bijzonder leuk


Toch grappig.  Ben bezig mijn foto’s aan het uitsorteren en op naam te brengen ,waar soms nogal eens werk in gaat zitten  Zoals mijn aparte vlinder .
Ik wist dat ik hem ergens had gezien maar niet waar. Dan pak ik mijn bijbel op het gebied van insecten erbij , insectenboek van Chinery  bijvoorbeeld.
307 pagina’s insectenplaatjes en omschrijvingen meer dan 1300 insecten , een peuleschil van wat er bestaat. Aangezien er ongeveer 1 miljoen soorten insecten beschreven staan en dan daar natuurlijk nog een veelvoud van dat niet beschreven staat maar ik kom met dit boekje een heel eind. Gelukkig hoef ik niet het hele boek door te bladeren al heb ik hem er nu zo vaak bij gepakt dat ik ongeveer wel weet waar welk soort insect staat.  Geloof het of niet maar er staan toch zo’n 70 pagina’s met vlindersoorten in . In Europa leven zo’n 5000 soorten.  Ik vind zo’n feitjes altijd verbazingwekkend stel me dan voor hoeveel ik er ken en voel ma dan weer heel nederig . Er is zoveel te ontdekken dat het gewoon onmogelijk is om een kenner te zijn, als je tenminste nog een ander leven hebt naast de natuur.
Puntje bij paaltje deze vlinder kon ik niet terug vinden.  Ik den k weet je wat ik ga eens bij Toos kijken. jullie kennen haar wel als bont zandoogje. zij heeft zoveel vlinders op haar site Ga daar neuzen en al snel vind ik wat ik hebben moet. Gelukkig met naam dus verder info is nu snel gezocht.
Phegeavlinder. Zeldzaam en komt voornamelijk in Noord-limburg en aangrenzend Brabant voor. Montfort lijkt net net tegen de zuidgrens van dat gebied aan te liggen. Familie van de beervlinders  (ARCTIIDAE) en dat is weer een onderfamilie van de de nachtvlinders ( de uilen ).
Altijd leuk dat opzoeken. zo ben ik meerdere insecten aan het opzoeken en mijn oeverlibel blijkt bij nadere bestudering weer een beekoeverlibel te zijn . Leuk want ook deze behoort tot de zeldzame soorten.  Dan weer een kever die ik niet kan vinden en dan heb ik gelukkig mijn connecties die me uit willen helpen , maar deze natuurforser is streng hoor , want ik moet het eerst zelf gezocht hebben . De tijd van cadeautjes is voorbij.

Ik zou ook niet anders willen . Zo verandert mijn lekkere middagje uit ineens in een bijzonder uitje. En dan denk ik toch weer:  zou ik mijn boek mee moeten nemen op mijn trips? en dan denk ik Ach, het moet wel leuk blijven natuurlijk. 

Phegeavlinder

Kleine julikever ( Anomala dubia)

Gewone oeverlibel ( man )

Gewone oeverlibel ( vrouw)

Beekoeverlibel

Bloedrode heidelibel

4 thoughts on “bijzonder leuk

  1. Jeetje wat een rust op je space,,,eigenlijk best jammer want je hebt zoveel te vertellen.Klaar met sorteren?Veel te warm nu….fijn weekend

  2. Je verhaal best wel herkenbaar. Ik moet toegeven dat ik wel erg lui ben in het opzoeken van namen.Macrofotografie is sinds een tijdje een rage. Als ik een insekt (maar kunnen ook dieren zijn) wil identificerenplaats ik de foto op het forum. Daar zitten een flink aantal echte kenners en het moet gek lopen als niemandme verder kan helpen.

  3. Die onderste lijkt op het eerste oog wel aan aapje met vleugeltjes…engelaapje.Teveel fantasie hihiLeuk hè dingen uitzoeken en opzoeken…ik ben er dol op maar dan niet alleen dieren…Google and me….whahahahaha

Wat vind jij ervan?

