Haakmos


Haakmos : ik zag dit plukje , bijna een mini-palmboompje en dacht ha leuk. 
Het blijkt haakmos te zijn een algemene soort in ijle bossen en graslanden.  Groeit goed op vochtige bodems.
De namen in het Duits en Engels vind ik alweer meer ter verbeelding spreken dan het simpele haakmos
Sparriger Runzelbruder,       Sparriges Kranzmoos,         Sparriger Runzelpeter       
 Springy turf-moss, Square goose-neck moss.  
Vooral de goos-neck vind ik alweer een vorm van hoe verzin je het?  
de officiële naam is : Rhytidiadelphus squarrosus
 
Rhytidiadelphus is afgeleid van Rhytidium , een mossengeslacht, en het  Oudgriekse adelphus (broer), wat een relatie tussen beide geslachten impliceert.
De soortaanduiding squarrosus is eveneens afkomstig uit het Oudgrieks en betekent zoiets als ‘met gespreide uiteinden’, Dit verwijst naar naar de top van de blaadjes die soms tot in een rechte hoek teruggebogen zijn.
 
 
13 thoughts on “Haakmos

  1. Zo ook weer eens aan het rondzwerven…gezellig dat je ffkes langs kwam en is ook zoveel om iedereen bij te houden.
    Wens je een fijn weekend…en wie weet vind je een gaatje van 9 minuten hihi

  2. Geen idee hoe ze een ganzennek asocieren met dit mos … gekke engelsen haha. En wat betreft de moeilijkheidsgraad van wordpress? Als je eenmaal gewend bent is het een heel mooi medium. Ik ben space al lang weer vergetern … vind wp vele malen mooier en ook beter want hier zijn er nooit problemen. Dat was op space toch wel anders (misschien vergeten?)

    Ik hoop morgenvroeg weer naar de kollenberg te kunnen gaan of anders zondag vroeg. Misschien heb ik het geluk om die velduilen te treffen.

  3. ha die Mazza
    ja er zijn ppsjes zelfs plaatjes die een pps verhullen
    die ons doen terug denken
    kn verkeerd zijn , heb ik wel al ondervonden
    kan ook en dat is vaker zo , ff de tijd nemen
    die we ons eigen zelf niet gunnen
    ik wens je nog veel plezier met de natuur en je camera
    welterusten

  4. Echt mooi is dat haakmos Marion, maar de slide-foto’s zijn ook bijzonder mooi en je hebt er weer een heel mooie site van gemaakt, ik zie vanzelf of je weer een blogje hebt geplaatst en kom dan ook langs!

Wat vind jij ervan?

