eikenprocessierups, hij is er weer


eikenprocessierupsen , ze zijn er al weer. Toen ik aan kwam zaten ze nog allemaal onderin de boom. Altijd een eikenboom .
Het licht was al behoorlijk aan het afnemen, vandaar de ietwat vreemde kleuren.

Een groot nest onderaan de stam

Een paar uur later nog minder licht waren de nesten zo goed als verdwenen

Naar boven kijkend wordt duidelijk waarom

En ook meteen duidelijk waar de naam processie vandaan komt

processie rupsen bevatten gemene brandharen die ze kunnen weg schieten als er gevaar dreigt. Gevaar als in harde geluiden, langsrennende kinderen of honden kan dit al activeren. Na een aantal vervellingen komen de brandharen los te liggen en kunnen ze in de wind terecht komen en dan zo ook nog overlast bezorgen aan huid en luchtwegen .
Contact met de huid is rdelijk goed op te lossen met plakband. Door gebruikt van plakband kun je de brandharen uit de huid verwijderen waardoor de irritatie weer afneemt , daarna koelen met Mentholgel. Vooral niet gaan wrijven want dan werk je de brandharen juist in de huid en kun je er wekenlang zo niet maandenlang van "genieten" Er zijn ook wel stadia waarin de rups geen overlast veroorzaakt maar ik zou niet aanraden dit uit te proberen.  Mijn advies blijf uit de buurt , ben alert tijdens het seizoen en let vooral op als je ergens wilt gaan zitten om te picknicken of zo.

10 thoughts on “eikenprocessierups, hij is er weer

  1. Hoi Marion , dank je wel voor de waarschuwing, zoals je weet zijn yvon en ik veel in de natuur te vinden…vooral in de bossen waar de loof en naaldbomen staan…en aangezien ik gek op eikeltjes ben kan ik niet voorzichtig genoeg nu zijn…

  2. Wat een invasie hè, ik heb het nog nooit zo gezien hier in Fryslan. Misschien maar goed ook. Mooi vastgelegd. ‘k Wor er eng van.xsjerrie

  3. Het is weer de tijd voor deze rupsen, en dat is een ware plaag. Je hebt het mooi vast kunnen leggen Mazza, ik heb ze nog nooit in zo’n lange rij gezien.Lieve groetjes van Edward.

  4. Wat een gruwels. Langzaam krijgen we steeds meer overlast van insecten. Ik heb een piepklein vijvertje wat stikt van de wespen. En wolluis een ramp voor de hortensia en de druivelaar. Brrrrrr

  5. Gadsie…weer met lange mouwen fietsen…Och we zullen er aan wennen denk ik, douchen na het fietsen werkt ook goed en is nog fijn ook.We letten weer op…dank je voor de waarschuwing…had ze nog niet gezien.

  6. volgens mij wagen vogels zich hier niet aan , wel predatoren als sluipvlieg en grote poppenrover , maar of die er genoeg zijn

  7. Zowww dan! Wat is dat toch met die rupsenpalgen de laatse jaren?? Hier hebben we spinselmotplaag :-)Misschien door klimaatsveranderingen?? Weet het ook niet, maar mooi vastgelegd Mazaatje!! Ja, oppassen voor die harige harry’s… Wel lekkere hapjes voor de vogels….

Wat vind jij ervan?

