Het wassende water


De zon is nog niet wakker als ik alweer naast mijn bedje stap,  alweer een nacht van onrust . Weinig geslapen en toch voel ik me sterk en fit. Het is zondag mijn dag van rust en natuur.  Nog voordat de natuur wakker wordt sta ik alweer met mijn neus in de frisse wind die vanmorgen vroeg al warm aanvoelde.  Nog voor de zonnestralen de horizon raken loop ik tussen de imposante donkere gedaanten door die beschermend over me heen buigen.

Mijn zorgen en mijn twijfels rollen van me af. Ik vergeet weer waarom ik twijfel , mijn gedachtes worden gesmoord en mijn gevoel mag weer vrijkomen. Een gevoel van warmte, trots, en zelfvertrouwen. De liefde die ik in me voel zit zo diep, verlangend om uit te breken. Mijn tijd komt, dat weet ik zeker en ik kan het aan.

Tijd verstrijkt, tijd heelt oude wonden? Ik weet uit ervaring dat oude wonden niet helen, soms  zelfs opengereten worden maar tijd leert je wel welke tactiek het beste pijnstillend werkt.  Hoe ik ermee om moet gaan zodat ik niet gesmoord word, niet dichtsla ,  zodat mijn gevoel niet meer afgestompt raakt.  Ik heb geleerd dat ik geen slachtoffer hoef te zijn, de keuze heb om gelukkig te zijn.  Alleen ik en niemand anders heb dit in de hand.  Twijfels als : kan ik dit wel? wil ik dit wel? als ik mijn hart weggeef wat krijg ik dan terug?  Redeneringen van het verstand , het verstand dat nog zeer goed weet hoe het is om slachtoffer te zijn.

Mijn gevoel dat verwarmd wordt door de stralen van de opgaande zon,  met de aanblik van een enorme watermassa. Net als mijn land overloopt loopt mijn gevoel over.  Zoals het water raast over de weilanden en alles op zijn pad meeneemt zo razen de gevoelens in mijn lijf.  Geïntrigeerd kijk ik naar het wassende water, dat zich om de bomen en struiken heen vouwt.  De kracht en snelheid waarmee het door het landschap glijdt. En heel onverwacht voel ik  hoe mijn gevoel naar buiten komt, gezuiverd door het wassende water.  Alle twijfels die wegspoelen , worden meegesleurd door die krachtige stroom die het  land overstroomt.  En de zon geeft de omgeving een fantastische gouden gloed die bomen en struiken verwarmd en versierd.  Mijn hart is verbonden, verwarmd en gekleurd door de natuur die me omarmt en zachtjes in de wind fluistert  alles komt goed.

het wassende water

Mijn verstand en gevoel in tweestrijd,  kritisch heen en weer wegend van de ene schaal naar de ander. De weegschaal slaat nog af en toe door maar het evenwicht is niet ver weg meer. Elkaar vindend in het midden zoals ook straks het water zijn loop weer hervind, gereinigd, geluwd en alle ballast onderweg weggooiend. Van het razende wassende  water zal straks nog maar een kabbelend riviertje over zijn.  Zo ook  zal mijn gevoel zijn weg vinden zonder belemmerd te worden door mijn verstand.

18 thoughts on “Het wassende water

  1. Ik vind het zo mooi dat je voor jezelf zo’n prachtig rustpunt hebt weten te vinden in de natuur. Even niet geen bemoeienissen van andere mensen, geen verplichtingen en gewoon simpelweg even de tijd om voor jezelf alle moeilijke beslissingen van de afgelopen week en die van de komende week op een rijtje te zetten en de balans op te maken. Die weegschaal zal heus de komende tijd nog herhaaldelijk behoorlijk wat zwiepers naar links en naar rechts maken, maar het evenwicht is zeker al weer in zicht.

    Kus van mij x

  2. ha die Mazza
    nu de fotos zijn overweldigend mooi
    dat moet je echt treffen denk ik
    denk ook dat die warme stralen en dat wassende en stromende water veel van je sores hebben mee genomen , en je wat dichter bij een oplossing komt
    althans dat hoop ik dan voor je
    kop op
    komt goed
    toch!
    fijne avond en een gezonde nachrust

  3. Je verwoord het allemaal weer prachtig.En het lijkt me heerlijk dat je dit allemaal kunt met de natuur om je heen.Die alle pijn en en gevoelens op een rijtje zetten. Ik heb respect voor je. Groetjes en dikke knuffel en een fijne dag. Anna

  4. Gevoel, Verstand , Wijsheid en Overwinning gaan hier in jouw prachtig beschreven verhaal zo mooi samen. Dat is de ervaring waar je op vaart, die je wis en waarachtig ooit al eens hebt meegemaakt en in goede banen hebt leren bewandelen. Nu pak je je voordeel daarmee en bewandelt de juiste weg om op jouw eindbestemming van de vrijheid te komen. Nog zal je wel wat hobbelpaadjes tegen komen, maar dat is het leven vol met hartfeelings. Soms zonnenschijn soms wat misty. Ik omarm je even voor dat warmedekengevoel, voel je het Marionnetje?
    Je bent een voorbeeld van een vrouw en mocht je ooit even in het diepe geraken met woeste golven wil ik je wel een reddingboei toewerpen, mijn msn is regelmatig op groen 😉
    Eindig ik met een dikke klapzoennnn, liefsNoon

    PS: Je hebt vaak meer vrienden dan je denkt, zelfs op de virtuele snelweg! Kop op!

    • Dank je wel Noontje, het was heerlijk kletsen inderdaad. en ja de ervaringen die ik heb meegemaakt zijn erger dan dit, klinkt triest maar eigenlijk is het dat niet. die ervaringen hebben mij gevormd tot wat ik ben , zonder was ik misschien nog steeds dat stille verlegen meisje dat niet durfde te zeggen wat ze dacht en voelde.
      Dit zijn mijn levenslessen die ik meeneem op mijn reis naar een nieuw leven. Veranderen gaat niet zonder slag of stoot. En soms is de prijs hoog, maar mezelf vergeten, wegcijferen, verloochenen zelfs, kan en wil ik niet meer.

  5. Heel juist Marion, jíj en jíj alleen hebt dit in de hand. De worsteling waar nu je verstand en gevoel aan onderhevig zijn zal uiteindelijk de moeite waard blijken te zijn geweest.
    Hou je haaks.
    xxBea

  6. Woorden zijn verder niet meer nodig, je weet zelf precies hoe het zit en hoe het moet. Rest me nog te zeggen dat deze hoogwater foto’s toch weer anders zijn dan alle anderen. Omdat je er vroeg voor op pad ging en daardoor prachtig van kleur zijn.

  7. Goud , er schijnt een gouden gloed door jou en jouw verhaal,ik krijg ’t er warm van 😉 Gratieus en vol vertrouwen, staande in het wassende water en de wind fluistert je toe.
    Knap verwoord Marion.
    Diep geworteld…geweldig! dankje!

  8. Go with the flow Marion 🙂 en alles zal goed komen. ‘Het wassende water’ heb jij al voor me weggekaapt. Mooie titel en had ik ook in gedachten voor mijn foto’s aan de IJssel. De ochtendstond legt goud in de mond….maar jahh… dat bed is ’s ochtends ook wel erg fijn als je de hele week al vroeg op moet.

Wat vind jij ervan?

