Vogelexcursie


Vandaag stond met de vogelherkenningscursus een excursie naar de WML plaas “lange vliet” in Beegden op het programma. Een waterplas betekent natuurlijk ook watervogels. 
de aantallen vielen een beetje tegen maar qua soorten zijn we hele leuke exemplaren tegengekomen .
Zo waren er kuifeenden , deze zijn zwart -wit , althans de mannelijke exemplaren dan, en hebben een kuif op hun kop, vandaar de naam. het derde eendje van links is het vrouwelijke exemplaar dat duidelijke de witte vlek mist. Het driekleurig eendje met dat oranje kopje is een tafeleend, volgens de kenners te herkennen aan het tafelkleed dat over hun rug loopt . achteraan op de foto zitten twee meerkoeten die nu in grote getalen bij elkaar zitten en elkaar nu verduren vanwege de koude tijden , veiligheid in grote getale zeg maar, zodra de temperaturen omhoog gaan is het gedaan met de verdraagzaamheid en zullen er verhitte gevechten plaatsvinden waarbij ze het niet schuwen om de ander met hun grote poten onder water te duwen en te proberen verdrinken. 
Op de plas lagen ook twee juveniele knobbelzwanen. Dit is vreemd omdat knobbelzwaanjongen normaal een heel jaar bij hun ouders blijven. 
Een andere verschijning op de plas waren twee koppels brilduikers, de brilduiker is te herkennen aan de zwart-witte kleur en de witte plek op de wang.  De onderste foto hoewel niet scherp laat de plek wel heel goed zien. 
 
 
nog een leuke vondst was de aanwezigheid van de kuifduiker , alhoewel de foto vanwege de afstand niet optimaal is is te zien dat de kuifduiker iets wegheeft van een fuut, maar de nek is korter, ook zou je hem kunnen verwarren met een dodaars maar die hebben weer een hoger kontje . Ook de dodaars was trouwens aanwezig, net als de fuut en verschillende wilde eenden. Een echte wilde eend is te herkennen aan de witte ring onder zijn groene kop, als deze ontbreekt dan betekent dit dat er inteelt aanwezig is en is de eend niet meer rasecht. 
14 thoughts on “Vogelexcursie

  1. Leuk om te lezen hoe je vogelexcursie is verlopen en je hebt zeker weer heel wat vogels gezien, inmiddels hebben ze het al wat kouder gehad maar hier komen de vogels nog steeds niets eten ze vinden waarschijnlijk nog genoeg. Een leuk blog met leuke foto’s en ook ik kan geen foto’s dicht genoeg bij krijgen maar als je er zelf maar plezier van hebt, de vogels zelf zijn heel goed herkenbaar.

  2. Zo’n teletoeter meezeulen is ook niet je van het …ik begin er ook niet aan. en ondanks dat de beestjes ver weg op de foto staan zijn ze toch goed te herkennen. Er zitten er wel bij die ik nog nooit gezien heb zoals de tafeleend en ook de laatste.

  3. Ik lees je reactie hierboven Marion. Een toestel en en een telelens waarmee je deze vogels trefzeker, beeldvullend en haarscherp wil vastleggen moet van professionele kwaliteit zijn, en daar hangt een professioneel prijskaartje aan. Ik lees echter ook dat het plezier van een dagje vogels spotten er niet minder om was en dat is toch ook heel belangrijk.

  4. Hallo Mazza,

    Dat moet een leerzame dag zijn geweest en je foto’s samen met het verhaal doen het goed.
    Ik heb hetzelfde probleem gebruik nu 70-300 mm. en kom dus ook vaak milimeters te kort.
    Vorig jaar de kuifduiker kunnen fotograferen aan de Meeslouwerplas toen was mijn 300 mm. ruim voldoende ze kwmen op nog geen 10 meter bij mij vandaan.

    Gr. Frans

    • Inderdaad Edward,lekker bezig, zou onderhand ook weer tijd worden, niet dan? In het begin dacht ik dat de beginnerscursus misschien wel een klein beetje te makkelijk zou zijn, maar mijn nieuwe maatje gaf aan, al veel te lang niet meer met vogels bezig te zijn geweest dus besloten we gewoon vooraf aan te beginnen en het is inderdaad hartstikke leuk en interessant , je krijgt zoveel achtergrond informatie erbij dat maakt het gewoon leuk, en daarbij leren we de geluiden ook, al was dat dit jaar nog niet de bedoeling, want dat is echt wel heel moeilijk al zijn er nu wel een behoorlijk aantal vogels die ik nu echt wel op gehoor herken. dat is ook leuk want vogels kijken begint met luisteren en horen.

  5. Heel leerrijk maar spijtig dat de foto’s van zo ver genomen zijn..Ik vrees dat je zeer goede telelens zal moeten aankopen als je deze hobby gaat blijven bedrijven.Maar ik ben al heel blij met je uitleg hoor.

    • ach niet iedereen kan zich zo’n lens permiteren en dan zou ik ook nog een ander toestel moeten kopen , dat zit er helaas voor mij niet en nooit in. Ik ben zeer tevreden met mijn huis tuin en keuken cameraatje.

Wat vind jij ervan?

