9 juli nacht van de nachtvlinder


9 juli was officieel de nacht van de nachtvlinder . Er waren verschillende activiteiten waaronder in Brunssum, een beetje uit de richting vond ik, Daarbij komt nog dat met het warme weer, mijn ma om de haverklap uit bed wordt gebeld vanwege een of ander alarm is zijn vrieshuis. Dus echt vastigheid op een lift was er ook niet. Na gisteren uitgeblust te zijn van al die warmte begon ik rond 11 uur ’s avonds weer een beetje tot leven te komen . Niemand wou met me een blokje om , saaie pieten hihi.  Dus toen maar zelf een bezigheid gezocht , nachtvlinders dus.
Ik ging buiten een laken opspannen , we hebben genoeg oude lakens liggen en een sterke lamp gezocht . Tijdens die bezigheden bleek maar weer dat het helemaal niet zo afgekoeld was als het leek. Het was gewoon ronduit warm, de gierzwaluwen gieren nog even , de krekeltjes zingen, de eerste keer dat ik ze weer in eigen tuin hoor, gezellig , de merels zoeken hun slaapplaats op.
Zo gauw we , inderdaad we want toen mijn Elena in de gaten kreeg waar ik mee bezig was vond ze dat een geweldig excuus om niet naar bed te hoeven en natuurlijk even de camera in te pikken, het laken hadden gespannen en de lamp erop hadden gezet kwamen al gauw de eerste insecten .
We hebben nog geen grote vlinders gezien op het laken. We weten wel dat ze rondvliegen dus we moeten iets anders verzinnen om deze te pakken te krijgen. Vanavond nog maar een poging dan, we hebben al stroop met en beetje rum gemengd volgens de sites het ultieme lokmiddel en de alcohol erin zorgt ervoor dat ze rustig worden, whaahaha , we gaan gewoon vlinders dronken voeren ,hoe gemeen is dat. Eerst maar  eens zien of het wat oplevert. In ieder geval is het wel heel leuk om te zien wat er leeft in de tuin.

Elena en ik zaten wat te giebelen. En zij zat zich op de achtergrond kapot te lachen over het schimmenspel
dat ze zag en was stiekem foto’s aan het maken met haar telefoon. Ze  was net bezig wazige foto’s aan het maken over een candle light diner aar terwijl ik weer bij haar kwam zitten , waarbij we opschrokken door een enorm hard geritsel. Bijna met hartkloppingen e nog meer gegiebel kruipt mijn 15 jaar stoere meid tegen me aan om met de zaklamp te bekijken wat haar zo aan het schrikken maakt en een luid : "ooooohhh wat een poepie ", jaagt het beestie meteen weer weg , een spitsmuisje dus, was verantwoordelijk voor de commotie, daaruit blijkt maar weer hoe droog alles is, het kleinste blaadje dat ritselt klinkt als een enorme boom.  Zo werden we ook opgeschrikt door iets vlak naast ons dat klimmend een weg door de struiken voert. We dachten aan een kat , omdat de buurvrouw er drie heeft maar nee, het bleek een bruine kikker te zijn hihi hoezo boomkikker.  We hebben dan nog wel niet de grote nachtvlinders te pakken gehad maar we hebben zeker wel leuke dingen gezien. Elena is uiteindelijk lekker buiten gaan slapen onder het afdak. Ben benieuwd wat we vanavond kunnen vinden misschien nog meer geluk met ons lokmiddel. leuk om te doen is het zeker wel. Zeker als je toch niet kunt slapen door die hitte. De foto’s die  zullen volgen zijn niet allemaal scherp maar goed de omstandigheden ook  niet makkelijk en het is ook meer bedoelt om een beeld te geven dan om een fotoprijs te winnen.

13 thoughts on “9 juli nacht van de nachtvlinder

  1. Ben bang dat het niet veel wordt vanavond, helaas, ? ach een beetje, had mijn laken gespannen mijn smeerseltje erop en toen begon het te regenen en het waait, een verademing weer wat zuurstof in huis, maar voorlopig geen vlinders denk ik .Maar goed dat ik de lamp nog niet buiten had gezet . Probeer het gewoon een ander keer weer. De zomer is nog niet om .

  2. Geweldig..vlinders lokken met rottend fruit en dat s’nachts.Ik doe het maar niet midden in de stad want dan krijg ik ander publiek op mijn vlonder..hihi…en dat willen we niet.Mooie fotootjes en ook voor mij is de grens 25 graden met 0 vochtigheid.Fijn weekend en succes vanavond.

  3. Ik vlinderde ook in deze nacht, gelukkig zag je mij niet ;o)MaXX heeft mij eens een hele nacht wakker geblaft, ik methonkbalknuppel en al naar beneden niets te zien. Was het een nachtvlinder die konstant tegen het raam vloog pieuwfffMooi fladderjurkje! Fijn weekend, ciaociaoBella;-)

  4. Schaduwwerking hou je toch wel maar met een felle lichtbundel recht erop minimaliseer je dat wel. Het is wel afwachten hoe het licht terugkaatst op bepaalde vlinders. Moeilijk onderwerp hoor

  5. Je hebt tegenwoordig van die grote felle zaklantaarns. Als je zo’n ding hebt. Het licht op het doek laten zoals het is.Zodra er een interessante vlinder op het laken zit kan er iemand met de lantaarn zo haaks mogelijkop schijnen en kan jij vanaf de zijkant fotograferen

  6. Dat ze op rottend fruit afkomen wisten we al… maar dat gisteravond de nacht van de nacht vlinder was dat wist ik nog niet…. weer wat geleerd… de foto´s zijn goed gelukt joh.wens je een een heel fijn weekend

  7. ja ben ook wel benieuwd naar vanavond , vlinders kunnen heel goed ruiken en zijn gek op rottend fruit , dus ik heb ook al een stukje banaan vol in de zon liggen . gisteren had ik , drie plekken een met honing , kersen sap en iets met alcohol, en kwamen verschillende insekten op de verschillende plekken af , dus iedere soort heft zijn eigen voorkeur.

  8. Ik had de lamp eerst op het laken maar later toch iets naar achteren gedaan je wilt een zo groot mogelijk lichte plek creëren om ze te lokken de meeste zaten toch op de kant die beschenen werd. en ik had zelfs een 100 watt lamp erop staan , waarschijnlijk is ene spot die van onderaf schijnt nog het mooiste . maar je doet het met wat je hebt. mijn grootste probleem was de schaduw die die lamp creeërde zowel op de insecten als via mij hihi.

  9. Nooit geweten dat je ze op die manier kan lokken. wordt het laken vanaf de achterkant beschenen ? in dat geval zou ik ook proberen een felle lamp op de voorkant te zetten, misschien dat je dan de foto’s wat meer helder kan krijgen.Zal mij benieuwen hoe die rumparty uit gaat vallen voor de vlinders……..kater ?

Wat vind jij ervan?

