herfst.


23 september , hoezo herfst ? Het was 28 graden buiten.De Molengreend is een dankbare plek om na het werk even te stoppen en even op adem te komen of om even bij te tanken. Onder de rook van de snelweg bevindt zich daar een juweeltje van een natuurgebied, gevoed door het water van de Maas.
Vlinders en libellen fladderen en zweven door de lucht.
Konijntjes schieten weg.

Het kraakheldere water ligt er glad en smetteloos bij, visjes schieten weg bij het zien van mijn schaduw, de zon schijnt heerlijk op mijn rug. In eerste instantie wil ik alleen maar lekker aan de waterkant zitten, mijmerend en turend over het water.  De zon schittert weerkaatsend in het water waardoor er wel tientallen diamantjes lijken te drijven. Als sterretjes die fonkelen.
De zon verwarmt mijn gezicht terwijl ik heerlijk met mijn ogen dicht luister naar de geluiden om me heen,op de achtergrond het monotone gebrom van de snelweg. Hypnotiserend.
Boven mijn hoofd het geknetter van de hoogspanningsmasten , in de lucht de kreet van de slechtvalk die weer gebroed heeft op de torens. Rechts van me het gekwaak van kikkertjes, en ineens achter me een flink gekraak, takken die zwiepen en kraken, een geritsel en ineens een scheurende geluid.  De rust is verdwenen net als mijn bloedruk. Ik kijk omhoog in de ogen van een Galloway koe, op twee meter afstand, ze kijkt me een beetje sullig aan maar laat wel merken dat ik op haar plekje zit. Ik respecteer hun plek en maak me voorzichtig en vooral heel rustig uit de voeten, terwijl de adrenaline wel even overuren maakt. Ik ben nog niet weg of de koe trampelt zo over mijn plekje heen, het water in. Langzaam weer op aden komend en mijn adrenaline de kans gevend om te zakken , ritselt bij iedere voetstap het gras,van alles schiet er links en rechts weg, even denk ik aan een rat maar het blijken kikkertjes te zijn. grote kleine sommige kruipen andere springen.

Op het water blijkt dat de meerkoeten al in een grote groep zwemmen , de concurrentie en de vijandigheid zijn tijdelijk even voorbij, ruzies worden even bijgelegd en overspel even vergeten. Een grote groep kan veiliger de winter in weten ze.

De jonge zwanen zwemmen sierlijk door het water bijna net zo groot als hun ouders, nog onzeker worden er nog lieflijke trompetter-geluidjes naar de ouders gestuurd en beantwoord . Mijn aanwezigheid is ze opgevallen , zacht trompetterend worden ze gerustgesteld terwijl de zwemkoers dusdanig wordt dat ze weer dichter bij elkaar uitkomen.

De wilde pepermunt staat nog in bloei en vele insecten genieten van de warme temperatuur om nog gauw even de de broodnodige nectar binnen te krijgen. Langpootmuggen hangen al parend aan de grasstengels.  Ondanks alle rust die het uitstraalt is de insectenwereld in opperste stress vanweg de laatste loodjes, er is nog ene kans op een paring, eitjes leggen , misschien wel een prooi te vangen. De drukke bezigheden van mijn werk wegen hier niet tegenop.

Respect is het gevoel dat ik krijg.

8 thoughts on “herfst.

  1. Je hebt het zo gebruikelijk, weer heel mooi omschreven, ik zie het zo voor me ! Lijkt me ook wel schrikken als er in eens zo’n groot rund achter je opduikt !

  2. Hee Mazza, je kan het zo mooi verwoorden wat jij allemaal beleefd in de natuur. Volgens mij zou jij heel veel bij zo’n natuurprogramma op tv kunnen vertellen wat je ziet.Geniet ook van je zondag.Mijn ogen waren nu rustiger bij het lezen van de ‘witte’ lettertje 😉

  3. Hahaha,,, de koe dwingt wel respect af , daar heeft ie geen woorden voor nodig.Dat is ’t wat de natuur zo mooi laat zien…..leven in respect en ieder z’n ding zonder te vergaderen hihihi.Mooi verteld Mazza….de sfeer was voelbaar.

  4. Lijkt me inderdaad wel effe schrikken als er zo’n zwarte koe door de struiken breekt, denk dat ik me ook maar voorzichtig uit de voeten zou maken.

Wat vind jij ervan?

