey, door de vondeling moet hij eraan geloven en het is inderdaad waar dat wat voor mannelijk dier dan ook na een castratie nog voor nakomelingen kan zorgen, tenminste bij honden, paarden enz. is dat het geval, dus nog afzondering ook! Claus is dus geen mannetje dat wordt even puzzelen voor een naam, succes en sterkte voor Rockey!Liefs, Ann.

  6. Hey s6 met haar!! Gaat wel goed komen! maar zullen duimen !! Wordt het dan eigenlijk niet: Claudia?…hi. hi…Succes met het beestje!!

Wat vind jij ervan?

