zondag


Stel je eens voor, zondagochtend. Langzaam open je je ogen.  Je man ligt nog naast je te slapen, Je kijkt naar de klok. 6 uur. Je kijkt naar buiten, de wereld is nog donker en slaapt nog.
Je kleed je aan en stapt op de fiets. Aan het oosten wordt de lucht langzaam lichter. De wereld is nog stil. Vleermuisjes dansen al snel boven je hoofd, nog snel wat insecten versnaperend voordat zij naar bed gaan.
Boven de velden hangen witte nevels, spookachtig alsof ze een groot geheim verhullen. In de verte hoor je een haan kraaien. een schrille kreet door de lucht, ook de kraaien beginnen zich langzaam te roeren. Het licht aan de horizon maakt plaats voor een roze gloed tussen de bomen door. Een roodbruine elegante gedaante staat nog relaxed langs de bosrand. De kop gaat omhoog en de adem komt met wolkjes uit de neus. De grote oren staan gespitst en bewegen naar links en rechts,  Ze hoort, ze zekert, alert trilt haar slanke lichaam als ze toch de veiligheid zoekt en langzaam elegant weer het bos intreedt. Hier en daar beginnen vogels te fluiten, vooral de meesjes zijn al wakker en vliegend dansend door de bomen.  De tjiftjaf begint ineens zijn naam te roepen, vinkjes vliegen verschrikt weer de boom in.
De eekhoorn kijkt verbaasd welk vreemd mensenwezen al zo vroeg op pad is. Als hij beseft wat er aan de hand is begint zijn staart te zwaaien en met een tjuktjuktjuk, verdwijnt hij achter de stam. Nog even zie ik zijn koppie om de stam heen kijken. Hij vertrouwt het toch niet en klimt gauw naar boven om via de eekhoornsnelweg via de boomtoppen over te stappen op een andere boom . Dan pas valt op hoe mooi de takken op elkaar aansluiten en is duidelijk te route van de eekhoorn te zien.
Een fazant laat zich horen. Als je  dan weer omhoog kijkt realiseer je dat de dag alweer volop begonnen is. De lucht is licht. De nevel is weggetrokken, De tractor rijdt al op het veld en de eerste hondenbezitters zijn ook al buiten. De wereld is wakker.  Je gaat naar huis, maakt koffie en realiseert je eindelijk wie je bent terwijl je gezin nog steeds op een oor ligt. Een mooi moment voor koffie.
Wat een heerlijke manier om de dag te beginnen.
17 thoughts on “zondag

  1. Zúcht……….. ik ben geen vroege vogel…………. absoluut niet. Avonden, daar heb ik het van. Maar dit log, daar raak ik zwaar van aan de twijfel………………..Práchtig!♥Toch denk ik dat ik een late vogel blijf…….. Uil, ook mooi!

  2. Jou verhalen zijn altijd leuk om te lezen Mazza, op zondag om 6 uur op, vind ik wel een beetje erg vroeg, maar ik mij wel voorstellen, dat je juist dan van de stilte kunt genieten.Groetjes van Edward.

  3. Glimlachend lekker geschreven en aangezien in zelden zo vroege vogel ben besef ik alleen maar meer wat ik dan allemaal misloop … met een kopje koffie als kers op het toetje.Dikke knuffel van mij x

  4. beleefde het even mee zelf ben ik gek op de ochtend vooral als alles nog in diepe ust is dan voel je even een met de natuurdit is nu de derde keer probeer het weeeeer

  5. Oohh,….. mooi!….zo alleen en dan de dag die wakker wordt. Je vertelt het zo levendig :)Heb me al vaker verwonderd dat je in je eentje op pad gaat…..ik ben gewoon te schijterig, ik durf dat echt niet! Maar het lijkt me wel heerlijk hoor.

  6. Een prachtige omschrijving van de ochtend .Ik heb me om 5 uur nog eens omgedraaid toen mijn lief ging werken .Als ik zelf om 5 uur moet opstaan om te werken kan ik intens genieten van alles om me heen

  7. ha ook ik kon niet op je space komen…nu via omweg en klikken op blogtitel toch gelukt…Snap het niet want loopt allemaal weer lekker….of niet hihigrtjes

  8. Mazza…… ik geniet altijd van je stukjes over de natuur, je kunt er zo liefdevol en poëtisch over schrijven en maar toch is mijn begin van een heerlijke zondag echt anders. Wel redelijk vroeg uit de veren maar dan genieten van een doodstil huis met een dampend bakkie koffie en een krantje. Van Ilona !!!

Wat vind jij ervan?

